Projekt: 4000 Lumen strålkastare

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jasifil""]Li-po verkar vara farligt:
http://www.gardstad.se/lipo/lipo.htm


Någon som kan ge tips på hur man fixar till en ack med hjälp av ett gäng Li-ion-batterier? Hur många batterier går det åt för att driva en 12 v halogen?[/quote]

En lithiumcell ger en normal spänning på 3,7v, fulladdat 4,2v. Jag skulle testa 3-4 celler, eller köpa ett färdigt ack tex härifrån: http://www.megamods.se/Li-Polymer-ackar/3E-Max-Force-111V-2200mAh-25C-Lipo-3s1p/
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""kristofer""]Men de sammanställningar jag sett så är Li-ion de värsta batterierna medan Li-po kan brinna på samma sätt men sannolikheten för det är extremt mycket lägre.
[/quote]
Får nästan intryck av att det är tvärtom. Varför finns det annars säkerhetsväskor för Li-po?
https://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/productdet.asp?gid=444&subgid=782&wwwalias=hab_ab&pid=3534

I vilket fall som helst så får man kanske vara mer försiktig när man laddar sina Li-ion. Det är ju t.o.m Li-ion till kameran. Har t.ex. ett billigt Kina-batteri motsvarande Nikons En-EL4a. Nu har jag i och för sig laddare avsedda för ändamålet men man vet ju aldrig. Inte kul med batteribrand/explosion. Man kanske inte bör ladda över natten som jag hittills gjort.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Faran med lipo kanske är att de saknar hårdplast skal och har exponerade poler vilket ökar risken för kortslutning.

Annars har jag förstått att Li-ion har "flytande" litium till skillnad från Li-po har fast form vilket gör de mer aktiv och kan börja krypa mellan polerna. Därav skillnaden i hårplastskal eller inte.

Helt klart är att båda ska respekteras och laddas under uppsikt. Mobiltelefoner brinner ju till å från, de är frekvent använda så sannolikheten övervinner risken då och då.

Jag rekomenderar trots allt lipo som rätt hanterat fungerar otroligt bra.

[quote=""jasifil""]Får nästan intryck av att det är tvärtom. Varför finns det annars säkerhetsväskor för Li-po?
https://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/2/productdet.asp?gid=444&subgid=782&wwwalias=hab_ab&pid=3534

I vilket fall som helst så får man kanske vara mer försiktig när man laddar sina Li-ion. Det är ju t.o.m Li-ion till kameran. Har t.ex. ett billigt Kina-batteri motsvarande Nikons En-EL4a. Nu har jag i och för sig laddare avsedda för ändamålet men man vet ju aldrig. Inte kul med batteribrand/explosion. Man kanske inte bör ladda över natten som jag hittills gjort.[/quote]
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Uppdatering!

Hälften av Li-ioncellerna har kommit, den andra halvan sitter av någon anledning fast på flygplatsen i hong kong, och har gjort det länge nu :confused:
Men för tillfället matas HID'n med ett traditionellt blybatteri på 12V, fungerar bra men otympligt. Passar på att posta en bild. Grannarna får något att fundera på...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Nu är lampan färdig! Allt sitter på plats och den väntar på bergrum, hittils har den fungerat fint.

Såhär ser den nu ut, maskinrummet a.k.a "Råttboet" till höger :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]500 W och 12 Volt drar nästan 42 Ampere.
Ungefär en timme med fullstort bilbatteri, men det kommer förmodligen mattas av en hel del redan innan.
Skall du ha 42 A så bör du köra KRAFTIGA kablar så att det inte blir för varmt.[/quote]

Ismail brukar hänga i/vid sin kiosk utanför jobbet mitt mest hela tiden, verkar som en hyvens snubbe, testat hans vakuum-torkade-paketerade el-boxar, och ser ut som utlovad kapacitet håller :)

Om jag inte minns fel så säljer han även kraftiga kablar som extra tillbehör.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""MrJ""]Passar på att posta en bild. Grannarna får något att fundera på...[/quote]
Ska du börja skjuta ner störande flygplan eller?

Skämt åsido: ser lovande ut, bör följas.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Jag undrar om man kan ha lampan till något annat än som skärbrännare? :D Går det att sprida ljuskäglan eller är den smal och intensiv?
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Skulle var kul med fler bilder OCH framför allt receptet på denna skapelse :)
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jasifil""]Jag undrar om man kan ha lampan till något annat än som skärbrännare? :D Går det att sprida ljuskäglan eller är den smal och intensiv?[/quote]

Som solarium kan man kanske ha den hehe, ett portabelt sådant :D

Käglan är ganska koncentrerard med lagom mycket spill, men jag skulle vilja ha tag på en bättre reflektor vilket inte är så lätt, gärna en OP-variant (orange peel) så den ger en mer jämn ljusbild.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Skriv svar