var hitta minneskort "Memory stick Pro"

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Zeahawk""]Tror jag har en adaptor från micro-SD till Memory Stick Pro, köpte ett Sony micro-SD minne en gång och fick då en adaptor till för att man skulle kunna använda det till kameror med och inte bara i telefonen. Hittar jag det kan du få det, då kan du ta vilket mobil-minneskort som helst i praktiken och slänga i kameran. Såg det när jag flyttade, kan dock inte garantera att jag inte slängde det, men kan kolla igenom mina flyttlådor om intresse finns. Om inte annat kan du ju kolla just på Sonys micro-SD, de skickar kanske fortfarande med en sådan adaptor om man köper ett nytt. =)[/quote]

synd att du inte skrev igår, eller att jag väntade tills idag med att beställa från den sidan jag fick tips om.. men nu är det som sagt beställt... :(
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Elagabalus""] Kan jag maila över några bilder framåt helgen? Vore som sagt kul att höra vad en neutral betraktare anser.

Har du någon modellbeteckning på kompisarnas Benq? Funderar starkt på ny skärm[/quote]

Ja det kan du väl göra :) Grabbarna har två olika skärmar, sa lite fel ser jag. Den som är 24" är den nyare, en ACER 6245H och så är det en ett år äldre BENQ 2200LCD, båda är LCD alltså inte LED. Det är inga proffsskärmar men snabba bra skärmar med hög upplösning. Min egen 24" Dell är precis som de 1920pixel fullHD skärmar, men min är inte alls så ljusstark å kontrastrik som de två andra :) Det hänger ju en del på vilket grafikkort man har också, och om du kör digital kabel eller analog kabel.
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""swedediesel""]synd att du inte skrev igår, eller att jag väntade tills idag med att beställa från den sidan jag fick tips om.. men nu är det som sagt beställt... :( [/quote]

Kan man någonsin ha för många minneskort? ;) Ska se om jag hittar adaptorn. PM:ar dig i så fall.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Zeahawk""]Kan man någonsin ha för många minneskort? ;) Ska se om jag hittar adaptorn. PM:ar dig i så fall.[/quote]

iofs sant! och det jag beställde var ju en adapter så man kan använda MS Pro Duo, men om din adapter funkar med micro-SD så är det ju bara bra att kunna ha flera alternativ att välja på!

den här kameran käkar dock batterier! det sitter 2xAA i den och nu när jag köpte en Ledlenser ficklampa med den batteritypen så köpte jag ett gäng laddbara och en laddare att ha i bilen, så har jag alltid fräscha batterier med mig, för tar jag 30-50 kort med blixt så är batterierna slut, trots att det var varta high energy! men nu blir det alltså laddbart istället!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Topcom""]Ja det kan du väl göra :) Grabbarna har två olika skärmar, sa lite fel ser jag. Den som är 24" är den nyare, en ACER 6245H och så är det en ett år äldre BENQ 2200LCD, båda är LCD alltså inte LED. Det är inga proffsskärmar men snabba bra skärmar med hög upplösning. Min egen 24" Dell är precis som de 1920pixel fullHD skärmar, men min är inte alls så ljusstark å kontrastrik som de två andra :) Det hänger ju en del på vilket grafikkort man har också, och om du kör digital kabel eller analog kabel.[/quote]

Fick ingen avisering så jag hittar svaret först nu.

Vore kul att höra vad du säger. Kanske blir jag helt sågad men jag tar risken :)

Står din mailadress i profilen? Annars kanske du kan pm:a den till mig
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Elagabalus""]Fick ingen avisering så jag hittar svaret först nu.

