hur e de med zoom och bildkvalitet

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: hur e de med zoom och bildkvalitet

Inlägg av Grishnac »

Jag är ingen kännare av kompaktkameror heller, men jag ger samma råd som vid köp av vad som helst egentligen.

Börja med att bena ut vad du letar efter, vill du ha vidvinkelobjektiv, mycket zoom, perfekt bildkvalitet eller ljuskänslighet?
I den här hobbyn som ju då ligger närmast till hands så tror jag att dom flesta listar:

Vidvinkel
Ljuskänslighet (inget brus på höga ISO)
bildkvalitet
Damm och fukttålighet

När man har sina kriterier och sin lista klar så kan man jämföra dom kameror som finns inom budget och välja den som presterar bäst inom dom kriterier man har satt upp.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Elagabalus""]WB2000 har sjunkigt i pris ordentligt och verkar bra. Tydligen lite blaskiga färger ibland men det avhjälps genom att välja "vividläget" eller köra raw.

Hade en WB600 men blev aldrig kompis med gränssnittet. Främst för att det var så krångligt att nå EV +-. En så vanlig inställning skall man inte behöva nå via menyer. Verkar vara samma på WB2000
Edit
Jo en ordentlig vidvinkel är bra. Särskilt om man har våra intressen. Finns ju massor av tester på nätet men googla "trusted review och wb2000," tror de gav 9 för bildkvalitén. Toppbetyg.men extrabatteri ett måste tydligen[/quote]

jo tror nog jag lägger dem 1449 den kostar så länge och inhandlar en annan kamera sen, om jag inte köper en begagnad system men dem har jag ingen aning om hur man avgör den funkar på plats... räcker knappast den fotograferar.. och ser hel ut
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En djungel. Har man tid lust och ork går det säkert att fynda bland utgående kameror. Modellerna ersätts så ofta.
Kan du tänka dig lägga 1500-1800 kr så finns Nikon D40 ibland till det priset. En riktigt kamera som slår alla kompakter på fingrarna. Inte svårare använda den än en kompakt. Finns fullautoläge etc. Ofta följer ett objektiv med som täcker ca 27-90 mm.

Edit

Behöver en kompakt som komplement och det verkar som om jag skall bli ägare till en beg WB2000 i alla fall. Kan du avvakta lite kan jag återkomma med en recension. Tror den finns från 1200 kr just nu. Tyckte denna recension av en privatanvändare lät spännande (fanns minusposter men jag utelämnnar dessa nu):

+ ISO noise in RAW files are outstanding in a minimal sense. See pics. I have no regrets shooting iso 3200 in RAW format (.SRW). Btw, Lightroom 3.4 can read .SRW and has automatic lens profile for the TL350.
+ ISO noise in JPG are very good. See pics. Imho, up to 400 is very similar and great. Iso 800 is good. Iso 1600 decent. Iso 3200 is still better than most.
+ Noise reduction for jpgs does a good job keeping detail.
+ Metering is excellent. It gets it right, even in movie recording. See some of my pics.
+ Lens is pretty sharp at default settings, making Auto mode a great choice.
+ If you use in camera sharpen +2 and saturation +1 in PASM modes, flower and food shots jump at you. Watch out!
+ No IQ difference between jpg normal, fine, or superfine quality. So I pick normal and reduce my jpg file size by more than half.
+ Best sharpness, contrast, and color achieved at 24mm at widest aperture - the most used setting.

Now onto performance, handling, and features.
+ Uses real aperture values ranging from F2.4-7.2 at 24mm and F5.8-7.5 at 120mm. Most cheap cameras have 2 apertures using ND filters.
+ PASM modes for complete control of your shots. Max manual shutter speeds are 16 sec and 1/2000 sec.
+ Flash syncro goes as fast as 1/750 sec. Normally its like 1/250 sec.
+ Flash works generally well. Can manually adjust intensity levels +/-2.
+ Choice of EV or white balance bracketing up to +/-2. White balance is done either blue-amber or green-magenta.
+ Continuous Kelven scale as white balance choice. Well implemented. All white balance presets can be adjusted in a B-A,G-M square grid.
+ Fast focus! Focus areas cover most of the screen. Can choose 3D tracking.
+ Light metering is great. My shots are almost always nicely exposed.
+ AMOLED screen is so awesome. Vibrant. It does better in direct sunlight than my Pentax k-x.
+ Buttons and dials well layed out. My copy had good resistance on the mode dial.
+ Direct ISO button. Very sought out nowadays. Fn button brings up quick access to everything else in a similar menu layout to Canon compacts.
+ Performance is very good for a compact. 10 continuous JPGs took about 13 seconds to fully write to Class 6 sd card. A single RAW file took about ~6 seconds to clear buffer, but you can keep taking photos while thats happening.
+ Intervalometer to shoot pictures at set intervals up to 48 hours! In this mode the camera automatically shuts off between shots and turns on its OWN to take pictures. Crazy.
+ Panorama shots couldn't be easier to make: Hold shutter, pan, release shutter. Camera can be orientated vertically or horizontally as well as pan vertically or horizontally. Think tall buildings versus landscape.
+ High-speed motion videos in 240, 480, and 1000fps. Although, the faster you go the more tiny the resolution. 240fps is usuable.
+ High-speed still shots are great with option of 10, 5, or 3 fps shooting. Limited to 10 shots for all choices, but this is at full 10mp resolution. Very nice.
+ Can record just sound as voice memos in WAV format...like a voice recorder. Can also attach up to 10 second voice memos directly to photos as you take them. Great idea for short story or reminders of special moments.
+ The analog gauges are not gimmicky to me. They rest at zero when camera is off then go to correct levels in real-time when you use the camera. Its like watching an engine rev up. Its much more accurate than a small battery icon with bars. The other gauge is for space left on your sd card (like your gas tank).

