Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Faniskogen""]Jag hade en app på min HTC som hette GPS essentials. Jag tror att den kunde göra på det där viset. Den kunde för övrigt göra massor har jag för mig.
Men jag har bara för mig allt detta och minns inte säkert, kan plocka hem den senare och se ifall mina aningar är sanna.[/quote]

GPS Essentials är en app jag är skitnöjd med.
Kör den på min Desire, klart bättre än den nav. app som följde med.
Massor av finesser. Här är en
Länk för den som vill ha reda på mer.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]Då syns exakt hur man rört sig. I alla fall jag tycker det är kul att se vart man varit. Särskilt när man går i helt nya områden.[/quote]
Äsch, vad är det för trams? Det bästa sättet är att försöka lista ut vart man rört sig med hjälp av satellitkartor på nätet -gärna flera timmar efter att man kommit hem. Då blir det även lite utmaning i det hela, för att göra det ännu klurigare så ska det vara ett område där kartorna ser ut som en pixelgröt vid förstoring...

Detta fenomen har jag råkat ut för några gånger. Lagom jobbigt ifall man snubblat över ett nytt ställe och vill dela den med andra...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

[quote=""Elagabalus""]I min SE har filen ändelsen "gpx". I Google Earth öppnas den inte helt automatiskt utan man får välja "visa alla" - då går det.

Man tycker att IPhone borde spara en fil i öppningsbart format. Gäller ju att få över filen till en PC/Mac. Skall kolla med IPhone frälst kompis vid tillfälle

Edit

inte fattat det där med "A-gps" men borde väl fungera utan kostnader även utomlands om man slår av wap/gprs/turbo 3G etc? Kan vara rätt kul att se hur man rört sig i en stad som turist också.[/quote]

iPhonen sparar inte spår automatiskt (den sparar en del positionsdata av andra skäl, men inte användbart för det här). Gör som jag, kör MotionX GPS, som dessutom kan spara ner kartor för användning utan mobiltäckning, ladda intressanta punkter från datorn tillbaka till mobilen, och många andra praktiska funktioner. MotionX skriver både GPX och KML (som går direkt in i Google earth).

Sen kan man använda program som HoudahGeo för att tagga bilder från en digitalkamera som inte har GPS mha. spår-informationen. Spejsat!
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Inlägg av Grishnac »

Vet någon om det inte finns något kartprogram till iphone som kan läsa gröna kartan? Jag har den komplett men kartex finns tydligen inte till iOS.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Detta funkar väl också alldeles utmärkt med en vanlig tränningsapp, typ "Runkeeper"?

Då får du en plottad kartlänk på mailen, kan även se diekt i telefonen.

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Låter vettigt. Var ingen "stort" tips. Men någon gång riktigt användbart. De flesta har möjligheten men vet inte om det måhända
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

[quote=""Grishnac""]Vet någon om det inte finns något kartprogram till iphone som kan läsa gröna kartan? Jag har den komplett men kartex finns tydligen inte till iOS.[/quote]

Kanske inte svar på din fråga, men hur som helst.
Ja använder Fugawi. De är typ gröna kartan i iphone format. funkar kanon.
"Motljus? Här är ju kolsvart!"

http://www.flickr.com/photos/ruinism/sets/
Skriv svar