Ersättare till Nikon D60? "fullformatare till amatör"

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Ersättare till Nikon D60? "fullformatare till amatör"

Inlägg av Saddam »

Hej på er allihopa, javisst hade jag kunnat starta den här diskussionen på något foto/kamera-forum men jag är medlem på alldeles för många forum redan nu
så jag ställer frågan här istället. Nu till ämnet:

Jag ska ersätta min gamla hederliga trotjänare som jag trivts med i 3 år. Kan den mer eller mindre utantill när det gäller inställningar. Nackdelarna med den är att den börjar visa ålderstecken som t.ex. döda pixlar på skärmen och att slutarmekanismen börjar kärva mer och mer(inte extremt ofta men den händer kanske en gång på 300 exponeringar att den hänger sig). D60:n ska inte skrotas utan får leva ett lugnt pensionärsliv som reserv-/andrakamera. Ersatte kitobjektivet med en ljusstark 35 millimetare så den lever kanske i några år till.

Ska ta steget upp till "semiprofessionell", men vilken systemkamera ska jag välja?

Krav:
1. "fullformatare"
2. det ska finnas ett batterigrepp bland originaltillbehören
3. inbyggd bildstabilisator(finns kanske på alla fullformatare?)
4. ska kunna inhandlas i Sverige "från butik"

Önskemål:
5. gärna Nikon men ni får hemskt gärna tipsa om andra val
6. videofunktion
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Ungefär samma dilemma som mig, jag har vart nikon användare flera år och hade innan en d700 som är nikons fullframe fx variant i "mellansegmentet", en fantatisk kamera på alla sätt MEN om du vill satsa på film och har fullformat som ett krav så är d3s det enda som erbjuds och då snackar vi 40.000+. Därav har jag faktiskt nu gått över till canon 5d mk2 som både är fullframe och full hd (fantastisk på film) det är trist att lämna sin "sida" och vem vet det kanske kommer en d800 med hd men canon ligger långt fram på filmsidan och har tom nu samarbetat med technicolor som gjort settings för att kunna få ut så pass bra filmer för att efterarbeta som möjligt (om man nu tycker det kul)....

så d700 om du inte vill ha film, 5d mk2 om du vill ha allt.

Sen har ju canon sina nackdelar när det kommer till en del annat i menysystem, dedikerade knappar, wb settings osv.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""rjd2""]Därav har jag faktiskt nu gått över till canon 5d mk2 som både är fullframe och full hd[/quote]
Vet du vad en sådan kostar utan objektiv? Hittar bara olika paketpriser när jag söker...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ersättare till Nikon D60? "fullformatare till amatör"

Inlägg av Grishnac »

5D kostar ganska "spot on" 20 000:- med viss variation åt båda hållen.

Men jag tänker (trots att jag är "canonist") varför ge sig över till ett annat märke om du har en Nikon redan och dessutom objektiv, dom borde du väl kunna använda på en FF Nikon med?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Grishnac""]varför ge sig över till ett annat märke om du har en Nikon redan och dessutom objektiv[/quote]
Bra fråga... blir nog en Nikon ändå även om jag kikat lite på andra alternativ.

Vilka Nikonmodeller bör jag kolla upp ifall jag inte vill köpa en nybörjarkamera eller en proffskamera utan nått där emellan?

Lite OT men kul ändå: D60 blev bl.a. vald till "bästa familjekamera" då när jag köpte en. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Om du ska satsa på en D3a så ligg lågt till dess att D4 kommer (när det nu kan tänkas bli), då kommer priserna givetvis att sjunka ytterligare. Kör själv D3s men tycker bara den är jobbig att släpa på så jag kör nästan uteslutande med min nyinskaffade beggade D60. Utan AF-optik dessutom. Lugnt och behagligt ska det vara.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja du. Hade min D40 i tre år och gillade den mkt. Funderade också på ett"bättre/större" hus. Det slutade med en D3100.

Har bara lovord. Den nya CMOS sensorn innebär ett lyft. Har fått gummidetaljer som gör att den ligger perfekt i handen. Fått snabbvred för olika matningsalternativ. Även blixtlägena kan man snabbscrolla igenom. Går ställa iso med FN knappen(då får du välja bort något annat). Så det har hänt lite sedan D40-D60.

Faktum är att Bildmässigt verkar den ta bilder i klass med betydligt dyrare kameror.

Liten och smidig. Finns filmfunktion med full HD. Dock inte så impad av den. Micken snudd på värdelös. Överstyr och tar upp biljud. Även filmningen ger viss wobbleeffekt.

Men bildmässigt är jag väldigt väldigt nöjd. Tyst slutare för en systemkamera
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Om du vill ha stabilisering i huset får du välja sony. Då får du övermättade fina färger på köpet.. :D

Välj en av de stora. Har du bråttom skall du inte välja 5D. Den tar 3 bilder/sekund om jag minns rätt. Filmfunktion har den dock.

Nikon, jättebra kamera, men saknar film.

Ja, det lämnar mycket luckor. Själv skulle jag vilja designa mitt eget hus..
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Val av kamera, främst när man kommer upp i segmentet "semiprofessionell" eller "proffs", är något som oftast leder till en form av närapå religösa diskussioner där de troende av en religion försöker övertyga någon annan att byta religion :D

Finns väl inte så många ""semiprofessionella" kameramodeller per leverantör, och alla är bättre eller sämre på olika punkter, och det går växelvis, bara att ögna igenom de tester som finns, och bestämma sig för vad som är viktigast för en själv. Är i grund och botten väldigt små skillnader.

I slutändan blir det dock oftast så att man fortsätter med det märke man en gång halkat in på, speciellt om man hunnit skaffa en del optik och blivit kompis med den tidigare kamerans funktoner, och dessutom, som du, tänkt behålla den nuvarande som backup.

Så, leta upp en Nikon "semiprofessionell", vad den nu heter, så blir du säkert nöjd :)

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Grishnac""]5D kostar ganska "spot on" 20 000:- med viss variation åt båda hållen.

Men jag tänker (trots att jag är "canonist") varför ge sig över till ett annat märke om du har en Nikon redan och dessutom objektiv, dom borde du väl kunna använda på en FF Nikon med?[/quote]


För att Nikons billigaste fullframe variant med film är över 20 000 dyrare än Canon? Det är 2 hyfsade gluggar i mellanskillnad ;)
Skriv svar