Kamera

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""gzx""]S95 verkar ju hur trevlig som helst, nu blev jag sugen på att skaffa en lättviktarkompis till min EOS 7D ;)


Lite halvt off topic. Du kanske redan känner till den men jag tipsar ändå om CHDK som jag sprang på när jag googlade runt om S95:an. En custom-firmware med mängder av trevliga funktioner.[/quote]

Det måste jag kolla in, även om den redan har en massa trevliga funktioner :) Tackar!
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""gzx""]S95 verkar ju hur trevlig som helst, nu blev jag sugen på att skaffa en lättviktarkompis till min EOS 7D ;)


Lite halvt off topic. Du kanske redan känner till den men jag tipsar ändå om CHDK som jag sprang på när jag googlade runt om S95:an. En custom-firmware med mängder av trevliga funktioner.[/quote]

Vafanken är det där för intressant! Ska prövas till min gamla ixus 70!
Verkar ju göra en helt ny kamera av den. Iaf om man bara räknar in mjukvarudelen.

EDIT: har lagt in CHDK nu och verkar fungera bra, en jäklarns massa mer funktioner och utökade inställningar verkar det vara. Kul att någon tar sig tid att pyssla med sådant här!
Senast redigerad av 1 Faniskogen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

CHDK är jättetrevligt, kört det ett tag på min nuvarande kamera..Canon Ixus 100 men den ska ju in på Service igen, ungefär så bra är den kameran. :) Men CHDK är trevligt, finns bland annat bracketing som jag tror några av er skulle gilla. I överlag så tycker jag att det är lite väl många buggar i det där programmet, men ibland kan man faktiskt ha nytta av det. Man kan t.ex. använda autofokusen medans man filmar om någon nu föredrar det.
Användarvisningsbild
KonRadioactive
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 17:25

Inlägg av KonRadioactive »

Nu är kameran beställd, det blev en Panasonic dmc-tz10.
“Insanity is the only sane reaction to an insane society.”

http://overstepper.blogspot.com/
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hade en TZ5 förut, gillade den skarpt, en prisvärd allround-kamera som hängde och hänger fortfarande med på utflykter. 10:an har ju antagligen inte blivit sämre så du blir nog nöjd.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

Sålde min krångliga Lumix LX3 å köpte en Nikon P7000, en helt underbar och betydligt mer lättarbetad sak :-) . Den å G12 har dessutom tittglugg=sparad batteritid, vilket inte är helt fel.
Skriv svar