Kamerans slutare lossnade

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Kamerans slutare lossnade

Inlägg av Aseabarn »

Jahapp, nu har man ingen kamera ens. Gissa om jag känner mig handikappad med allt jag vill hinna innan vintern kommer. Min E3 fick åka in för reparation efter att en av slutarens "persienner" igår mellan två bilder plötsligt lossnat och nu är ett stycke böjt metallskrot som ligger och skräpar i osund närhet framför sensorn. Jag befann mig i en ond Stockholmsfabrik i regn och skymning med tågen dundrande förbi och började undra om någon spökade för mig när alla bilder tagna på övervåningen plötsligt fick ett mörkt fält samtidigt som testbilder tagna i fönstret blev bra. Det visade sig att när jag satte kameran i porträttläge på stativet, föll biten diagonalt och när jag tog av kameran för testbilderna, föll den ned och lade sig ur vägen. Vet inte hur många bilder jag tagit totalt med kameran, antagligen över 50.000 men den ska ju klara flera gånger mer. Live view-läget sliter nog på slutaren när spegeln ideligen ska upp och slutaren öppnas för att därefter tillfälligt stängas och så upp igen när bilden tas och samma sak händer när man inspekterar alstret (dålig programmering av firmwaret gör också att det fladdrar mer än det skulle behöva om man direkt från play-läget stänger live view (som då egentligen redan är mekaniskt stängt). Då åker spegeln helt onödigt upp och ned direkt).

I somras började plötsligt autofokusen att göra fel, även då mitt i en fotosession i en fabrik. Det kanske kan ha varit ett förstadium till problemet iom att sensorn inte kunde flyttas utåt för att finjustera fokus?

Men skam den som ger sig. Det hindrade mig ändå inte att panikfota en normalt låst gammal byggnad på lunchen idag. Genom att skaka om huset så biten lade sig på rätt köl, fokusera manuellt och underexponera groteskt (och ta massor av dubletter) fick jag mina bilder ändå. Men det var sannerligen inget nöje.

Någon som varit med om liknande saker? Fotohandlaren ringde till Olympus (?) och tjejen i luren hade aldrig fått frågan ens.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

En Canon 1Ds havererade i Kroatien i våras på samma sätt. Den hade gått ca 26000 exponeringar utan att ha liveview. Den skall väl klara 150-200000 exponeringar minst...
Ridån som släppte en nit där också. Skrämmande scenario som jag ej vill uppleva själv. Framförallt inte utomlands! :eek:
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Sv: Kamerans slutare lossnade

Inlägg av Norrhyttan »

Det är därför man alltid har ett reservhus med sig. Jag behöll en av mina gamla D2x-hus som backup.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Norrhyttan""]Det är därför man alltid har ett reservhus med sig. Jag behöll en av mina gamla D2x-hus som backup.[/quote]

"en av mina gamla D2x" - så talar en Riktig Fotograf! :)

Ny kamera inköpt tills vidare. Det bidde en Canon 60D med EFS 15-85mm USM - som inte finns som kit = 5000 kr dyrare (*facepalm*). Något av en Svenssonkamera eftersom erfarna fotografer av någon anledning förväntas klara sig utan vridbar display... (storebror 7D saknar det). Helt klart har marknadsföringsfolket en hel del kladdiga fingrar med i utvecklingsarbetet - det går knappast att finna en modell som har alla finesser man söker, säkert medvetet. Har den vridbar display så saknas timelapse. Är användarinterfacet smidigt så är den brusig, eller så är bracketting handikappad. Osv.

Är inte helt nöjd med manövreringen som bortskämd med Olympus blixtsnabba respons. Den här är ju i en prisklass under men ändå lågbrusigare. Jämfört med Nikon D7000 är det nog dött lopp - men den har ingen vridbar display (däremot smidig timelapse).
Industristofil och fabriksromantiker
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Kameran är slut, SLUTARE, slutast!
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Även jag står utan kamera, min Canon 7D fick fel på sensorn och det har tagit snart 6 månader att åtgärda.
Skriv svar