Kajak, kanot och båt

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Kajak, kanot och båt

Inlägg av DMT »

Investerade precis i en uppblåsbar tvåmannakajak som jag fick hem idag, flyttar hit diskussionen eftersom det kom nån fråga om den istället för att ha den kvar i "Vad gör du just nu"-tråden.
Dessutom kan det vara kul att höra om hur folk tar sig runt på sina utflykter till sjöss

Jag bor ju som många andra nära havet, rättare sagt i havet då Karlskrona är byggt på öar. Närheten till skärgården och alla smaskiga bunkrar som finns gör ju att jag saknade att ha en båt. I många år har jag velat att ha en kajak men det krävdes att man skulle ha nånstans att ha den, samt en bil med takräcke och så. Jag kör ju en FIAT, inte den största lastaren i världen heller samt bor i en etta med ett inte så stort förråd samt utan garage.
Vad gör man då för att lösa detta, jo, för ca 5 år sen köpte jag då en Advanced Frame enmanskajak. Detta är då en uppblåsbar kajak som jag kan ha antingen under sängen, uppe på vinden eller liggandes i min Fiat.

Då var jag singel, det är jag inte nu och det var lite trist att ge sig ut och paddla och lämna älsklingen iland. Vad är då lösningen på detta, jo, man investerar i en tvåmannakajak istället.

Det är då alltså samma märke och modell som den jag hade sen tidigare men plats för två istället. Här följer lite specar och info:

Gemensamt för dem båda är att stabiliteten är väldigt bra, relativt lättpaddlad men inte lika lätt som en av hårt material. Materialet är liknande det som finns i motordrivna gummibåtar, riv och stick säkert (inom vissa gränser givetvis, en knivattack är ju inte att rekommendera), de går t.o.m. att fiska ifrån utan att man ska behöva oroa sig.
Eftersom man sitter som på en luftmadrass så är det varmt även om man ska ut och paddla när vattnet är kallt. Jag var ute en tur när det var ca 10° i vattnet och det kändes inte igenom alls. Båda är smidiga och får plats i en resväskestor nylonbag. Den enda kritiken är just väskan då den är otymplig att bära, det skulle varit remmar eller kanske nån ryggsäcksmodell, men men man kan inte få allt.

Enmansmodellen heter "AdvancedFrame 1", den väger ca 16 kg utan paddlar, den är ca 3,20 m lång och 81 cm bred samt tar 136 kg maxlast. Ihopvikt blir den ca 71x44x25 cm.

Tvåmannamodellen har jag ju inte hunnit testa än, den heter "AdvancedFrame Convertible"eftersom den är längre så har den bättre riktningsstabilitet men personligen så har jag inte haft problem med detta i enmansmodellen.
Denna blir hela 4,60 lång och 81 cm bred och väger ca 25 kg (inkl däck, kommer till detta sen). Maxlast är 250kg och det ska tydligen gå att sitta två vuxna samt ett barn i den, men det följer bara med två säten så var ungen ska sitta vet jag inte. Ihopvikt blir denna lite större än enmansmodellen, 90x54x30 cm. Det finns däck att köpa till den med antingen ett eller två sittbrunnar i, annars är den som en öppen modell (se bilderna i länken så fattar ni). Dessa "däck" har inte jag (än?) då jag tror att de kostar extra att köpa även om han som sålde den sa att de skulle ingå i paketet, ska kolla upp detta imorrn. Jag tackar inte nej till att få dem utan kostnad men kommer annars att nöja mig med att ha den som öppen modell.

Att komma igång går snabbt, från det att du lastat ur så kan det ta ca 10 minuter innan jag är i sjön. Tvåmanna kanske tar lite längre tid, har inte testat men under kvarten är det definitivt.
Eftersom den ska ligga i en väska så är det ju viktigt att den är torr när man packar ner den. Några dagar är ingen fara att låta den ligga om man vet att man ska iväg igen men ska den ligga längre, en vecka eller så då ska den vara torr. Inte för att den går sönder utan för att det kan börja lukta illa om den.
Efter att jag paddlat så torkar jag ur den värsta blötan med en trasa sen brukar jag ha med mig lite fika och en radio/bok och låta den självtorka nån halvtimme eller timme. Detta brukar räcka iaf under sommaren. Den är sällan dyngsur och jag har låtit den torka på mitt golv hemma i lägenheten om jag haft bråttom hem. Trångt blir det men den passar framför Tv:n :D .

Enmanskajaken kostar ca 6300 spänn men då tillkommer kostnad för paddel, pump, flytväst och så. Finns även paket där det blir lite billigare.

Tvåmansmodellen gav jag runt 9900kr inkl frakt. Då fick jag en pump samt 2 paddlar till. Ska tillägga att jag fick det till mässpris då det är båtmässa i G-borg denna veckan och han som sålde var schysst.

Vad passar de då till? ja för mig är de perfekta, jag kan ha med dem samt förvara dem. Priset kan tyckas lite högt men det är bra grejer inga leksaker. Några superavancerade långfärdkajaker är de ju inte även om de är bekväma. Dagsturer har jag varit iväg på och till det passar dom (jag skriver dom för jag utgår från att den nya är lika bra som min tidigare) väldigt bra till.

-Blåsigt väder, funkar men det blir ju blött, jag föredrar en lätt varm sommarbris, lugnt och behagligt glidandes fram mellan vassruggarna. Har ändå paddlat i rätt grova vågor kortare perioder och inte varit orolig för att välta.
Överlag är de mycket bra för lite kortare turer över dan eller några timmar för att utforska öarna runtomkring. Slänger in den i Fiaten, kör ut till Östra Hästholmen och paddlar några timmar, fotar kollar lite bunkrar paddlar hemåt. Badar och fikar lite medans den torkar, sen hem.
Åar och sånt är dom också lämpade för, de går ca 20 cm djupt (då väger jag runt 105 kg.

Just det, tvåmannamodellen kan man ju göra om och paddla bara en person i, då finns det ju mer möjlighet att packa med sig saker så jag skulle tro att en övernattning inte är omöjligt då med lite mat, vatten, tält och sovsäck.

Så, mitt längsta inlägg hittills blev det nog, ställ gärna frågor så ska jag försöka svara på dem.

Här är länken till de som säljer dem: LÄNK
Senast redigerad av 4 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Fan vad fint. Tack för info!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Vassego, kul att vara till hjälp. Kajak är ett jävligt kul och trevligt sätt att ta sig runt på bland öarna på, kan bara rekommendera det som sagt.

Det finns ju andra märken av uppblåsbara modeller, "Hobie" är en, men de tillhör en annan prisklass. De verkar ha ett rätt spännande system som finns även på de uppblåsbara, man trampar sig fram, en trampebåt helt enkelt, utöver paddeln då. Har aldrig sett en i verkligheten men på bild ser de rätt fräna ut.
Fördelen med AdvancedElements är att de är förhållandevis enkla, lite motsvarigheten till ICA:s egna märke, bra kvalité men som inte sticker ut, funktionella helt enkelt.
För några år sen var det rätt okänt här i Sverige men relativt vanligt nere på kontinenten med uppblåsbara båtar/kajaker/kanoter, tycker det har dykt upp mer o mer på nätet.

För den som vill ha lite vinddrivet och fartfyllt men ändå uppblåsbart: LÄNK
Skriv svar