Mobilkameror, dugliga ?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Mobilkameror, dugliga ?

Inlägg av Grishnac »

Smartphonebilder kan bli precis hur bra som helst, jag läste om ett projekt där man plåtade en modellsession med en iphone i stativ - dom bilderna blev magnifika.

MEN - då är det proffs som har tagit bilderna, någon som vet precis hur bilder skall tas och vilka brister som måste kompenseras med en mobilkamera och så vidare.
Jag är fortfarande amatör och måste ha en kamera som kan prestera för att täcka upp för de brister jag har i ämnet fototeknik. I framtiden kanske jag också kan ta riktigt bra bilder med min iphone, men jag är inte där - än.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Grishnac""]läste om ett projekt där man plåtade en modellsession med en iphone i stativ - dom bilderna blev magnifika.[/quote]
Då lär de använt studiobelysning och sådant... då blir ju bilderna bra.

Mobilkamerornas svaghet är ju blixten och ljuskänsligheten.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
ludde08
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:28

Inlägg av ludde08 »

Visst går det att få till bra bilder med mobilkameran. Bara man har en utrustning över det vanliga.
Kolla länken.
[http://www.youtube.com/watch?v=TOoGjtSy7xY
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""ludde08""]Visst går det att få till bra bilder med mobilkameran. Bara man har en utrustning över det vanliga.
Kolla länken.
[http://www.youtube.com/watch?v=TOoGjtSy7xY[/quote]Det där är ju inte ens en iPhone 4, utan antingen en 3G eller 3GS. Deras kamera är riktigt vissen, faktiskt. :(
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag håller med om att det inte är megapixlarna som avgör. Så länge min Sony Ericsson C905 var min mobil (med Ziessoptik) drog jag aldrig med stora kameran eftersom det var besöket som var viktigast. Jag tyckte bilderna åtminstone dög:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1213988_page0.html

Med min Samsung Galaxy S tycker jag det blir skit:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1213990_page0.html

och jag måste erkänna att det känns ju roligast efteråt när man har just bildkvalitet att jobba med (Canon EOS 5D):

http://www.pixbox.se/alb_show_id1219493_page0.html

Man jag kommer ändå alltid att hävda att andra saker är viktigast som motivval, komposition etc. Teknik är kul och hjälper till ibland, men det är ändå den som håller i den som gör bilden eller inte.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""dhx""]Jag håller med om att det inte är megapixlarna som avgör.

Man jag kommer ändå alltid att hävda att andra saker är viktigast som motivval, komposition etc. Teknik är kul och hjälper till ibland, men det är ändå den som håller i den som gör bilden eller inte.[/quote]

Är precis som du skriver, megapixlarna är inte avgörande :)

Den stora skillnaden ligger i sensorerna i en Mobilkamera vs Kompaktkamera vs Systemkamera och är främst det dynamiska omfånget, dvs möjlighten att kunna göra/få till en mjuk övergång mellan ljust och mörkt. Med en "sämre" sensor så blir det väldigt tydligt ljust/mörkt, med en "bättre" sensor så blir det en mjukare övergång mellan ljust/mörkt.

Den andra stora skillanden är optik och möjligheten till manuella inställningar, Mobilkamera vs Kompaktkamera vs Systemkamera. Med en hyfsad optik och manuella inställningar kan man leka med tex skärpedjup, och fånga den bild/känsla man vill.

Bilden här nedan är fångad med min übergamla Canon 300D, 6,3 megapixlar, som redan då (5-6 år sedan) klarade övergången ljust/mörkt rätt bra, och den hyfsade optiken erbjöd bra lek/reslutat med skärpedjup.

Men, som skrivet tidigare, Mobilkamera är bra om man vill ta en bild, -"Så ser det ut här!" Men vill man grotta in sig i foto mer djupt, bäst ta steget upp till annan form av kamera, och ser här fram mot fler kommentarer kring vad som är bästa mobilkameran :)

EDIT/ Ska vid tillfälle försöka komma ihåg ta en bild Mobilkamera vs Systemkamera /SLUT EDIT

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Skulle aldrig plåta nånting seriöst med min mobil men Iphone 4 kameran som jag har måste jag ändå säga tar rätt bra bilder. Funkar absolut för att dokumentera vardagslivet.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Norrhyttan""]Intressant diskussion.

Jag jobbar som fotograf till vardags, men skulle aldrig orka ta med mig stora jobbkameran privat. Så mobiltelefonen är min enda kamera privat.

Tvärtemot de flesta här så är jag riktigt imponerad av mobilkamerans duglighet, då självklart i relation pris, storlek och andra begränsningar.
Många blir kåta på megapixlar, det blir inte jag. Idag finns det mobiler som har lika hög upplösning som min jobbkamera (Nikon D2X), men fotar man genom en liten billig plastbit istället för gedigen proffsoptik så kvittar det.
Jag skulle nog vilja säga att i en mobilkamera är upplösningen det minst viktiga.

Mobilkameran har en fördel som en systemkamera aldrig kan få - den är alltid med! Och den är ett multiverktyg, du kan ringa med den, surfa, filma, navigera, maila och i princip allt utom att laga mat och skruva gipsskivor.
Det är alltså tillgängligheten och bruksvärdet som gör telefonen så svårslagen i sin helhet. Att den absolut inte tar perfekta bilder, speciellt inte i dåligt ljus, får man liksom lära sig leva med. Mobilkamerorna utvecklas som allt annat och kommer nog att bli några snäpp bättre inom överskådlig framtid.

Jag kommer att fortsätta släpa på tunga systemkameror i jobbet.
Men jag kommer nog aldrig att köpa något annat än en mobiltelefon för privat bruk.

By the way, mobilen är en iPhone 4. Kameran i den står sig riktigt bra i förhållande till konkurrenterna, även om den inte är värst. Videofunktionen är ännu trevligare.[/quote]

var nog dig som jag läst i nån post fotade mycket och tog iphone ut och fotade privat hehe

jag e hel nöjd med den jag har ser ingen anledning dra med nån annan kamera, dock skulle det vara den analoga Canonen med svart vit film :D
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Norrhyttan""]
Mobilkameran har en fördel som en systemkamera aldrig kan få - den är alltid med! [/quote]

Beror på vem man är :D Senaste 5 åren har jag alltid haft med Systemkameran i ryggsäcken, utom kanske totalt 20 dagar/dygn.... :o

/B
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Testade igår att ta en bild med en "aj-fåne", fullständigt värdelöst... :p Kan IOFS bero på att det var inomhus med knepigt ljus, och att jag inte är så bekant med iPhone, letade förtvivlat efter inställningar kring ljusmätning. (var ljust runt omkring, men mörkt på det i mitten jag skulle fota) Skulle behövt kunna spotmäta på det mörka i mitten, men gick bet på det, och man kan kanske manuellt aktivera "upplättningsblixt"... ? (Får läsa på i manualen)

Tror dock fortfarande på mobilkameror för en del bilder om det är det enda man har med sig.

Men har man väl snöat in i systemkameraträsket, där vissa/många manuella inställningar på kameran man haft ett tag, sitter i ryggmärgen, så är det svår att recensera mobilkameror objektivt... :o

/B
Skriv svar