Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Inlägg av Elagabalus »

Många är ju väldigt avancerade och har flera gps:er och backuper med sig på fältet. Det här är ett tips för de inte så avancerade. I stort sett alla mobiler idag har inbyggd GPS och något slags trackerprogram. Själv har jag en SE W995 ( inte ens touchskärm).

Bara att slå på programmet och det mäter avstånd man gått etc. Men den sparar också en fil som man kan dra över eller maila till datorn. Den öpppnar man med Google Earth. Då syns exakt hur man rört sig. I alla fall jag tycker det är kul att se vart man varit. Särskilt när man går i helt nya områden. I exemplet har den tappat kontakten på en sträcka ( raka strecket) men det brukar fungera bra. Förmodligen skall man ha mobilen på cykelstyret eller högst upp i ryggsäcken.

Mobilen är alltid med och Tracker programmet kan slås på tillfälligtvis. Säg att man letar efter någon gammal grund då kan det faktiskt vara bra att se hur man rört över en äng tex. Finns säkert mer avancerade lösningar men det här är lösningar som "alla" sitter på
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Många är ju väldigt avancerade och har flera gps:er och backuper med sig på fältet. Det här är ett tips för de inte så avancerade. I stort sett alla mobiler idag har inbyggd GPS och något slags trackerprogram. Själv har jag en SE W995 ( inte ens touchskärm).

Bara att slå på programmet och det mäter avstånd man gått etc. Men den sparar också en fil som man kan dra över eller maila till datorn. Den öpppnar man med Google Earth. Då syns exakt hur man rört sig. I alla fall jag tycker det är kul att se vart man varit. Särskilt när man går i helt nya områden. I exemplet har den tappat kontakten på en sträcka ( raka strecket) men det brukar fungera bra. Förmodligen skall man ha mobilen på cykelstyret eller högst upp i ryggsäcken.

Mobilen är alltid med och Tracker programmet kan slås på tillfälligtvis. Säg att man letar efter någon gammal grund då kan det faktiskt vara bra att se hur man rört över en äng tex. Finns säkert mer avancerade lösningar men det här är lösningar som "alla" sitter på[/quote]



Jag har klurat på det där men inte hittat hur man skall göra med iPhone och PC ännu....hade man haft en Mac skulle man tydligen kunna plocka fram den där trackerfilen men jag vet inte om det går med PC.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

I min SE har filen ändelsen "gpx". I Google Earth öppnas den inte helt automatiskt utan man får välja "visa alla" - då går det.

Man tycker att IPhone borde spara en fil i öppningsbart format. Gäller ju att få över filen till en PC/Mac. Skall kolla med IPhone frälst kompis vid tillfälle

Edit

inte fattat det där med "A-gps" men borde väl fungera utan kostnader även utomlands om man slår av wap/gprs/turbo 3G etc? Kan vara rätt kul att se hur man rört sig i en stad som turist också.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Jag har en HTC Desire och använder ett program som heter 'Open GPS Tracker', det funkar iaf utmärkt och jag kan maila min rutt till mig själv och ta upp den på datorn hemma i Google Earth.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Testade just. Verkar inte ta någon datatrafik att använda Trackerprogrammet
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Inlägg av Grishnac »

Men Open GPS tracker är väl android only?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""Grishnac""]Men Open GPS tracker är väl android only?[/quote]

Jag hade en app på min HTC som hette GPS essentials. Jag tror att den kunde göra på det där viset. Den kunde för övrigt göra massor har jag för mig.
Men jag har bara för mig allt detta och minns inte säkert, kan plocka hem den senare och se ifall mina aningar är sanna.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Inlägg av Grishnac »

Jag vet ju att iPhone lagrar dessa data automatiskt och att den informationen går att plocka fram på något vis, men hittills har jag bara hittat program för att göra det till Mac.

Ingen som vet något program till PC som klarar det?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""Grishnac""]Men Open GPS tracker är väl android only?[/quote]

Ja det är för Andriod.
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett tips: Att logga sig själv - alla kan det

Inlägg av Grishnac »

Jag hittade den, här är programvaran som kan plocka fram dina data ur iPhonen, du kan se var du har varit med din telefon över en längre tid:

http://www.iphonelocationtracker.co.uk/
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar