Projekt: 4000 Lumen strålkastare

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""onord""]Skulle var kul med fler bilder OCH framför allt receptet på denna skapelse :) [/quote]

Fler bilder med lampan in action kommer med tiden, recept har du ett i första inlägget :)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Saddam""]Ska du börja skjuta ner störande flygplan eller?

Skämt åsido: ser lovande ut, bör följas.[/quote]

Tänkte försöka kränga den till nästa inspelning* av Star wars ;)



*Om en sådan står på agendan?
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Petterschon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 20:32

Inlägg av Petterschon »

Inspirerades av detta projekt och bestämde mig för att bygga en liknande skapelse själv. Jag ville däremot ha en klart mindre koncentrerad stråle för att ha som fotolampa. Den lyser utan problem upp ett rum med strålen riktad mot taket, men mitt i ljusbilden får jag en mörk fläck, några tips på vad jag kan göra för att motverka detta? Är det bara att byta reflektor som gäller?
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Petterschon""]Inspirerades av detta projekt och bestämde mig för att bygga en liknande skapelse själv. Jag ville däremot ha en klart mindre koncentrerad stråle för att ha som fotolampa. Den lyser utan problem upp ett rum med strålen riktad mot taket, men mitt i ljusbilden får jag en mörk fläck, några tips på vad jag kan göra för att motverka detta? Är det bara att byta reflektor som gäller?
[/quote]

Pröva att placera lampan längre fram eller längre bak i reflektorn om det går, det är nog snarare positionen på lampan eller rättare sagt dess brännpunkt som skapar den där fläcken än själva reflektorn.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""MrJ""]Som solarium kan man kanske ha den hehe, ett portabelt sådant :D

Käglan är ganska koncentrerard med lagom mycket spill, men jag skulle vilja ha tag på en bättre reflektor vilket inte är så lätt, gärna en OP-variant (orange peel) så den ger en mer jämn ljusbild.[/quote]


Vad har du egentligen byggt den av, har du hittat själva lampskalet och byggt i det eller har du tillverkat det själv också?

EDIT// Jag tänkte att om man nu kan bygga själva batteripacket själv så kanske det vore värt att bygga ett sådant till en sådant här:

http://www.reloadingcenter.se/webshop/c ... a/l_35.jpg

Sedan kan man ju xenonkonvertera den eller kanske montera in ett par creedioder....?
Senast redigerad av 1 Grishnac, redigerad totalt 0 gånger.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Petterschon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 20:32

Inlägg av Petterschon »

[quote=""Grishnac""]Pröva att placera lampan längre fram eller längre bak i reflektorn om det går, det är nog snarare positionen på lampan eller rättare sagt dess brännpunkt som skapar den där fläcken än själva reflektorn.[/quote]

Ja självklart! Tänkte inte så långt, tillbaks till arbetsbänken igen :o

EDIT// Flyttade lampan ca 1,5 cm bakåt och nu lyser det helt ok :)

Bild
Senast redigerad av 1 Petterschon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Vill du att lampan ska sprida ljuset mer så kan du sätta dit ett eller ett halvt lager vanlig oanvänt lamineringsfilm/papper om du inte har riktiga white diffusion filter för belysning.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Grishnac""]Vad har du egentligen byggt den av, har du hittat själva lampskalet och byggt i det eller har du tillverkat det själv också?

EDIT// Jag tänkte att om man nu kan bygga själva batteripacket själv så kanske det vore värt att bygga ett sådant till en sådant här:

http://www.reloadingcenter.se/webshop/c ... a/l_35.jpg

Sedan kan man ju xenonkonvertera den eller kanske montera in ett par creedioder....?[/quote]

"skalet" kommer från mediamarkt, en helt standard ficklampa för 99kr. Reflektorn kommer från en 12v strålkastare från jula, innehållet från hong kong.

Det är enkelt att bygga ett eget batteripack med 3.7v li-ion från tex deal extreme. Boxen till xenonröret tar ju lite plats, men går ju att konstruera något till lampan du länka till.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""MrJ""]"skalet" kommer från mediamarkt, en helt standard ficklampa för 99kr. Reflektorn kommer från en 12v strålkastare från jula, innehållet från hong kong.

Det är enkelt att bygga ett eget batteripack med 3.7v li-ion från tex deal extreme. Boxen till xenonröret tar ju lite plats, men går ju att konstruera något till lampan du länka till.[/quote]

Du menar ballasten? Den kan man ju ha separat på sladd och sätta i batterilådan kanske? En 24 cm reflektor borde ju göra underverk.
Men skulle man kunna kräma ur lika många lumen med creedioder?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Grishnac""]Du menar ballasten? Den kan man ju ha separat på sladd och sätta i batterilådan kanske? En 24 cm reflektor borde ju göra underverk.
Men skulle man kunna kräma ur lika många lumen med creedioder?[/quote]

Ballast var namnet ja.. :p
Ja den reflektorn skulle nog fungera bra. Jag tror det blir svårare med dioder, då det behövs flera dioder blir det svårare att få en smal koncentrerad stråle. Med hid får du ut så mkt mer ur en enda ljuskälla. Finns upp till 100w i samma utförande som i mitt hembygge.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Skriv svar