var hitta minneskort "Memory stick Pro"

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]"Köpfest" är det, i mina ögon, om man byter/köper nya prylar, omgående det kommit en ny modell med aningens bättre prestanda.

Men om man tycker att en digital kompaktkamera, eller digital systemkamera (fanns väl 2004 knappt en sådan som vanligt folk hade råd köpa?) från 2004, levererar lika bra bilder som en digital kompaktkamera, eller digital systemkamera, från 2011, då ramlar jag baklänges... :p ;)

Är väl en sak med en "tjock-tv" från 2004 vs en "platt-tv" från 2011, går ju se en film på båda utan att reagera på kvalité, men vad det gäller digitala kameror så har det ju skett utveckling/förbättring i hästväg på sex år, både vad det gäller antal "pixlar", men framförallt vad det gäller det dynamiska omfånget, vilket är avgörande när det handlar om allt annat än bilder tagna i strålande solsken, med solen i ryggen.

Upplever att en Aj-Fåne från 2010/2011 tar lika bra, eller bättre, bilder än min kompaktkamera från 2004... :confused:

Men, å 3:e sidan, om man bara vill ta en bild "som visar var jag varit", så spelar det hela (kameran) ingen som helst roll.

Jag är antagligen miljöskadad då mitt ruinintresse går hand i hand med mitt stora fotointresse, är djupt fashinerad över att min nya lilla kompaktkamera (inköpt 2011) tar närapå lika bra bilder som min första digitala systemkamera (inköpt 2005/2006) :eek:

/B[/quote]

Håller väl med om det mesta här ovan. Men just kompaktkameror strax under Canons G serie, Panasonics Lx serie etc tycker jag inte att det hänt något direkt omstörtande med. Om man med omstörtande inte menar: snabbare kameror, snabbare och säkrare fokusering, filmfunktion, tydlig och stor lcd skärm. Skälen att byta upp sig har varit många. Självklart. Sen tror jag lägstanivån höjts.- Fanns nog mer skräp förut

Här är några bilder tagna med pannyn från 2004 way back. Den första blev faktiskt uttagen av en amerikansk guidebok att representera Helsinki:

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... hotostream

Den här bilden med pannyn är tagen i en krypta. Inte så pjåkigt

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... hotostream

Har bara gratis Flickr så upplösningen är väl inte den högsta. Men tror inte en 3000 kr kompakt ger så mkt bättre bilder. Frågan är mest akademisk för mig. Använder nästan uteslutande systemkamera idag.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Elagabalus""]Håller väl med om det mesta här ovan. Men just kompaktkameror strax under Canons G serie, Panasonics Lx serie etc tycker jag inte att det hänt något direkt omstörtande med. Om man med omstörtande inte menar: snabbare kameror, snabbare och säkrare fokusering, filmfunktion, tydlig och stor lcd skärm. Skälen att byta upp sig har varit många. Självklart. Sen tror jag lägstanivån höjts.- Fanns nog mer skräp förut

Här är några bilder tagna med pannyn från 2004 way back. Den första blev faktiskt uttagen av en amerikansk guidebok att representera Helsinki:

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... hotostream

Den här bilden med pannyn är tagen i en krypta. Inte så pjåkigt

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... hotostream

Har bara gratis Flickr så upplösningen är väl inte den högsta. Men tror inte en 3000 kr kompakt ger så mkt bättre bilder. Frågan är mest akademisk för mig. Använder nästan uteslutande systemkamera idag.[/quote]

Fina bilder! Även på min gamla Dell 24" skärm, få kolla på dem på de andra skärmarna sedan, men där spelas det för fullt just nu. :D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Generellt sett måste det ha hänt en del sen 2004 men jag hävdar att vissa modeller är dugliga även idag. Vet att Canon tex hade en lite klumpig serie 620/630 jag tror skulle hålla hyfsat.

Plockade fram ännu en kompakt ut gömmorna ( jo jag har varit missbrukare av kompakter av god medelklass men mår mkt bättre nu :) ).

En Nikon P5100 vars ergonomi får kameror som G12, P7000 och LX5 att framstå som bisarra skämt rent ergonomiskt. Dessa kameror känns mer som plåtbit att hålla i. Nåväl den är väl ca 5 år och är riktigt bra i skumma miljöer men inte alls lika bra utomhus.

Se om denna skydrivelänk funkar så får ni även glimt av en fd UE miljö. Det fd Riksarkivet. Alla tagna med Nikon P5100. Bör att gå att få helskärmsläge

https://skydrive.live.com/?cid=9241a099 ... 947D%21182
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Elagabalus""]Generellt sett måste det ha hänt en del sen 2004 men jag hävdar att vissa modeller är dugliga även idag. Vet att Canon tex hade en lite klumpig serie 620/630 jag tror skulle hålla hyfsat.

Plockade fram ännu en kompakt ut gömmorna ( jo jag har varit missbrukare av kompakter av god medelklass men mår mkt bättre nu :) ).

