hur e de med zoom och bildkvalitet

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""svenne1985""]Vad menar ni med fotografera seriöst? Suger kompaktkameror så mycket? Hon verkade tappa intresset när jag frågade om hon kunde ta nån bild med den. Men men e där nån vettig kamera i slutet av veckan tar jag den. Någon speciell man bör undvika? Menar alla märken nu.[/quote]

Nej, kompaktkameror kan vara hur bra som helst. Men det där lilla extra får man ju kanske med en systemkamera.
Det man ska fråga sig först och främst är nog om man kommer orka ha systemkameran med sig ut. En kompakt går ju ned i fickan så den är ju inte svårare att ta med sig än telefonen.
En systemkamera lär man ju kanske ha en extra liten väska till.

Så om man är beredd att släpa på lite extra är en systemare ett bra val.
Om det känns bökigt är nog kompakt bättre. Hellre ha en kompakt som man alltid orkar ta med sig än att ha en systemare som får stanna hemma hälften av alla gånger.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

lär nog ta den med ut köper en för att fotografera :D men men det får väl tiden utvisa. Men för att återgå till pentax k100d något negativt med den ? den var tydligen udda
Senast redigerad av 1 svenne1985, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""svenne1985""]lär nog ta den med ut köper en för att fotografera :D men men det får väl tiden utvisa. Men för att återgå till pentax k100d något negativt med den ? den var tydligen udda[/quote]

Jojo, det jag menade var att det kan bli så att systemkameran är så pass stor och bökig så det kan bli så att man tänker, "äsch, inte så viktigt denna gången, jag klarar mig med mobilen, stora kameran är så bökig att ta med".
Om man istället hade en kompaktkamera hade den kanske kommit med och man hade sluppit fotografera det där riktigt fina man hittade på utflykten med sin mobiltelefon.

Men som sagt, det där får man ju känna av själv hur man tror det kommer bli :) Jag vill inte på något vis tala illa eller försöka få dig att inte köpa en systemkamera, vill bara uppmärksamma dig om detta. Verkar som att många köper en system och sedan tycker den är för bökig och så får den ligga på hyllan.

Det är bland annat en sådan persons annons man kan hålla utkik efter :D
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""Faniskogen""]Jojo, det jag menade var att det kan bli så att systemkameran är så pass stor och bökig så det kan bli så att man tänker, "äsch, inte så viktigt denna gången, jag klarar mig med mobilen, stora kameran är så bökig att ta med".
Om man istället hade en kompaktkamera hade den kanske kommit med och man hade sluppit fotografera det där riktigt fina man hittade på utflykten med sin mobiltelefon.

Men som sagt, det där får man ju känna av själv hur man tror det kommer bli :) Jag vill inte på något vis tala illa eller försöka få dig att inte köpa en systemkamera, vill bara uppmärksamma dig om detta. Verkar som att många köper en system och sedan tycker den är för bökig och så får den ligga på hyllan.

Det är bland annat en sådan persons annons man kan hålla utkik efter :D [/quote]
sant men men aldrig haft en systemkamera så men men kul fotografera hehe :D jag å inneboende har typ hittat ett objekt vi ska kolla in med sen :p
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Massor av kloka råd här ovan. För/nackdelar med båda. Har inget mer att tillägga än att jag verkar ha blivit ägare till en wb2000. Så är den intressant kan jag(förmodligen)maila några testbilder i slutet av veckan.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""svenne1985""]Vad menar ni med fotografera seriöst? Suger kompaktkameror så mycket? Hon verkade tappa intresset när jag frågade om hon kunde ta nån bild med den. Men men e där nån vettig kamera i slutet av veckan tar jag den. Någon speciell man bör undvika? Menar alla märken nu.[/quote]

Jag studerar till fotograf, men problemet med systemkameror är att det är tungt att släpa på, och inte minst otympligt eftersom du inte kan stoppa ner det innanför fickan. Detta i sin tur medför att jag istället inte tar med kameran eftersom jag tänker att det är så jäkla jobbigt, det är därav jag skulle rekommendera en kompakt.

Har man tänkt fota seriöst, med andra ord lägga ner en massa tid för att verkligen få en bild bra så skulle jag köpa en riktig systemkamera. Men är du bara ute efter bra UE bilder så duger en kompakt i 2-3000 klassen utmärkt. Jag har visserligen en liten 1500kronors kamera som är snart ett år gammal, duger utmärkt den med. Beror på vad du vill ha.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

jag uppskattar alla svaren tack så mycket :)

undrar fortfarande om de e nåt speciellt med pentax ? de flesta verkar köra med canon eller nikon
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""svenne1985""]jag uppskattar alla svaren tack så mycket :)

undrar fortfarande om de e nåt speciellt med pentax ? de flesta verkar köra med canon eller nikon[/quote]

Hade själv en Pentax, inga som helst fel på dom. Lite färre objektiv, det är ett mindre märke.
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

[quote=""nonamegiven""]Hade själv en Pentax, inga som helst fel på dom. Lite färre objektiv, det är ett mindre märke.[/quote]


va det dem menade med udda märke tidigare i tråden kanske? läste nånstans dem hade krångligt operativsystem(eller va de kallas) eller kunde upplevas så men e det nån som varit kinkig då eller när dem skrivit det?

ja ne objektiv känns det inte som kommer bytas på ett bra tag
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

man brukar ( brukade?) få lite mer finesser på Pentax för samma peng då man blivit ett uddamärke och måste anstränga sig mer. Åtminstone för något år sedan fanns antiskak inbyggt i husen så man fick den funktionen även med äldre objektiv. Det kryllar av gamla Pentaxobjektiv men de jag tänker på måste man fokusera själv men tror att man får automätning av ljus.

Tycker ofta att de inte ligger i frontlinjen med nyaste sensorerna etc. Brukar vara vara välbyggda.

Tror du skulle bli nöjd med en Pentax också. Kanske någon som säljer ett paket med två objektiv? Köper man begagnat för ett hyfsat pris kan ju testa under en period och sedan sälja och, förhoppningsvis, inte förlora något

Har en kompis med Olympus systemkamera. Han verkar helnöjd
Skriv svar