hur e de med zoom och bildkvalitet

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

hur e de med zoom och bildkvalitet

Inlägg av svenne1985 »

har funderat på en kamera, blir kompakt.. men hur e det å ha typ 12x ~ 24 x zoom på en kamera jämfört med en annan 5 x zoom menar optisk nu, vad bör man satsa på ?
Blir bilderna blir lika bra på max zoom på 24 x kameran som ingen zoom på 5 x om vi bortser från andra tekniska saker nu som sensorn och mpix etc
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""svenne1985""]har funderat på en kamera, blir kompakt.. men hur e det å ha typ 12x ~ 24 x zoom på en kamera jämfört med en annan 5 x zoom menar optisk nu, vad bör man satsa på ?
Blir bilderna blir lika bra på max zoom på 24 x kameran som ingen zoom på 5 x om vi bortser från andra tekniska saker nu som sensorn och mpix etc[/quote]

Jag går eventuellt lite vilse nu, men....

"Optisk zoom" innebär att man genom optiken "zoomar/kommer närmare".

"Digital zoom" innebär att kameran gör samma sak, som man efteråt lika väl kan göra i ett bildbehandlingsprogram, dvs helt enkelt förstora bilden.

Om jag inte cyklar väldigt snett, så ger optisk zoom bättre bild, än digital zoom.

/B
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

tittar på 2 kameror den ena har 5x optisk den andra har 24 x optisk zoom så jag bara undrar om bilderna blir sämre på nåt sätt ju längre man zoomar eller de har ingen betydelse. är 24 x överdrivet mycket eller vettigt?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""svenne1985""]tittar på 2 kameror den ena har 5x optisk den andra har 24 x optisk zoom så jag bara undrar om bilderna blir sämre på nåt sätt ju längre man zoomar eller de har ingen betydelse. är 24 x överdrivet mycket eller vettigt?[/quote]

Jag har lite dålig koll på kompaktkameror, ett hett tips är att kolla på dessa recensioner av kompaktkameror på Fotosidan.se, brukar vara bra :)

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""svenne1985""]tittar på 2 kameror den ena har 5x optisk den andra har 24 x optisk zoom så jag bara undrar om bilderna blir sämre på nåt sätt ju längre man zoomar eller de har ingen betydelse. är 24 x överdrivet mycket eller vettigt?[/quote]

Det är väl bara att räkna på det från utgångsläget.
Vad är det för brännvidd i vidvinkelläge?
Vad är det för ljusstyrka?
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: hur e de med zoom och bildkvalitet

Inlägg av Jerazol »

Jo større spenn i zoom-området, jo mer kompromisser har man måtte gjøre i utviklingen av optikken. Det er visse absolutte begrensninger man støter mot når man utvikler optikk. Problemet er selvsagt at 5x zoom fra en produsent av crappy linser kan godt være dårligere enn en 24x zoom fra en produsent av high end optikk. Men, gitt at man i utgangspunktet produserer en optimal linse, så vil sansynligvis en 5x zoom gi bedre kvalitet enn en 24x zoom.

Uansett så vil det være små forskjeller, og den eneste måten å få et nøyaktig svar på, er å se på tester og sammenligninger av bildekvaliteten.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

När behöver man 12-24 x zoom? När man ska fotografera långt bort eller? Eller har man nytta av det även när objekt e närma ? Har en gammal kamera med typ 3x. Zoom och fotografera mest med mobil. Men för göra det enkelt vilken hade ni rekommenderat? Och e zoom något man bör gå efter när man ska skaffa kamera?
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

Båda har ungefär samma storlek på sensorn, så det beror på om du har ett väldigt stort behov av zoomen. Tror personligen mer på WB2000 med tanke på att du har större bländare(ljusinsläpp) 2.4 vs 3.1, samsung har ett rikigt bra användargränssnitt dessutom. Och så är den ju en hel del smidigare...

Optiken brukar inte spela någon större roll på kompaktkamerorna då det är dom små sensorerna som sätter begränsningarna bildkvalitemässigt..
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Svårt att säga, bästa är nog att leta och se ifall man kan hitta någon seriös recension som prövat dem båda, de flesta här (om någon mot förmodan inte har ägt båda och är van vid att jämföra kameror) kan nog tyvärr bara gissa.

Dock så förespråkar jag som alltid att kika på begagnatmarknaden. Kika efter ett fint halvårsgammalt exemplar med kvitto och garanti kvar för samma pengar så har du vips kommit in i en helt annat prisgrupp.
Canon s95 verkar vara en ruggigt bra kompaktkamera när jag kikat lite snabbt, dock väldigt snabbt först nu när jag såg tråden.
Den verkar gå för ca 2500kr begagnat samt ligger på 3500kr nypris.
Skriv svar