Hjälp med objektiv

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Hjälp med objektiv

Inlägg av Sunken »

Funderar på ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS och undrar om det är någon här som har erfarenhet av ett sådant.

Tacksam för hjälp då jag är ganska grön på det här med objektiv.
Har även tittat på sigmas motsvarighet men tror att det är bättre att lägga till några slantar, eller?
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Sunken""]Funderar på ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS och undrar om det är någon här som har erfarenhet av ett sådant.

Tacksam för hjälp då jag är ganska grön på det här med objektiv.
Har även tittat på sigmas motsvarighet men tror att det är bättre att lägga till några slantar, eller?[/quote]

Har inte testat personligen, och känner tyvärr heller ingen som testat. Finns dock en rad recensioner på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev ... m?ID=17727

/B
Användarvisningsbild
Marie
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 13 jan 2011, 17:27

Inlägg av Marie »

Nu är inte jag någon Canon-vetare eftersom jag plåtar med Nikon, men ville bara säga att det alltid lönar sig att lägga till ett par extra slantar... :)
Särskilt med objektiv så gäller detta. Investera i ett bra från början, annars är risken att man råkar prova ett annat av en vän någon gång, och så klarar man inte av att gå tillbaka till sitt gamla sigma/tamron/nåtannatmärkeisammaprisklass...
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Marie""]Nu är inte jag någon Canon-vetare eftersom jag plåtar med Nikon, men ville bara säga att det alltid lönar sig att lägga till ett par extra slantar... :)
Särskilt med objektiv så gäller detta. Investera i ett bra från början, annars är risken att man råkar prova ett annat av en vän någon gång, och så klarar man inte av att gå tillbaka till sitt gamla sigma/tamron/nåtannatmärkeisammaprisklass...[/quote]

Nu skulle jag nog inte säga att det är just märket som spelar roll. De som du räknade upp har riktigt bra objektiv, många alternativ som är bättre än kameramärkenas egna.
Men som du säger är det nog oftast en bra idé att köpa ett rejält kvalitativt objektiv. Förutsatt att man har budgeten. Bättre med ett sämre som kan sätta fart på kreativitéten än inget alls :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Faniskogen""]Nu skulle jag nog inte säga att det är just märket som spelar roll. De som du räknade upp har riktigt bra objektiv, många alternativ som är bättre än kameramärkenas egna.
Men som du säger är det nog oftast en bra idé att köpa ett rejält kvalitativt objektiv. Förutsatt att man har budgeten. Bättre med ett sämre som kan sätta fart på kreativitéten än inget alls :) [/quote]

Med reservation för att uppfattas som dryg eller liknande vilket jag absolut inte är.
Men kan du nämna ett objektiv tillverkat av någon av nämnda eftermarknadstillverkare som slår ett original på fingrarna??!! Jag kan absolut inte det och är bara lite intresserad av hur du menar.
Då menar jag en rak jämförelse med objektiv som har likvärdiga prestanda på pappret.

För att förtydliga mig nu igen så drygar kjag mig absolut inte utan vill bara stilla min nyfikenhet.
Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Inlägg av Penbow »

Tjenare

Jag har ett canon Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS som jag använt nu i två års tid när jag är ute i fält. Och jag kan bara hålla med om att man ska lägga extra slantar på objektiven man köper om man kan.
Objektivet har tjänat mig väl men fotona blir inte så skarpa och det är inte ljusstarkt nog. Det tenderar att bli för mycket efterbehandling på fotona.

Jag hade dock lite otur med objektivet för att det gick isönder efter ett par månader användning och reperatörerna sa att det hade fått in en hel del sådana här objektiv att laga. Så bygget verkar inte helt stabilt.
Nu fick jag ett helt nytt objektiv av canon som ersättning och det var en uppdaterad version som har hållt sedan dess.

Objektivet kommer dock snart att hamna på hyllan då jag kikar på andra objektiv som kan ersätta det. :)

http://penbow.wordpress.com
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Hjälp med objektiv

Inlägg av Grishnac »

Jag har lärt mig två saker som kan vara relevanta här.


1: Att lägga mer pengar på ett objektiv resulterar så gott som alltid i bättre kvalitet.

2: Större brännvidsomfång (mer zoom) ger mer rörliga delar och sämre optiskt kvalitet.


Det kan vara bra att ha med sig när man tittar efter objektiv.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Min favorit är definitivt EF 28-70 f 2.8 USM L. Behöver du så mycket zoom?
Användarvisningsbild
Sunken
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 12 jul 2010, 06:37

Inlägg av Sunken »

[quote=""dhx""]Min favorit är definitivt EF 28-70 f 2.8 USM L. Behöver du så mycket zoom?[/quote]


Fotar en del motorsport också och då händer det att det blir på ganska stora avstånd. Men man behöver kanske inte så mkt zoom...
Har man barnasinnet kvar leker livet

Lite bilder
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""bunkrologen""]Med reservation för att uppfattas som dryg eller liknande vilket jag absolut inte är.
Men kan du nämna ett objektiv tillverkat av någon av nämnda eftermarknadstillverkare som slår ett original på fingrarna??!! Jag kan absolut inte det och är bara lite intresserad av hur du menar.
Då menar jag en rak jämförelse med objektiv som har likvärdiga prestanda på pappret.

För att förtydliga mig nu igen så drygar kjag mig absolut inte utan vill bara stilla min nyfikenhet.[/quote]

Nu har jag inte ingen jätteerfarenhet inom detta.
Men när en vidvinkelzoom skulle inhandlas valde jag mellan canons 10-22 eller ett tokina 11-16.
Brännvidsomfånget är ju inte helt identiskt men rör sig ju inte om mycket och dessa jämfördes bredvid varandra i många recensioner och tokinan hade här de fördelar över canon som gjorde att jag valde det istället. Även om jag faktiskt hade kunnat få canongluggen billigare begagnad än tokinan. Tokinan fanns ej begagnad då den var rätt ny då.
Den är både billigare (ny då alltså), ljusstarkare och skärpan skulle vara i princip samma.

Och dryg är du absolut inte, ett forum är ju till för att disskuteras i :)
Skriv svar