Kartprogram till UE...

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Kartprogram till UE...

Inlägg av Urbankillen »

Tänkte höra hur ni håller reda på alla platser ni har besökt och vill besöka?
Ja menar, har ni en mapp på datorn för varje ställe ni forskar kring/har besökt, eller har ni gps kordinater uppskriva o sen kör igenom en lämplig rutt på hitta.se o ger er av?

Ett kartprogram på datorn där man kan märka ut flera platser och skriva lite fakta på varje ställe man märkt ut hade ju varit kanon, så man har lite koll på när man börja har flera intressanta platser på g i samma område och det är dags o göra en lång-tripp. :)

Ni får ursäkta om frågan är dum eller placerad på fel ställe, men fråga man inget så får man ju inget veta, o ni kanske sitter på jätte bra tips?

Mvh
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Urbankillen""]Tänkte höra hur ni håller reda på alla platser ni har besökt och vill besöka?
Ja menar, har ni en mapp på datorn för varje ställe ni forskar kring/har besökt, eller har ni gps kordinater uppskriva o sen kör igenom en lämplig rutt på hitta.se o ger er av?

Ett kartprogram på datorn där man kan märka ut flera platser och skriva lite fakta på varje ställe man märkt ut hade ju varit kanon, så man har lite koll på när man börja har flera intressanta platser på g i samma område och det är dags o göra en lång-tripp. :)

Ni får ursäkta om frågan är dum eller placerad på fel ställe, men fråga man inget så får man ju inget veta, o ni kanske sitter på jätte bra tips?

Mvh[/quote]


Google maps, sålänge du är i sverige och har hyffsad täckning i mobilen. Går ju att skapa egna kartor å allt, fungerar väldigt bra!

Annars kan du ju kika på fugawi eller kartex med gröna kartan osv, fungerar ju offline och därmed bra även utomland bara du har en ok karta.

Ett tredje alternativ kan vara att lägga in platser i en vanlig gps, fast det bästa är väl god planering i förväg, se google maps..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

Man tackar för tipsen, gör alla såhär eller finns det flera varianter o tips?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Urbankillen""]Man tackar för tipsen, gör alla såhär eller finns det flera varianter o tips?[/quote]

Rekommenderar en genomläsning av nedanstående tråd, som man får fram om man i forumet söker på ordet "kartprogram" .... :D Finns mycket om GPS och kartor där.

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=764

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hemma vid datorn:
Google Earth, Google Maps och hitta.se
Google Earth har jag använt sedan 2006/2007, där kan man flyga runt lite hur man vill -inte lika stelt som vanliga kartprogram. Placera ut kartpunkter som du sedan organiserar i olika kategorier o.s.v. Titta på andras bilder som finns utplacerade överallt, "flyg" t.ex. runt din hemort och upptäck foton på kända(och mindre kända) platser. Kartpunkterna kan du modifiera ganska mycket, varje kartpunkt har egen textruta där du kan lägga till bildlänk eller kanske lämplig länk från det här forumet, he he. Ladda ner KML/KMZ
-filer som i princip är mappar med kartpunkter utplacerade. En favorit är världens alla skeppsvrak: "Visible Shipwreck Collection" Den är dock inte uppdaterad på ett tag så den får man ta med en nypa salt. Maps är den fattiga versionen av Earth om man ska vara elak, mycket är sig likt men du kan inte vrida kartorna hur du vill och många områden -gäller även Sverige är inte uppdaterade på åratal... kartorna påminner mer om pixelgröt/bostongurka än kartor. Går att komponera egna kartor med div. sevärdheter utplacerade och dina egna kartpunkter precis som i Earth.

Hitta.se är nog det bästa om man ska skicka en kartlänk snabbt till någon. Inte krångligt alls... hitta.se > karta > fler kartfunktioner(uppe i högra hörnet) > mer > kartnålen
Dessutom bättre än jätten Google på kartor över Sverige tycker jag i alla fall. Skitbra att leta ruiner i ifall man känner till ungefärlig placering då järnvägar, vägar, större byggnader och sådant är markerade(eller vad det nu heter) i kartläge, sedan kan man ju alltid växla hej vilt mellan "karta" och "satellit".

Sedan finns ju även eniro med sina fina flygbilder tagna i fågelperspektiv(kallade "utsikt"). Finns det inte fler karttjänster med denna funktion??? Ganska coolt då de är hyfsat högupplösta och dessutom vridbara(man har flygit över samma punkt 4 gånger och fotat). Tyvärr finns denna funktion än så länge bara att tillgå på större städer som t.ex. Malmö.

