Uppgradering från Nikon D40?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag har en D5000 och det är en ganska trevlig kamera, vikbara skärmen är perfekt om man håller på med lite speciella bilder högt som lågt eller filmar. Filmkvaliten är väl ok men lider av rolling shutter effekten, dvs att den blir flimmer och rullningar över bilden när man filmar i artificiellt ljus driven av växelström. Med lite tur kan man komma runt det dock.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""kristofer""]Jag har en D5000 och det är en ganska trevlig kamera, vikbara skärmen är perfekt om man håller på med lite speciella bilder högt som lågt eller filmar. Filmkvaliten är väl ok men lider av rolling shutter effekten, dvs att den blir flimmer och rullningar över bilden när man filmar i artificiellt ljus driven av växelström. Med lite tur kan man komma runt det dock.[/quote]

Kan du inte ställa om "Flicker reduction" mellan 50 eller 60 Hz?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""daytripper72""]Kan du inte ställa om "Flicker reduction" mellan 50 eller 60 Hz?[/quote]

Nope sådan lyx finns inte, lite osäker om den är optimerad för 60hz eller inte optimerad för något alls. Man får helt enkelt låsa exponeringen när det inte blir flimmer.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Även om det inte kommer bli s å mycket filmande går det inte att förneka att finessen är viktig för mig. D3100 har full HD och tydligen autofokus under filmning (?)

Sparar i MOV H.264. Har haft en tråd ute om det men är det någon vet om dessa filer kan sparas på en DVD och sedan direkt köras på en modern Blu Ray spelare ( Sony 370)? Man vill inte koppla kameran varje gång

Är film prio ett verkar Canon 500/550 till ungefär samma pris ge närmast professionell kvalite !

Edit

Googlade och det verkar som om Blu Rayspelaren klarar det

Ännu en edit

Min Blu ray spelare klarar i n t e H.264. Vet inte om jag orkar konvertera film. Vill att det skall vara klart direkt för visning via dvd. Dock verkar TV:n klara H264. Får väl lägga filmerna på USB stickor.

"MPEG4 AVC/H.264 HP@L4"
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ny info
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Även om det inte kommer bli s å mycket filmande går det inte att förneka att finessen är viktig för mig. D3100 har full HD och tydligen autofokus under filmning (?)

Sparar i MOV H.264. Har haft en tråd ute om det men är det någon vet om dessa filer kan sparas på en DVD och sedan direkt köras på en modern Blu Ray spelare ( Sony 370)? Man vill inte koppla kameran varje gång

Är film prio ett verkar Canon 500/550 till ungefär samma pris ge närmast professionell kvalite !

Edit

Googlade och det verkar som om Blu Rayspelaren klarar det

Ännu en edit

Min Blu ray spelare klarar i n t e H.264. Vet inte om jag orkar konvertera film. Vill att det skall vara klart direkt för visning via dvd. Dock verkar TV:n klara H264. Får väl lägga filmerna på USB stickor.

"MPEG4 AVC/H.264 HP@L4"[/quote]

Jag är en verkligen en nybörjare på att filma. Tänkte först att man kan filma i ett svep och använda det rakt av, men så blev det ju inte.... man filmar en liten snutt, och en snutt till, och väl hemma så vill man lägga ihop klippen, kanske ta bort någon liten del av det man filmat, och när man väl gjort det så vill man lägga till lite bakgrundsmusik.

Och när man tittat på resultatet, så får man omgående för sig att -"det här vill jag dela med mig av på nätet/tex 28ds", och då vill man lägga upp det på YouTube.

Använder Adobe Premiere Elements 9 för att editera film, kostar just nu 700 kr. Har en hyfsat ny PC med 4 GB arbetsminne, fungerar OK, men det tar 1-2 kvällars svärande innan man får grundläggande grepp på hanteringen :(
http://www.dustinhome.se/pd_5010485937.aspx

Har filmat extremt lite med min kamera, men den lilla erfarenheten jag skaffat mig säger att det går väldigt bra på stativ, hyfsat bra med handhållet när det är ljust ute, men riktigt knepigt när det är handhållet och mörkt nere i berget. Är speciellt fokusering/skärpa jag inte fått grepp om, ännu.... :D

