hur e de med zoom och bildkvalitet

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

5MPixel räcker gott och väl att göra en förstoring upp till A4 med bibehållen kvalitet. För mycket pixel och dassig optik komprimerar bilden hårdare och ger sämre bildkvalitet. Sen är det avhängigt vilket format man fotograferar i. I början fotograferade jag mycket i jpeg men efter hand har jag lärt mig tycka bättre om tiff och om man vill vara riktigt proffsig, raw. Tiff har inte samma förstörande komprimering som jpeg och färginformationen går inte förlorad.

Tiff ger stora filer men det lämpar sig bättre för arkivhantering.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alltid en risk köpa begagnat och ännu mer osedd. Men se denna annons tex

http://www.blocket.se/jamtland/Nikon_D4 ... ?ca=11&w=3

Sparsamt använd står det. Kanske 100 kr i frakt. Men du kanske hellre vill ha en kompakt?
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Elagabalus""]Alltid en risk köpa begagnat och ännu mer osedd. Men se denna annons tex

http://www.blocket.se/jamtland/Nikon_D4 ... ?ca=11&w=3

Sparsamt använd står det. Kanske 100 kr i frakt. Men du kanske hellre vill ha en kompakt?[/quote]

Sen tillkommer objektiv till den ev ? Visst systemkamera skadar inte å ha. Ni som håller på med det, vad går "billiga" objektiv till för d40? Misstänker en hel del objekltiv passar den. Kompakt har ju sina fördelar, blir nog att kör på Samsungen ett tag och letar efter en system senare, helst ny. Ja mpix e inte allt de vet jag men de e ju fan vad dem tryckt i många i kompaktarna.., fotograferar en del med dem gammla kompakten (olympus fe 100 4 mpix ) och den tar ju mobilernas 5/8 mpix om man säger så
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag utgick från att den är med kitobjektivet. De allra flesta D40 såldes och säljs som paket. Antar att hon bara varit otydlig men kan förstås vara bara kamerahuset. Ett kitobjektiv kan man nog hitta runt 500 kr kanske? Men utan objektiv är det ingen lysande affär.

Du blir säkert nöjd med det mesta. Dock är ju en D40 lite mer att växa i. Instegsmodell - javisst men ändå en komplett systemkamera

Du får garanterat fler bra bilder. Den mäter avständ, WB, exponering etc mer exakt än en kompakt skulle jag säga. Min erfarenhet
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Elagabalus""]Jag utgick från att den är med kitobjektivet. De allra flesta D40 såldes och säljs som paket. Antar att hon bara varit otydlig men kan förstås vara bara kamerahuset. Ett kitobjektiv kan man nog hitta runt 500 kr kanske? Men utan objektiv är det ingen lysande affär.

Du blir säkert nöjd med det mesta. Dock är ju en D40 lite mer att växa i. Instegsmodell - javisst men ändå en komplett systemkamera

Du får garanterat fler bra bilder. Den mäter avständ, WB, exponering etc mer exakt än en kompakt skulle jag säga. Min erfarenhet[/quote]

Jo precis insteg men bättre än kompakt duger till mig då jag vart nöjd med kompakt/mobil kamera, ska höra med hon iallafall. Lite bilder får hon skicka iallafall, undvika om inget objektiv? Bor alldeles för långt borta för åka dit.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Strunta i det om det är utan kitobjektiv ( som faktiskt anses riktigt bra om än lite plastig).

Be henne fota av typ en tegelvägg med olika brännvidder. Tokzooma och kolla att det ser bra ut. Du ser ju sedan i EXIF-filen när den är tagen. Bör ju vara dagsaktuella bilder. Allt går ju att luras med förstås - men de flesta är nog ärliga

Om allt är ok. Bjud 1400 inkl frakt
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""svenne1985""]Jo precis insteg men bättre än kompakt duger till mig då jag vart nöjd med kompakt/mobil kamera, ska höra med hon iallafall. Lite bilder får hon skicka iallafall, undvika om inget objektiv? Bor alldeles för långt borta för åka dit.[/quote]

Sök på d40, d50, d60, d70, d70s på blocket. Du kommer garanterat att hitta ett exemplar i din närhet.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Skulle personligen köpa en kompaktkamera om man inte är så intresserad i foto. Typ Canon G11 eller likn.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""nonamegiven""]Skulle personligen köpa en kompaktkamera om man inte är så intresserad i foto. Typ Canon G11 eller likn.[/quote]

Jag håller nog nästan med här. Om du nöjt dig med mobilen hittills och bara vill ha något lite bättre och inte tänker fotografera så seriöst är kanske en kompakt bättre.

Det hela beror nog lite på hur mycket man är beredd på att släpa med sig.
Ska du ha en systemkamera är det ju inget som får plats i fickan, helst ska du nog ha en lite väska eller ryggsäck till den.
Bättre med en kompakt att alltid orka ta med sig, än en systemare som bara får ligga kvar hemma.
Men orkar du, så kan det nog vara bra att satsa på en systemkamera om du känner att du kanske ändå kommer vilja uppgradera till en i framtiden.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Vad menar ni med fotografera seriöst? Suger kompaktkameror så mycket? Hon verkade tappa intresset när jag frågade om hon kunde ta nån bild med den. Men men e där nån vettig kamera i slutet av veckan tar jag den. Någon speciell man bör undvika? Menar alla märken nu.
Skriv svar