Movie mode actually gets its own list because its so much.
+ Full HD 1920 x 1080 pixels at the cinematic 30 fps with stereo sound is very rare in a compact. Has no interlacing artifacts compared to other competitor's 24 or 25 fps.
+ Movie quality is outstanding. Sharp lens and excellent metering helps a lot.
+ You can apply vignetting, miniature, or fisheye effects.
+ You can pause video recording and resume recording. Camera keeps it as one video.
+ Simultaneous still shots during movie recording. While recording you can press the shutter button at any time to take up to 6 full resolution shots. Does not interupt the movie.
+ During playback mode while watching your movie, you can pause and choose to capture ANY frame that you paused at and save it as a still photo...ANY and all frames if you wanted to.
+ Can choose to mute during zoom. Although, the zoom was not loud at all. To give you an idea, my fingers rustling the camera around was louder.
+ Zoom sensitivity during movie recording is automatically lowered so that zooming is slower, smoother, and queiter. If you choose zoom mute, the sound enters back in a fading-in crescendo fashion.

All in all a very good value from a little camera that could. I highly recommend it. Make sure you register your warranty with Samsung ;)
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Iställer för bara se till de bra sakerna med kameran brukar jag istället försöka hitta så många sågningar som möjligt istället för se vad folk stört sig på.
Positiva recensioner tenderar till att ofta vara lite väl positiva och blunda för vad som faktiskt kan upplevas som dåligt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Håller fullständigt med! På en modell kan man hitta kommentarer allt från "lysande" till "kass". Vad ska man tro? Själv brukar jag inte tro förrän jag själv fått testa. Men visst: vissa välskrivna recensioner kan man kanske tro mer på. Men det är så många kameror jag sålt nästan direkt för att jag blivit besviken.
TEN
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 08:22

Inlägg av TEN »

Av egen erfarenhet så bör man undvika långzoomar just på grund av deras förmåga att framkalla kraftig kromatisk abberration.

Tyärr så brusar pocketkamerorna rätt kraftigt men annars finns det hyggliga diton som funkar så länge det är ljust. Glöm vidvinkel dock.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Mirage""]Iställer för bara se till de bra sakerna med kameran brukar jag istället försöka hitta så många sågningar som möjligt istället för se vad folk stört sig på.
Positiva recensioner tenderar till att ofta vara lite väl positiva och blunda för vad som faktiskt kan upplevas som dåligt.[/quote]

Fantastiskt, aldrig tänkt så långt själv.. :o
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Elagabalus""]En djungel. Har man tid lust och ork går det säkert att fynda bland utgående kameror. Modellerna ersätts så ofta.
Kan du tänka dig lägga 1500-1800 kr så finns Nikon D40 ibland till det priset. En riktigt kamera som slår alla kompakter på fingrarna. Inte svårare använda den än en kompakt. Finns fullautoläge etc. Ofta följer ett objektiv med som täcker ca 27-90 mm.

Edit
~text~[/quote]

Har kollat på begagnade systemkameror på blocket etc men hittar inget direkt spännande antingen nåt fel eller utan objektiv, scandinavianphoto har en d100 för 2500 tyvärr e över min budget (ja begagnad men me garanti) annars hade tagit den direkt om haft den summan... men men samsungen lär duga ett tag iallafall
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Svårt att veta om man kan lita på folk men ofta kan det stå" sparsamt använd" och jag är benägen att tro på det. Det krävs trots allt ett visst intresse att ta med en systemkamera ut. Många tröttnat snabbt

Tyckte jag såg på Prisjakts-appen att att WB2000 säljs för 1200 kr. En kamera som kostade uppåt 3000 kr för ett år sedan och fick fina betyg. Tycker det låter som ett fynd med tanke på vad den kan
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""svenne1985""]Har kollat på begagnade systemkameror på blocket etc men hittar inget direkt spännande antingen nåt fel eller utan objektiv, scandinavianphoto har en d100 för 2500 tyvärr e över min budget (ja begagnad men me garanti) annars hade tagit den direkt om haft den summan... men men samsungen lär duga ett tag iallafall[/quote]

Kolla efter en Nikon d40, de brukar gå+ för ca 1500:- med kitoptik.

D100 är en ganska udda fågel idag, men med likvärdiga prestanda om 6Mpix.
Har du tur snubblar du på en d40x, 10 Mpix.

Glöm pixelhysterin, 6 Mpix räcker riktigt långt även vid större förstoringar.

d40 är en utmärkt instegdkamera.
Canon har säkert billiga be 300d, 350d, 400d etc.
Skriv svar