Blixt

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Blixt

Inlägg av lortopalt »

Sitter och letar efter någotlämpligt ljus till att ha när man tex. fotar i gruvmiljö. Batteriblixt typ Quantuum Studioblixt R +300 Dual Power, kan det vara nåt, eller är ett icke blixtrande ljus att föredra, typ strålkastare. Vad jag förstår så kan man köra en 150w "lyslampa funktion " med den också.
Vad har ni för erfarenheter? Berätta.....


Stefan B
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""lortopalt""]Sitter och letar efter någotlämpligt ljus till att ha när man tex. fotar i gruvmiljö. Batteriblixt typ Quantuum Studioblixt R +300 Dual Power, kan det vara nåt, eller är ett icke blixtrande ljus att föredra, typ strålkastare. Vad jag förstår så kan man köra en 150w "lyslampa funktion " med den också.
Vad har ni för erfarenheter? Berätta.....


Stefan B[/quote]


Enligt min erfarenhet så är halogen bästa valet, blixtar nummer två och därefter xenon och sist led.
Halogen har ju ett varmt ljus som tar fram en värme i berget som andra ljuskällor inte alltid framhäver. Blixtar blir som sig bör, otroligt neutralt och då kan man ju jobba fram önskade toner i efterhand. En fördel med blixtar är att man lättare kan blanda det med dagsljus.
Vanliga kamerablixtar av större modell räcker i regel bra om man kör många blixtar kors å tvärs men jag tror absolut ett större aggregat kan göra sig väl men det blir mer att bära. Jag tänkte testa det framöver under säkra former, vill inte sumpa finblixtarna..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Pm:a eller hör med Gruvtroll här på forumet, h*n verkar ju vara väldigt insatt i gruvbranschen.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Kom på en grej förut i dag, som jag nyss har testat. Jag har ett hjälpstartbatteri till bil, som jag köpt på Jula för 399 :-. Ett extralyse hade jag liggande, så det var bara att koppla ihop grejorna, lyste som f%n. Återstår att testa med kameran, men det regnar ute nu så det får bero ett tag. Någon annan som provat ?

Stefan.
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

[quote=""lortopalt""]Sitter och letar efter någotlämpligt ljus till att ha när man tex. fotar i gruvmiljö. Batteriblixt typ Quantuum Studioblixt R +300 Dual Power, kan det vara nåt, eller är ett icke blixtrande ljus att föredra, typ strålkastare. Vad jag förstår så kan man köra en 150w "lyslampa funktion " med den också.
Vad har ni för erfarenheter? Berätta.....


Stefan B[/quote]

Mina erfarenheter kring blixtar är inte så stora men..

Att släpa med sig en drös studioblixar ner i en gruva är inget jag skulle göra såvida det inte handlade om någon typ av modelljobb..
Dels för att det känns väldigt osmidigt, men också för att det är lite för dyrt och ömtåligt. Om de skulle räcka till är svårt att säga. Det finns ganska stora tomrum..

Bilstrålkastare med batteri låter också tungt och osmidigt så ska man utforska något som man aldrig har besökt förut så vete tusan.
Har man däremot vetskap om vad som väntar och en färdig plan så kan det vara kul att ta med något dylikt. Jag har själv släpat runt ett elverk och ett par kraftiga "bygglampor" vid ett tillfälle..

I övrigt så håller jag med Kristofer om att halogen är lättast att jobba med när man fotograferar. Andra ljus må dra mindre batteri och kan många gånger bjuda på ofantlig styrka, men det kan vara svårt att få till vitbalansen.

Långa exponeringar är väl min favoritlösning på det hela.
Man vill vara så smidig som möjligt och gärna ha båda händerna fria om man ska ta sig fram i en gruva.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""lortopalt""]Kom på en grej förut i dag, som jag nyss har testat. Jag har ett hjälpstartbatteri till bil, som jag köpt på Jula för 399 :-. Ett extralyse hade jag liggande, så det var bara att koppla ihop grejorna, lyste som f%n. Återstår att testa med kameran, men det regnar ute nu så det får bero ett tag. Någon annan som provat ?

Stefan.[/quote]

Jag har inte själv, men har vänner som lyckats få till monsterlampor på liknande vis.


Och som Kristofer och Gruvtroll säger Halogen är att föredra. Temperaturen i Halogen är mycket behagligare och färger framträder på ett mycket trevligare sätt, iaf enligt mitt tycke. Kolla denna jämförelse. Bilden med plåten i taket är tagen med en led medans stora tunnelbilden är gjord med ett par Halogenlampor. Jag tycker iaf att skillnaden är stor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Om man kör en silva reflektor eller en extralampa spelar nog ingen större roll bara spridningen är bra. Får man för koncentrerat ljus blir det svårare att ljussätta. Själv tycker jag dock att det fungerar bra med silva pannlampsreflektor och mata med li-po ackar på 7,4v till en 6v/20w lampa. Lätt att bära, det sitter ju på huvudet, och av allt annat jag testat det mest effektiva.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Vad jag menade är inte ett vanligt bilbatteri , utan ett starthjälpsbatteri, det är ju en annan grej, lättare o med rejält handtag.
eblom
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 jan 2012, 20:51

Inlägg av eblom »

Ja ett starthjälps batteri är att föredra, inte så mkt vikt och hyggligt smidig att bära runt
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Att måla med lampor kan vara rätt svårt att få till, jag känner mig som ett kladdande dagisbarn i jämnförelse mot konstnärer som Gruvtroll. Det är kanske därför jag gillar blixt, i alla fall i större utrymmen. Och det stämmer att de blandar sig rätt bra med dagsljus som eventuellt sipprar in från något håll...

Bild
Skriv svar