Kamera

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
KonRadioactive
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 17:25

Kamera

Inlägg av KonRadioactive »

Hej, jag skulle vilja ha tips på en bra systemkamera för nybörjare till ett rimligt pris. Jag har då ingen som helst erfarenhet inom foto så därför frågar jag här.
Senast redigerad av 1 KonRadioactive, redigerad totalt 0 gånger.
mrkgrd
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 14:47

Inlägg av mrkgrd »

En instegsmodell från Nikon eller Canon kommer att göra dig nöjd. Åk till en butik och känn efter vilken som känns bäst i handen.

Värt att tänka på är att du kommer vilja ha ett ett stativ om du ofta skall fotografera i mer mörka miljöer (för att undvika oskarpa bilder).

Lite beroende på vad du har tänkt att göra och ta för bilder kanske inte heller en systemkamera är det bästa valet. En mer avancerad kompaktkamera med manuella inställningar, t.ex. Canons G12 eller Nikon P7000, kan också ge jättefina bilder.

Själv använder jag en systemkamera från Nikon och en "avancerad" kompakt från Canon. Bägge har sina fördelar.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kika lite i dom här trådarna:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3434


http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=18


http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2606

En systemare är alltid kul men kan bli dyra i slutändan om man ska ha ljusstarka objektiv och sånt, kompaktmodellerna som finns nuförtiden är tycker jag väldigt bra, schysst vidvinkel, bra i ljussvaga miljöer, smidiga att ha med sig. Har själv en Samsung EX1 som alltid är med i ryggsäcken istället för systemkameran.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fråga runt, läs lite recensioner på t.ex. prisjakt eller de olika fotoforumen.

Precis som mrkgrd skrev så bör man åka till någon butik och klämma på dem för de är ganska olika.

Mitt tips är att undvika "kit-objektiven" ifall du har råd. De har oftast brännvidden 18-55, fungerar hyfsat men mitt råd är att köpa endast kamerahuset och ett lite vettigare objektiv. Du får lägga några tusenlappar emellan men det är värt det.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""KonRadioactive""]Hej, jag skulle vilja ha tips på en bra systemkamera för nybörjare till ett rimligt pris. Jag har då ingen som helst erfarenhet inom foto så därför frågar jag här.[/quote]

Om du inte har någon som helst erfarenhet inom foto, och därmed inte vet om du ens gillar detta med foto, så är jag benägen att hålla med "mrkgrd":

-"En mer avancerad kompaktkamera med manuella inställningar, t.ex. Canons G12 eller Nikon P7000, kan också ge jättefina bilder"

Om du sedan gillar foto och finner det intressant/kul, är det ju bara att sedan ta steget upp till en systemkamera :)

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Köp en gammal Nikon D70. Du får en med optik för ca 2000:-
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""benkar""]Om du inte har någon som helst erfarenhet inom foto, och därmed inte vet om du ens gillar detta med foto, så är jag benägen att hålla med "mrkgrd":

-"En mer avancerad kompaktkamera med manuella inställningar, t.ex. Canons G12 eller Nikon P7000, kan också ge jättefina bilder"

Om du sedan gillar foto och finner det intressant/kul, är det ju bara att sedan ta steget upp till en systemkamera :)

/B[/quote]

Håller med Benkar, om man har intresset så köp en stor systemkamera..annars är det många gånger bättre att nöja sig med en bra kompaktkamera. Liten, behändlig och det enda som du egentligen går miste om är att kunna byta objektiv, sen är det upp till dig om hur viktigt det är för dig att kunna göra det.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Är grymt nöjd med min lilla Canon S95, inte gratis men bra och liten, får med den i fickan på MC-turen också. Den har bra optik, processor och sensor och är ljuskänslig från 2,0. :)
Användarvisningsbild
KonRadioactive
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 17:25

Inlägg av KonRadioactive »

Tack för tipsen, tror det blir en kompaktkamera för något rimligt pris.
“Insanity is the only sane reaction to an insane society.”

http://overstepper.blogspot.com/
Användarvisningsbild
gzx
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 16 aug 2010, 13:50

Inlägg av gzx »

[quote=""Topcom""]Är grymt nöjd med min lilla Canon S95, inte gratis men bra och liten, får med den i fickan på MC-turen också. Den har bra optik, processor och sensor och är ljuskänslig från 2,0. :) [/quote]

S95 verkar ju hur trevlig som helst, nu blev jag sugen på att skaffa en lättviktarkompis till min EOS 7D ;)


Lite halvt off topic. Du kanske redan känner till den men jag tipsar ändå om CHDK som jag sprang på när jag googlade runt om S95:an. En custom-firmware med mängder av trevliga funktioner.
Skriv svar