Mobilkameror, dugliga ?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Mobilkameror, dugliga ?

Inlägg av svenne1985 »

Har för mig där skulle vara en tråd för foto kritik eller vad de heter, kunde dock inte hitta den :eek:
Köpte en Samsung galaxy ace (s5830)
och märkte att den tar ju rätt så bra bilder (enligt mig då...) vad tycker ni ?
enda jag gjort e å sänkta pixel till 2000*1500
Många som fotograferar med mobilkamera seriöst?

Det är en 5 Mpixels med led "blixt"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag hade en Sony Ericsson C905 förut och den hade en riktigt hygglig kamera som jag använde en hel del, eftersom min "stora" kamera är tung och inget man släpar med sig i handväskan. Sen när jag skulle byta till Smartphone köpte jag en just Galaxy S och är hur besviken som helst, tycker den tar skitbilder, jämfört med Ericssontelefonen som har Zeiss-optik. Jag ångrar grymt att jag inte valde Xperian. Men å andra sidan har det "tvingat" mig att ta fram Canonen eftersom jag inte står ut med hur dåliga bilderna blir. Men det är vad jag tycker det. Bra om du är nöjd :)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Sitter på en Motorola Milestone XT720.
riktigt nöjd med bilderna från den hittills, riktigt blixt gör ju sitt till :)

Nackdelen är väll att den tar tid på sig att knäppa korten och att bli klar för att ta nytt kort.

Men har bara använt den för alldagliga bilder än så länge, lite fester och när man varit iväg nånstans utan nått annat med sig :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""svenne1985""]Har för mig där skulle vara en tråd för foto kritik eller vad de heter, kunde dock inte hitta den :eek:
Köpte en Samsung galaxy ace (s5830)
och märkte att den tar ju rätt så bra bilder (enligt mig då...) vad tycker ni ?
enda jag gjort e å sänkta pixel till 2000*1500
Många som fotograferar med mobilkamera seriöst?

Det är en 5 Mpixels med led "blixt"[/quote]

För att vara en mobiltelefon tycker jag det ser riktigt bra ut. Påminner om en lös kompakt runt 1000-1300 kr=bra betyg. Tror ytterst få, om ens någon, fotar seriöst med en mobil.

Ändå tycker jag en hyfsad mobilkamera är omistlig. Den enda kameran man ständigt bär med sig. Har haft någon SE Cybershot modell. Fördelen är att det finns snabbknappar till en hel del inställningar. Har nu en W995 (som inte heter "Cybershot"). Tar hyfsade, men inte lysande bilder, i bra ljus. Däremot en sensationellt bra makrofunktion. Fotar man av en A4 eller vykort är det knivskärpa från sida till sida.

Några kompisar har IPhone 4 och den har imponerat på mig. Har CMOS sensor och en HDR funktion som faktiskt verkat ha lyft en del motljusbilder
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Har vart ute fotograferat idag... faktiskt väldigt roligt då där e en massa inställningar man kan leka med hehe :D inte som olympusen (FE-100) men den tar riktigt bra bilder för å vara 5 år gammal och 4 Mpixlar.. men det va inte den tråden va om. Har essentiel tremor så viss oskärpa är inte något konstigt :rolleyes:

Lägger upp lite blandat, standard utan ändring och makro och nån bonus bild :p ni märker nog vilka som e vilka haha ingen är ändrard utanför mobilen, bara som vanligt nerdraget till 2000*1500 som forumet kräver


Finns en massa här http://www.pixbox.se/alb_show_id1221150_page0.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Mr H""]Sitter på en Motorola Milestone XT720.
riktigt nöjd med bilderna från den hittills, riktigt blixt gör ju sitt till :)

Nackdelen är väll att den tar tid på sig att knäppa korten och att bli klar för att ta nytt kort.

Men har bara använt den för alldagliga bilder än så länge, lite fester och när man varit iväg nånstans utan nått annat med sig :) [/quote]

Tror f-n det att du behöver blixt om du sitter på mobilen. Och vilka skitbilder det ska bli sen!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Mitt negativa bidrag till tråden blir av egna erfarenheter.

Ericsson Experia X10, Wow 8Mpix. Perfekt tänkte jag, då kan jag ta några bilder av bilen och maila till den tilltänkte köparen. Sagt och gjort, tog ett 10-tal bilder och öppnade upp dem i burken. Sedan tog jag kameran och gick ner i mörker och tog nya bilder handhållet.

Vilket skräp, bilderna blev ju inte bra i dagsljus ens.
Undrar hur många ggr den interpolerat upp sig. Skulle tippa på 2..

Nej, mobilen duger inte för mig, det blir kamera eller inga bilder alls.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ligger väl en hel del i bunkrologens erfarenheter. Dock skulle jag ha svårt att klara mig utan mobilkamera. Använder den dagligen. Trots allt har jag hellre en bild än ingen alls. Är väl inga seriösare bilder men som minnesanteckning eller om man vill dela något kul med kompisar trots allt oslagbar
Användarvisningsbild
Nethril
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 20:52

Inlägg av Nethril »

[quote=""daytripper72""]Tror f-n det att du behöver blixt om du sitter på mobilen. Och vilka skitbilder det ska bli sen![/quote]

:D
Buried by time and dust...
http://explorica.pixbox.se
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""Elagabalus""]Ligger väl en hel del i bunkrologens erfarenheter. Dock skulle jag ha svårt att klara mig utan mobilkamera. Använder den dagligen. Trots allt har jag hellre en bild än ingen alls. Är väl inga seriösare bilder men som minnesanteckning eller om man vill dela något kul med kompisar trots allt oslagbar[/quote]

Håller med..
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Skriv svar