Utanför hemmet:
HTC-mobil med förinstallerad Google Maps, fungerar ganska bra. Största fördelen är att du kan skapa kartor hemma på datorn(i samma program) som du sedan sparar, dessa kartor kan du sedan öppna upp i mobilen med alla kartpunkter och sånt! Ganska smidigt... Drömmen vore ju om man kunde ta allt skit som jag har sparat i Earth och sedan trycka ner det i mobilen -kombinerat med bra täckning. :cool: Inte riktigt genomförbart idag om jag förstått det rätt, kanske kan man köra det programmet direkt i mobilen om några år?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""benkar""]Rekommenderar en genomläsning av nedanstående tråd, som man får fram om man i forumet söker på ordet "kartprogram" .... :D Finns mycket om GPS och kartor där.

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=764

/B[/quote]

Såg den tråden tidigare men blev lite avskräckt av ur fruktansvärt många sidor den var på, men tack för tipset.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Saddam""]Hemma vid datorn:
Google Earth, Google Maps och hitta.se
Google Earth har jag använt sedan 2006/2007, där kan man flyga runt lite hur man vill -inte lika stelt som vanliga kartprogram. Placera ut kartpunkter som du sedan organiserar i olika kategorier o.s.v. Titta på andras bilder som finns utplacerade överallt, "flyg" t.ex. runt din hemort och upptäck foton på kända(och mindre kända) platser. Kartpunkterna kan du modifiera ganska mycket, varje kartpunkt har egen textruta där du kan lägga till bildlänk eller kanske lämplig länk från det här forumet, he he. Ladda ner KML/KMZ
-filer som i princip är mappar med kartpunkter utplacerade. En favorit är världens alla skeppsvrak: "Visible Shipwreck Collection" Den är dock inte uppdaterad på ett tag så den får man ta med en nypa salt. Maps är den fattiga versionen av Earth om man ska vara elak, mycket är sig likt men du kan inte vrida kartorna hur du vill och många områden -gäller även Sverige är inte uppdaterade på åratal... kartorna påminner mer om pixelgröt/bostongurka än kartor. Går att komponera egna kartor med div. sevärdheter utplacerade och dina egna kartpunkter precis som i Earth.

Hitta.se är nog det bästa om man ska skicka en kartlänk snabbt till någon. Inte krångligt alls... hitta.se > karta > fler kartfunktioner(uppe i högra hörnet) > mer > kartnålen
Dessutom bättre än jätten Google på kartor över Sverige tycker jag i alla fall. Skitbra att leta ruiner i ifall man känner till ungefärlig placering då järnvägar, vägar, större byggnader och sådant är markerade(eller vad det nu heter) i kartläge, sedan kan man ju alltid växla hej vilt mellan "karta" och "satellit".

Sedan finns ju även eniro med sina fina flygbilder tagna i fågelperspektiv(kallade "utsikt"). Finns det inte fler karttjänster med denna funktion??? Ganska coolt då de är hyfsat högupplösta och dessutom vridbara(man har flygit över samma punkt 4 gånger och fotat). Tyvärr finns denna funktion än så länge bara att tillgå på större städer som t.ex. Malmö.

Utanför hemmet:
HTC-mobil med förinstallerad Google Maps, fungerar ganska bra. Största fördelen är att du kan skapa kartor hemma på datorn(i samma program) som du sedan sparar, dessa kartor kan du sedan öppna upp i mobilen med alla kartpunkter och sånt! Ganska smidigt... Drömmen vore ju om man kunde ta allt skit som jag har sparat i Earth och sedan trycka ner det i mobilen -kombinerat med bra täckning. :cool: Inte riktigt genomförbart idag om jag förstått det rätt, kanske kan man köra det programmet direkt i mobilen om några år?[/quote]

Tackar så hjärtligt för det ingående och trevliga svaret :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Urbankillen""]Såg den tråden tidigare men blev lite avskräckt av ur fruktansvärt många sidor den var på, men tack för tipset.[/quote]

Heheh! :D

Men, vad det gäller att samla/med sina kamrater utbyta "points of intrest", så är i mina ögon Google Earth helt outstanding med sina KMZ:as, vilka i sin tur kan exporteras på en mängd olika sätt, och dras in i olika GPS-kartprogram, men det är en helt annan historia, som jag faktiskt inte klarar av att förklara i textform :o

/B
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""benkar""]Heheh! :D

Men, vad det gäller att samla/med sina kamrater utbyta "points of intrest", så är i mina ögon Google Earth helt outstanding med sina KMZ:as, vilka i sin tur kan exporteras på en mängd olika sätt, och dras in i olika GPS-kartprogram, men det är en helt annan historia, som jag faktiskt inte klarar av att förklara i textform :o

/B[/quote]

Ska försöka mig på Google Earth lite mera, tackar!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag sparar allt som favoriter i webläsaren, vare sig det är en kartpunkt, inlägg eller någon hemsida med nyttig info. Jag försöker gruppera dem i undermappar. Jag gör så här eftersom det är inte altid jag har en kartpunkt eller koordinater. Det är kanske ännu ställen jag inte hittat riktigt var de är och försöker samla infot där. Tyvär så har det kostat lite då en mycket bra sida om nedlagda industrier i europa har gått i graven, och alla mina länkar till den och platserna där är nu döda :(
Skriv svar