Projekt: 4000 Lumen strålkastare

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Projekt: 4000 Lumen strålkastare

Inlägg av MrJ »

Här tänkte jag dela med mig lite av mitt pågående projekt, en handstrålkastare med lite krut i.
I grund och botten är det en strålkastare i klassisk modell som köptes hos mediamarkt för 99kr. Endast "skalet" skall användas i projektet.
Vad kan den vara bra för då? Inte en aning, men stark är den! :D

Ljuskälla:
55w HID xenon, 5000K vitt ljus. 4000 Lumen.

Reflektor:
Helt slät reflektor i metall för att klara värmen, koncentrerad stråle. Original var av plast.

Kraftkälla:
11,1V batteriack på 10Ah bestående av 12st 3,8V Li-jon-celler.

Laddare:
Imax B6 multiladdare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 3 MrJ, redigerad totalt 0 gång.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Tjusigt!

Visst är det kul att pyssla lite ibland och jag har haft ett skal liggandes länge men till slut beslöt jag mig för att köpa en färdig HID ficklampa i 3000 lumen klassen. Fegt men den funkar den med. ;)

[quote=""MrJ""]Här tänkte jag dela med mig lite av mitt pågående projekt, en handstrålkastare med lite krut i.
I grund och botten är det en strålkastare i klassisk modell som köptes hos mediamarkt för 99kr. Endast "skalet" skall användas i projektet.
Vad kan den vara bra för då? Inte en aning, men stark är den! :D

Ljuskälla:
55w HID xenon, 5000K varmvitt ljus. 4000 Lumen.

Reflektor:
Helt slät reflektor i metall för att klara värmen, koncentrerad stråle. Original var av plast.

Kraftkälla:
14,8 volt batteriack bestående av 4st lithium-jonceller, 7.5Ah.

Laddare:
Imax B6 multiladdare.[/quote]
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Älskar DIY grejer, bra jobbat. Är på jakt efter vettig lampa jag med!
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""rjd2""]Älskar DIY grejer, bra jobbat. Är på jakt efter vettig lampa jag med![/quote]

Kalas! Dock är jag lite tveksam till att 5000K är varmvitt. Det är i närmaste laget kritvitt! 2700K ca är varmvitt. 4300K till 6000K är nog bättre ur fotosynpunkt jmf mot det gula halogenljuset. Det är närmare dagsljus.

http://www.xenonkungen.se/tekniskadata.htm
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Topcom""]Kalas! Dock är jag lite tveksam till att 5000K är varmvitt. Det är i närmaste laget kritvitt! 2700K ca är varmvitt. 4300K till 6000K är nog bättre ur fotosynpunkt jmf mot det gula halogenljuset. Det är närmare dagsljus.

http://www.xenonkungen.se/tekniskadata.htm[/quote]

Personligen så tycker jag att just halogenljuset är det bästa ur fotosynpunkt.
Det ger ett mycket finare ljus än det "diodvita".
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Topcom""]Kalas! Dock är jag lite tveksam till att 5000K är varmvitt. Det är i närmaste laget kritvitt! 2700K ca är varmvitt. 4300K till 6000K är nog bättre ur fotosynpunkt jmf mot det gula halogenljuset. Det är närmare dagsljus.

http://www.xenonkungen.se/tekniskadata.htm[/quote]

Okej, jag kan hålla med om att varmvitt var en överdrift, men ingen stor sådan. Dagsljus en molnfri dag ligger på ca 5500K, så vitt ljus med en touch av creme kanske är en mer korrekt beskrivning av ljusets karaktär :p

2700K däremot är snarare gult än vitt, tror jag...
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""bunkrologen""]Personligen så tycker jag att just halogenljuset är det bästa ur fotosynpunkt.
Det ger ett mycket finare ljus än det "diodvita".[/quote]

Det visar sig hur en 5000K HID presterar fotomässigt. Så fort den är "färdigutvecklad" ska jag testa den i något trevligt bergrum, givetvis slänger jag upp bilder här :)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""MrJ""]Det visar sig hur en 5000K HID presterar fotomässigt. Så fort den är "färdigutvecklad" ska jag testa den i något trevligt bergrum, givetvis slänger jag upp bilder här :) [/quote]

Det jag menar är att jag föredrar det gulare snälla halogenljuset framför det elaka vassa diod/xenon ljuset, men det var bara en reflektion på tidigare inlägg om färgtemperaturer.

Projektet i sig skall bli kul att följa!
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""MrJ""]Okej, jag kan hålla med om att varmvitt var en överdrift, men ingen stor sådan. Dagsljus en molnfri dag ligger på ca 5500K, så vitt ljus med en touch av creme kanske är en mer korrekt beskrivning av ljusets karaktär :p

2700K däremot är snarare gult än vitt, tror jag...[/quote]

Tittar du på hemmalampor så är tex 2700K-2800K angett som varmvitt, både energilampor och LED. Jag köpte en 4000K energilampa med ljussensor och satte den i en utomhuslampa på garageväggen. Jag valde en 9W lampa och den är allt annat är varmvit och upplevs nästan bländande vit. Sedan har jag en sån antik lykta i trädgården, där hamnade en 2700K energilampa, där blev det behagliga varmvita skenet. På bilen har jag HID-lampor 6000K, som passar mig utmärkt. Ljustemperatur som på dagen. Andra bilar med original Halogen som ger 2-3000K upplevt som blekt å gult, speciellt när man ligger bakom dom och direkt kan jämföra. Är man ute efter att fota i det gulare ljuset är väl en halogenlampa rekommenderat. Jag gillar vitt :) Om du ska fota i varmvitt är det troligen svårare att ljusa upp bilden i ett bildprogram, än tvärtom.
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Fränt projekt vore kul med lite jämförelsebilder mot någon halv stark lampa :)
Skriv svar