En Nikon P5100 vars ergonomi får kameror som G12, P7000 och LX5 att framstå som bisarra skämt rent ergonomiskt. Dessa kameror känns mer som plåtbit att hålla i. Nåväl den är väl ca 5 år och är riktigt bra i skumma miljöer men inte alls lika bra utomhus.

Se om denna skydrivelänk funkar så får ni även glimt av en fd UE miljö. Det fd Riksarkivet. Alla tagna med Nikon P5100. Bör att gå att få helskärmsläge

https://skydrive.live.com/?cid=9241a099 ... 947D%21182[/quote] Ägde en P5100 en gång i tiden, den gav bra bilder i ljusa för hållanden men kroknade betänkligt när mörkret kom. Idäg äger jag en plåtbit:
P7000............. :D .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Junkman""]Ägde en P5100 en gång i tiden, den gav bra bilder i ljusa för hållanden men kroknade betänkligt när mörkret kom. Idäg äger jag en plåtbit:
P7000............. :D .[/quote]

Menade inget illa. P7000 verkar vara en kanonkamera. Dock blev jag väldigt förvånad när jag gick och kände på ovanstående kameror och dess diminutiva grepp. Men man vänjer sig säkert. Men skillnaden till de lättaste DSLR är inte så stor längre.

Lustig; nu när min P5100 vilat i byrålådan i 2 år tyckte jag tvärtom. Riktigt ok i mörka miljöer ( Palatset är mörkt) men inte så bra ute
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Där finns det minneskort till att bli över. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=720



Vad gäller kamerahysterin så kan jag hålla med om att det är lite roligt hur folk köper nya kameror och får samma kvalitet, om inte sämre ibland. Men sånt är folk. Men om man ser det i största allmänhet så har tekniken förbättrats avsevärt, kanske inte om man ser på en liten förstoring, men på en lite större så kan man se att de nya kamerorna är betydligt bättre. Finns kameror som inte presterar särskilt bra fast dom är nya också, därför är det viktigt att göra lite research först. Hade sönder min gamla Ixus 100 för några veckor sen så farsan köpte en ny Nikon 3100 i USA, trots att min Ixus 100 är över 2 år gammal och kostade ynka 2000kronor motsvarande den far köpte nu för 1000kronor så slog min gamla kamera med trasig display den nya som jag personligen tycker är plastig, har dålig bildkvalitet men visst..den har inte en trasig display.
Senast redigerad av 1 nonamegiven, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

ja, att köphysteri verkar råda i samhället håller jag med om, speciellt när det gäller elektroniska prylar, folk är fan helt galna i att ha det senaste, varför?
som jag skrivit tidigare så känner jag inget behov alls att briljera med nya telefoner, kameror och bilar, äldre saker fungerar oftast bättre, är enklare att använda och pålitligare än nya grejer!
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

Det som stört mig dom sista åren är allt jox som stoppats in i kamerorna som GPS, filmfunktion t.ex. Kan inte folk köpa en liten smidig filmkamera istället eller en separat GPS vid sidan om, vad tog kamerorna vägen? Dessutom har allt extra gjort att dom nya modellerna krånglar mer. Men media tycker att kameror som inte har filmfunktion är värdelösa, bilderna räknas tydligen inte längre...........
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tråden handlar ju egentligen om var man kan hitta ett "gammalt minneskort", men den frågar verkar ju redan löst, så... :)

@nonamegiven @swedediesel @Junkman

Håller med om att det råder en form av hysteri, både bland kameraleverantörer, och bland konsumenter.

Känns ibland lite hysteriskt, främst med nya funktioner, men är kanske det som konsumenterna efterfrågar? (Och därmed köper)

Kan iPhonen geo-tagga bilden, så ska väl även kompaktkameran kunna göra det? Dvs, i en del segment så konkurerar nu smartphone-tillverkarna med kompaktkamera-tillverkarna, smartphones får bättre kamera, kompaktkameran får smartphone-egenskaper, gissar att man snart kan ringa med sin kompaktkamera.... :D

Smartphones går i täten, telefon, surfa, GPS, och en halvhyfsad kamera + videokamera, och en del (allt?) kommer med ramla in i kompaktkameran, och då är allt i segmentet "Same shit, but a different name"...

Tack och lov så finns det ett högre segment, där kameran ger bättre bilder för varje ny version, framförallt vad det gäller dynamiskt omfång och antalet pixlar som är skarpa trots högre ISO.

Så.... min personliga åsikt, vad det gäller Smartphones och kompaktkameror, där blir det mer funktioner, på bekostnad av bildkvalité. Vill man ha bättre bildkvalité, så får man ta ett steg uppåt, till mer "rena kameror", och där blir det verkligen bättre bilder i nya verioner av kameror :)

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Avslutar min del i den lite urspårade tråden med att säga att jag trodde inte att systemkameror skulle lyfta mina bilder så mkt som de gjorde. Visst enstaka bilder med en kompakt kan bli lysande men sett över en längre serie bilder vinner systemkameran. Dessutom träffar den oftast rätt direkt. Kör man raw ( som även finns till kompakter) kan man tom slarva en hel del och ändå räta upp det uppe på kammaren.
Skriv svar