Hur bra kamera bör man ha egentligen?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Elagabalus""]Bild

6 MP räcker som sagt ganska långt. Gjorde min första poster av denna, i mina ögon, guldbild. Fyllde en poster på 50X70 cm perfekt. Inget direkt korn och man ser barnen runt karusellen perfekt. OK- bilden innehåller mkr dramatik som kanske inte "belastar" sensorn så mycket.

Klicka nedan för större storlek

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 1/sizes/l/[/quote]
Den bilden är lite på samma tema som denna, tagen med en Eos 20D på drygt 8 Mpixel
http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=917558&set=gfs&_referer=%2Fgallerifs%2Findex.htm
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jasifil""]Den bilden är lite på samma tema som denna, tagen med en Eos 20D på drygt 8 Mpixel
http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=917558&set=gfs&_referer=%2Fgallerifs%2Findex.htm[/quote]

Den var häftig! Gjord med HDR månne?

Edit

Fotandet och UE:andet går lätt hand i hand. Så är det för mig i alla fall
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""jasifil""]Den bilden är lite på samma tema som denna, tagen med en Eos 20D på drygt 8 Mpixel
http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=917558&set=gfs&_referer=%2Fgallerifs%2Findex.htm[/quote]

Fan vilken bra bild, riktigt nice! Åkte rakt in som skrivbordsbakgrund på ena datorn...

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Håkan""]Känns skönt att veta att 10Mpixlar är mer än nog, så slipper jag väga in det i valet av kamera överhuvudtaget :)

Var kan man få tag på ett par känga 90, minns dom från lumpen och dom var trevliga att ha på sig och hållbara om man sköter dom. Ska man leta på överskottsbolaget månne?[/quote]

Angående Kamera har jag nyss skaffat en system kamera och det blev en Nikon D3000. Helt oki ska att fota med.. Bra Instegs maskin.
Senast redigerad av 1 Braweheart, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Braweheart""]Angående Kamera har jag nyss skaffat en system kamera och det blev en Nikon D3000. Helt oki ska att fota med.. Bra Instegs maskin.[/quote]

Kameran i sig fungerar med det mesta, det folk ofta glömmer är optiken...
Det är oftast optiken som ger det där riktiga lyftet.

Så, vad blev det för optik till detta hus ?
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""bunkrologen""]Kameran i sig fungerar med det mesta, det folk ofta glömmer är optiken...
Det är oftast optiken som ger det där riktiga lyftet.

Så, vad blev det för optik till detta hus ?[/quote]

Ja köpte detta NIKKOR AF-S DX 18-55/3,5-5,5G VR till kameran.. Och kommer att köpa ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF. senare..

Duger dessa ??
Senast redigerad av 1 Braweheart, redigerad totalt 0 gånger.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Den första tanken som slår mig är varför sattsa på ett 18-200 när du redan har 18-55 täckt med samma bländar-värde också. Med andra ord kanske kan vara värt att titta på om du kan hitta något bättre teleobjektiv med bättre bländare eller bättre optik för en billigare peng?
Men beror ju lite vad du vill ha och om du är berädd påatt släpa med mer än ett objektiv osv.

Men någon som är bättre insatt i det här med optik än vad jag är kanske kan ge ett bättre svar...
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Mirage""]Den första tanken som slår mig är varför sattsa på ett 18-200 när du redan har 18-55 täckt med samma bländar-värde också. Med andra ord kanske kan vara värt att titta in om du kan hitta något bättre teleobjektiv med bättre bländare eller bättre optik för en billigare peng?
Men beror ju lite vad du vill ha och om du är berädd påatt släpa med mer än ett objektiv osv.

Men någon som är bättre insatt i det här med optik än vad jag är kanske kan ge ett bättre svar...[/quote]

Detta pga av att jag inte kommer ha kvar 18-55 objektivet..
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Braweheart""]Detta pga av att jag inte kommer ha kvar 18-55 objektivet..[/quote]

Tittar man på 18-200 så är det en kompromisslösning. Blir aldrig riktigt riktigt bra.

Får man rekommendera från egna erfarenheter så är Nikon 17-55 2,8 knivskarp och helt fantastisk!
Även 70-200 2,8 är riktigt bra!
Rekommenderar även Nikon 50mm 1,8 som är ett mycket prisvärt porträttobjektiv.

Jag har ett 17-55 2,8 Nikon och även en 50 1,8, dessa är mycket bra!
70-200 står på önskelistan, men det kostar ju nästan 20tusen..
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""bunkrologen""]Tittar man på 18-200 så är det en kompromisslösning. Blir aldrig riktigt riktigt bra.

Får man rekommendera från egna erfarenheter så är Nikon 17-55 2,8 knivskarp och helt fantastisk!
Även 70-200 2,8 är riktigt bra!
Rekommenderar även Nikon 50mm 1,8 som är ett mycket prisvärt porträttobjektiv.

Jag har ett 17-55 2,8 Nikon och även en 50 1,8, dessa är mycket bra!
70-200 står på önskelistan, men det kostar ju nästan 20tusen..[/quote]

Har ett Nikon 50mm 1,8 objektiv men det funkar in så bra i UE läge då det saknar AF.. Saknar ju AF motor i kamerahuset och då får jag köra manuell fokus vilket inte är felö men jobbigt i mörka utrymmen..
Skriv svar