Vore kul att höra vad du säger. Kanske blir jag helt sågad men jag tar risken :)

Står din mailadress i profilen? Annars kanske du kan pm:a den till mig[/quote]

Precis gjort! :)
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Topcom""]Precis gjort! :) [/quote]
Har funderat länge om det blir så mycket bättre bilder med senaste "nya" kamera modellerna, det gick nog rätt fort i början men dom sista 2 åren har det nog stannat upp en hel del.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Junkman""]Har funderat länge om det blir så mycket bättre bilder med senaste "nya" kamera modellerna, det gick nog rätt fort i början men dom sista 2 åren har det nog stannat upp en hel del.[/quote]

Jag har bytt kompaktkameror som andra byter skjorta senaste åren. Generellt tycker jag inte det hänt så mkt inom kompakter. Vissa modeller är bra andra sämre. Har inte bara med ålder att göra. En kamera som var bra 2005 är sannolikt ok även idag. De nyare har blivit lite bättre på höga iso men bildmässigt vet jag inte . Just kameran som Topcon skall bedöma mot en högt betygsatt nyare Canon är det något speciellt med. Trots 7 år på nacken ger den fina bilder. N U vet jag ju inte om det beror på att mina dataskärmar är dåliga ;) Först när Topcon har kört bilderna genom sin skärmpark vet vi lite mer. Men blir först till helgen. Skall bli spännande
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Ibland undrar man om alltför lätt dras med i köpfesten? Man byter elektronikprodukter i ett vansinnestempo. Tog i helgen fram min Panasonic Lc70 från ungefär samma år(2004 tror jag). För att vara en kompakt blev bilderna väldigt bra. Lika bra som kompisens helt nya Canon.
[/quote]

"Köpfest" är det, i mina ögon, om man byter/köper nya prylar, omgående det kommit en ny modell med aningens bättre prestanda.

Men om man tycker att en digital kompaktkamera, eller digital systemkamera (fanns väl 2004 knappt en sådan som vanligt folk hade råd köpa?) från 2004, levererar lika bra bilder som en digital kompaktkamera, eller digital systemkamera, från 2011, då ramlar jag baklänges... :p ;)

Är väl en sak med en "tjock-tv" från 2004 vs en "platt-tv" från 2011, går ju se en film på båda utan att reagera på kvalité, men vad det gäller digitala kameror så har det ju skett utveckling/förbättring i hästväg på sex år, både vad det gäller antal "pixlar", men framförallt vad det gäller det dynamiska omfånget, vilket är avgörande när det handlar om allt annat än bilder tagna i strålande solsken, med solen i ryggen.

Upplever att en Aj-Fåne från 2010/2011 tar lika bra, eller bättre, bilder än min kompaktkamera från 2004... :confused:

Men, å 3:e sidan, om man bara vill ta en bild "som visar var jag varit", så spelar det hela (kameran) ingen som helst roll.

Jag är antagligen miljöskadad då mitt ruinintresse går hand i hand med mitt stora fotointresse, är djupt fashinerad över att min nya lilla kompaktkamera (inköpt 2011) tar närapå lika bra bilder som min första digitala systemkamera (inköpt 2005/2006) :eek:

/B
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

min kamera har alltså 5 megapixlar, och bilderna blir ganska stora i formatet, och går att zooma in kraftigt i datorn, vilket jag tycker är egenskaper nog så det räcker, när man laddar upp bilderna på gratisalbum på nätet så skalas dom ju ändå ner har jag märkt...

och jag gillar inte köphysterin som råder i samhället, det är för mycket "press" från handeln att man ska ha det senaste, denna utveckling leder oss åt helvete till slut, sopbergen bara växer, och det är mest kinesisk elektronik som hamnar där..

jag kommer aldrig byta till en bil nyare än 90-tal heller, de nya är allt för komplicerade och går inte att reparera på egen hand och kostar för mycket i drift, faktiskt åker jag billigare i min Buick roadmaster -93:a än vad jag hade gjort i en ny bil av motsvarande storlek&motorvolym.

jag är 25 och äger ingen smartphone, läsplatta, ipod, blue ray och allt vad det nu finns, jag ville inte ens ha tv-spel när jag var mindre, då jag fann mer nöje i att gå ut och bygga en hydda eller bara va ute.
inte många ungar idag som vet hur man bygger en hydda ens!
och förädrarna är så inne i sina facebooks, mailbox, appar och mappar så dom har inte ens tid att visa ungarna hur man gör. :(

och dagens ungar kommer aldrig fatta sambandet mellan dessa två saker:
Bild
Skriv svar