Mobilkameror, dugliga ?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Nu har jag mer roliga inställningar å leka med på Samsungen än Olympusen så har man kompakt så lär man nog ha roligt med inställningarna haha :D
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Testade igår att ta en bild med en "aj-fåne", fullständigt värdelöst... [/quote]Ja, alla har vi olika kvalitetsnormer. För mig räcker den riktigt långt.

[quote=""benkar""]Skulle behövt kunna spotmäta på det mörka i mitten, men gick bet på det, och man kan kanske manuellt aktivera "upplättningsblixt"... ?[/quote]Det är fördelen med touchskärm. Du sätter bara fingret på den punkt du vill mäta på. Blir det fortfarande för mörkt kan man ofta lura kameran genom att mäta på ett ännu mörkare ställe i bilden.
Blixt finns inte, bara diodlampa. Den är värdelös i alla lägen (utom som ficklampa).
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Norrhyttan""]
Det är fördelen med touchskärm. Du sätter bara fingret på den punkt du vill mäta på. Blir det fortfarande för mörkt kan man ofta lura kameran genom att mäta på ett ännu mörkare ställe i bilden.[/quote]

Ska testa, tack! :)

/B
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Mobilkameror, dugliga ?

Inlägg av Norrhyttan »

By the way, hade en iPhonebild tagen i riktigt dåligt skymningsljus publicerad i en månadstidning som normalt ställer ganska höga krav på bildkvalitet. De sa aldrig något om att den var dålig, och inte såg den pissig ut i tidningen heller.

Notera att det är riktigt stor skillnad på bildkvalitet i iPhone 4 jämfört med föregångaren 3G och 3GS. Sedan finns det några andra telefoner som har ännu bättre kameror också.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Nu när vi ändå diskuterar allt möjligt foto här :p

Vad är skillnad på Mitt-viktad, Punkt, Matris
har väl inte märkt nåt speciell skillnas.. vad bör man köra på ? Den står på mitt-viktad standard

Kan inte flytta runt mätaren eller vad ni kallar den och den mäter på ett annat ställe..
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""svenne1985""]Nu när vi ändå diskuterar allt möjligt foto här :p

Vad är skillnad på Mitt-viktad, Punkt, Matris
har väl inte märkt nåt speciell skillnas.. vad bör man köra på ? Den står på mitt-viktad standard

Kan inte flytta runt mätaren eller vad ni kallar den och den mäter på ett annat ställe..[/quote]

Ingen som har en aning om vad dem ovanstående inställningarna gör?


iallfall en bild med olympusen och en med mobilen, nån som vågar säga vad som e kompakt och mobil utan tjuvkika på exif? :D

satt och kolla genom bilderna tyckte mobilen vart inte så kass... beror på vad fotograferar, ibland tar mobilen kassa bilder verkar inte som kompakten lider av det iallafall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""svenne1985""]Nu när vi ändå diskuterar allt möjligt foto här :p

Vad är skillnad på Mitt-viktad, Punkt, Matris
har väl inte märkt nåt speciell skillnas.. vad bör man köra på ? Den står på mitt-viktad standard

Kan inte flytta runt mätaren eller vad ni kallar den och den mäter på ett annat ställe..[/quote]

Matrismätning så försöker den mäta över hela bilden och ge ett värde som skall se bra ut på hela motivet.

Punkt antar jag är likvärdigt med spotmätning alltså en liten liten yta där det ljusmäts där man väljer att mäta.

Mittviktat är som spot fast med större mätområde. På kameror oftast justerbart i mm hur stort det valda området skall vara.

Om det blev rörigt eller oklart så får jag göra ett nytt försök.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Framkallat ett par bilder som jag tagit med min mobil senaste halvåret.
Kvaliten påm bilderna har varierat ordentligt beroende på ljusförhållanden bla. Men även inställningsmöjligheterna. En del bilder har haft dålig fokus eller bara fokus på fel ställe.
Ska också sägas att ett par stycken blivit riktigt bra. Bla en solnedgång tagen i "panoramaläge" som jag i efterhand klippt ner till 16:9-format.

Så slutsatsen är att visst går det att ta bra bilder med mobilkameran, även om man ibland kanske får jobba lite extra med att hitta just rätt inställningar för din bild. Frågan är väl då om inte poängen med en mobilkamera ska vara att det är snabbt och enkelt?
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""bunkrologen""]Matrismätning så försöker den mäta över hela bilden och ge ett värde som skall se bra ut på hela motivet.

Punkt antar jag är likvärdigt med spotmätning alltså en liten liten yta där det ljusmäts där man väljer att mäta.

Mittviktat är som spot fast med större mätområde. På kameror oftast justerbart i mm hur stort det valda området skall vara.

Om det blev rörigt eller oklart så får jag göra ett nytt försök.[/quote]

tror jag hängde med på det tack! men kan intew flyttas runt var den ska exponera på dem 2 lägena... bruksanvidsningen duger me så jsa ne ska forska i de
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Har en Htc Desire, skryter inte om min bildkvalitet direkt men det är dugligt.
Här är en testbild jag tog nyss, blev helt okej faktiskt. Den har en 5mp kamera, vilket inte har någon som helst betydelse. Tyvärr tycker jag den likt alla mobilkameror smetar ut för mycket.
Bild
Skriv svar