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Benkar, kul att höra dina erfarenheter. Det låter kanske som om jag köper systemkamera för att börja filma. Så är det inte! Skulle tro att foto blir 95% och 5 % film. Någon snutt då och då bara.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Benkar, kul att höra dina erfarenheter. Det låter kanske som om jag köper systemkamera för att börja filma. Så är det inte! Skulle tro att foto blir 95% och 5 % film. Någon snutt då och då bara.[/quote]

-"Skulle tro att foto blir 95% och 5 % film"

Betydligt mer än vad jag gjort :D Tagit närmare 9.000 bilder senaste 1,5 året, och så runt 30 kortare filmklipp, det blir då, hmmm, 0,003333 film, i någon skala, av allt jag gjort med kameran :)

MEN, det är kul/trevligt kunna filma lite när man känner för det :cool:

/B
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Är inte riktigt insatt men luras man inte lite utav kamerorna?
D3100 har visserligen 14megapixlar medans D5000 har 12megapixlar. D5000 har större sensor, den borde ge bättre bilder till de förhållandena. 3100 enda sida som faktiskt är bättre än D5000 är videofunktionen som är 1080p motsvarande 720p och dom två extra, minst sagt onödiga megapixlarna. Vet inte vad dom ligger på prismässigt, men jag skulle nog satsat på D5000 som verkar vara lite större och som dessutom har bracketing, det är otroligt användbart vid UE.

Att filma kan också vara trevligt, enda nackdelen är att det inte är någon inbyggd stabilisering, och sålänge du håller kameran från kroppen, i luften eller går med den så kommer det skaka något enormt, hatar verkligen det där. Antingen ser man då till att skaffa en stabliliserare man sätter på kroppen eller så stabiliserar man i datorn eller så struntar man bara i allt men det är somsagt jätte störande.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""nonamegiven""]Är inte riktigt insatt men luras man inte lite utav kamerorna?
D3100 har visserligen 14megapixlar medans D5000 har 12megapixlar. D5000 har större sensor, den borde ge bättre bilder till de förhållandena. 3100 enda sida som faktiskt är bättre än D5000 är videofunktionen som är 1080p motsvarande 720p och dom två extra, minst sagt onödiga megapixlarna. Vet inte vad dom ligger på prismässigt, men jag skulle nog satsat på D5000 som verkar vara lite större och som dessutom har bracketing, det är otroligt användbart vid UE.

Att filma kan också vara trevligt, enda nackdelen är att det inte är någon inbyggd stabilisering, och sålänge du håller kameran från kroppen, i luften eller går med den så kommer det skaka något enormt, hatar verkligen det där. Antingen ser man då till att skaffa en stabliliserare man sätter på kroppen eller så stabiliserar man i datorn eller så struntar man bara i allt men det är somsagt jätte störande.[/quote]

Pixlarna spelar nog ingen roll som sagt. Men ja: D5000 är mer kamera. Mer finesser. Med tanke på att man kan få den för 6300 med två objektiv tydligen kan man säga att priset är i stort sett är samma. Jag skulle ju behålla dessa och låta mina gamla följa D40 till försäljning. Eller sälja telezoomen separat

Det som skiljer är något bättre video med AF på D3100. Den skall också klara höga iso något bättre med mndre brus. Går också upp till 12 800. Knappast njutbart men det går.

Två bra kameror. Men kanske att D5000 ligger närmare nu. Speciellt efter testet i Foto. Kommer bara att filma triviala händelser ibland och då kanske D5000 känns helt ok även där?
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Pixlarna spelar nog ingen roll som sagt. Men ja: D5000 är mer kamera. Mer finesser. Med tanke på att man kan få den för 6300 med två objektiv tydligen kan man säga att priset är i stort sett är samma. Jag skulle ju behålla dessa och låta mina gamla följa D40 till försäljning. Eller sälja telezoomen separat

Det som skiljer är något bättre video med AF på D3100. Den skall också klara höga iso något bättre med mndre brus. Går också upp till 12 800. Knappast njutbart men det går.

Två bra kameror. Men kanske att D5000 ligger närmare nu. Speciellt efter testet i Foto. Kommer bara att filma triviala händelser ibland och då kanske D5000 känns helt ok även där?[/quote]

Jaha, trodde nämligen D5000 skulle ha bättre iso-prestanda.
Ja, 720p räcker gott och väl. Har en kompaktkamera som filmar i det formatet och det funkar klockrent.
Skriv svar