Projekt: 4000 Lumen strålkastare

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""benkar""]Batteriet, typ mc-batteri, har jag i en midjeväska, så det är inga problem, sedan en kabel upp till lampan.

Problemet är att jag har ont om ideér kring hur man bygger en vettig hållare för själva lampan. Ska vara hyfsat öppet pga värmeutvecklingen, och samtidigt stoppa mindre ljussläpp bakåt, och vara vettig hålla i, och även kunna ställa ner på marken/golvet och kunna rikta åt rätt håll.

/B[/quote]
Jag har också problem med själva lampan. Min hänger lös i kabeln vilket ju inte är någon bra lösning. Undrar om man inte skulle kunna modifiera en bygglampa och på något sätt fixera en eller två halogenlampor innanför glaset samtidigt som man på något sätt fäster batteriet på stativet? Finns det inga 12 volts bygglampor förresten. Tänk en 500 w bygglampa som drivs med batteri. Fast det lär inte lysa så länge :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jasifil""]Jag har också problem med själva lampan. Min hänger lös i kabeln vilket ju inte är någon bra lösning. Undrar om man inte skulle kunna modifiera en bygglampa och på något sätt fixera en eller två halogenlampor innanför glaset samtidigt som man på något sätt fäster batteriet på stativet? Finns det inga 12 volts bygglampor förresten. Tänk en 500 w bygglampa som drivs med batteri. Fast det lär inte lysa så länge :) [/quote]

500 W och 12 Volt drar nästan 42 Ampere.
Ungefär en timme med fullstort bilbatteri, men det kommer förmodligen mattas av en hel del redan innan.
Skall du ha 42 A så bör du köra KRAFTIGA kablar så att det inte blir för varmt.
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""benkar""]Batteriet, typ mc-batteri, har jag i en midjeväska, så det är inga problem, sedan en kabel upp till lampan.

Problemet är att jag har ont om ideér kring hur man bygger en vettig hållare för själva lampan. Ska vara hyfsat öppet pga värmeutvecklingen, och samtidigt stoppa mindre ljussläpp bakåt, och vara vettig hålla i, och även kunna ställa ner på marken/golvet och kunna rikta åt rätt håll.

/B[/quote]

Jag använde den typen av lampa när jag byggde en dyklampa i början på 90talet då var ju iofs inte värmen ngt problem men jag använde iallafall huset på en skrotad dyklampa och körde sladd till en piggyback som jag satte bak på flaskan/orna
Utan att ha forskat ngt mer nu så.. visst 17 finns det halogen utan reflektor med=det finns ett ställe där lampan skulle ha suttit som skulle gå att bygga ngt av...
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jasifil""]Har också labbat lite med halogen. Jag köpte ett typ mc-batteri på Biltema men det svåra är att bygga ihop allt i ett lämpligt chassi. Jag snickrade ihop en träbox men det hela är så otympligt. Vill gärna ha något typ den lampan som trådskaparen köpt på MediaMarkt. Undrar om mitt batteri passar i den?[/quote]

hur många Ah är batteriet på? Jag har ett 12v 7,5Ah i standardmått, den får precis inte plats i boxen. Något steg under i styrka så ska den nog gå att få ner.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jasifil""]Har också labbat lite med halogen. Jag köpte ett typ mc-batteri på Biltema men det svåra är att bygga ihop allt i ett lämpligt chassi. Jag snickrade ihop en träbox men det hela är så otympligt. Vill gärna ha något typ den lampan som trådskaparen köpt på MediaMarkt. Undrar om mitt batteri passar i den?[/quote]

Glöm inte bort ackarna, de finns i en mängd olika storlekar
och kan oftast "monteras" i olika vinklar utan problem.

Sen kanske man inte skall glömma bort batteripack till radiostyrda bilar?
Har ingen koll på vad dessa har för styrka, men annars finns det färdiga lösningar med kontakter.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""bunkrologen""]Glöm inte bort ackarna, de finns i en mängd olika storlekar
och kan oftast "monteras" i olika vinklar utan problem.

Sen kanske man inte skall glömma bort batteripack till radiostyrda bilar?
Har ingen koll på vad dessa har för styrka, men annars finns det färdiga lösningar med kontakter.[/quote]

Ja, li-ion eller li-po är vad som gäller om man vill göra lampan smidig. Just nu i denna stund är 12st li-ion batterier påväg från kina, acken jag ska bygga ihop av dessa kmr endast väga någon tredjedel av blybatteriet jag använder nu, trots högre kapacitet och möjlighet till snabbare laddning.
fulladdad kommer den ge 16v 7,5 ah, vilket bör kunna driva lampan närmare 2timmar.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""MrJ""]Ja, li-ion eller li-po är vad som gäller om man vill göra lampan smidig. Just nu i denna stund är 12st li-ion batterier påväg från kina, acken jag ska bygga ihop av dessa kmr endast väga någon tredjedel av blybatteriet jag använder nu, trots högre kapacitet och möjlighet till snabbare laddning.
fulladdad kommer den ge 16v 7,5 ah, vilket bör kunna driva lampan närmare 2timmar.[/quote]

Jag kör Li-Po till min silva halogen. Två celler ger 7,4V så lampan blir skapligt boostad i effekt med avkall på lampans livslängd, men det är försumbart.
De är fantastiskt lätta batterier, har kört med vanliga RC ackar och även blyack till olika lampor och phu vilken lättnad dessa är.
De är nog en riktigt bra lösning om man vill bygga in något i egen lampa. Cellerna kan placeras lite lättare än blyack.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""MrJ""]hur många Ah är batteriet på? Jag har ett 12v 7,5Ah i standardmått, den får precis inte plats i boxen. Något steg under i styrka så ska den nog gå att få ner.[/quote]

7.2 Ah är Biltemabatteriet på.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""kristofer""]Jag kör Li-Po till min silva halogen. [/quote]

Li-po verkar vara farligt:
http://www.gardstad.se/lipo/lipo.htm


Någon som kan ge tips på hur man fixar till en ack med hjälp av ett gäng Li-ion-batterier? Hur många batterier går det åt för att driva en 12 v halogen?
Senast redigerad av 1 jasifil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""jasifil""]Li-po verkar vara farligt:
http://www.gardstad.se/lipo/lipo.htm


Någon som kan ge tips på hur man fixar till en ack med hjälp av ett gäng Li-ion-batterier? Hur många batterier går det åt för att driva en 12 v halogen?[/quote]

Absolut de är batterier med högt energiinnehåll som kan bli farligt. Men de sammanställningar jag sett så är Li-ion de värsta batterierna medan Li-po kan brinna på samma sätt men sannolikheten för det är extremt mycket lägre.
Jag laddar mina 4Ah batterier med 1A ström, då går då inte att märka någon värma alls ifrån dem. Jag laddar på betydligt högre effekter i min mobil, dator osv som har både Li-po och Li-ion. Det viktiga precis som han skriver på sidan är att köra rätt typ av laddare och se så den är rätt inställd samt att alltid övervaka när laddning sker. Så jag skulle säga att det är nog så säkert.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar