Nytt objketiv

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""bunkrologen""]Jag är nog den enda som hittills läst TS fråga till fullo.
Ett ljusstarkt objektiv som även fungerar som allround... :rolleyes: [/quote]
Objection your honor! Det är något som tillkom senare som "skulle vara trevligt". Läser man första inlägget (dvs den ursprungliga frågan) så framgår det inte att det är ett krav på det nya tilltänka objektivet, utan endast något som uppskattades med den gamla :p
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

Well, bajonetten byter du själv om du har tillgång till "radiomejslar" och är en smula händig.

Bajonetten köper du för under 50kr ink fri frakt här:

http://www.ebay.com/itm/New-58mm-Bayone ... 605wt_1396

Bytte på tjejens 18-55mm objektiv som hon hade knäckt. :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Borde väl gå att uppgradera till metallbajonett, eller? Kontakter, hål och skruvar borde vara samma
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

@Elagabalus

Jo, om man får tag på en sådan bajonett, det handlar om bredden på "kontaktstycket" som är den kritiska delen, sen innehåller denna ett fjädrat stift med en liten kabel som man lossar och ersätter med den befintliga från den trasiga bajonetten så slipper man löda.

Risken finns med sådana lågkvalitativa kit objektiv att om inte bajonetten går av så pajjar linserna, infästningarna eller kuggmekanismen för zoom och autofokus så då blir detta den billigaste utvägen.

Tjejen packade ner sin systemkamera i sin väska som hon checkade in på flyget utan att ha lossat objektivet från kamerahuset så därav blåstes hennes till bitar...
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Bra att veta hur spröd en plastbajonett kan vara. Hobbyfotografen hinner väl knappast slita ut den men fotar man mer aktivt går sådana objektiv bort.

Läste att när man lanserade D40 att man beräkande att ca 60 -70 % av användarna inte skulle skifta objektiv. Man skulle låta kitobjektivet sitta på under kamerans livstid.
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Inlägg av Pro_Monkey »

@Elagabalus

Det där stämmer, många köper "instegs" systemare och använder som en kompaktkamera.

Jag har ägt Sony F717, Nikon D70, Canon Powershot G9, Nikon D90, Nikon D7000.

Kan säga att utvecklingen har gått rejält framåt.

När jag var i Japan och "besteg" mount fuji hade jag 5 olika objektiv med mig samt kamera med 3 batterier, man hade möjlighet att få lite roligare och varierande bilder.

Favoriten på just Nikon är fast 50mm objektiv, ytterst ljuskänsligt och billigt, tyvärr så måste hu ha den mer avancerade modellen av kamerahus (inbyggd fokusmotor) för att slippa de dyra AF-S objektiven som alla har inbyggd fokusmotor i objektivet. Dock kan dessa kamerahus använda billiga objektiv till gamla 35mm analoga kameror så du tjänar en rejäl slant på att shoppa vintage objektiv.
AF-S är en dyr styggelse och gör att om du väl filmar med kameran så får du lätt med ljudet från fokusmotorn.
Senast redigerad av 1 Pro_Monkey, redigerad totalt 0 gånger.
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu blir det lite OT från tråden men tror ( hoppas) ingen har invändningar:

50 mm på ett DX hus blir lite väl mkt kort tele för mig men ger säkert knivskarpa bilder. Kommer nog att satsa på det relativt billiga 35/1.8 G.
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Sv: Nytt objketiv

Inlägg av Pro_Monkey »

Kika på http://www.pixel-peeper.com
Där kan du välja kameratyp, objektivtyp och se resultaten samt all foto data.
Perfekt när man ska köpa nytt.

Kanske ska starta en ny "foto" tråd under utrustning där vi kan sväva ut?
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Pro_Monkey""]Kika på http://www.pixel-peeper.com
Där kan du välja kameratyp, objektivtyp och se resultaten samt all foto data.
Perfekt när man ska köpa nytt.[/quote]
Nice! Tackar för den!
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Pro_Monkey""]Kika på http://www.pixel-peeper.com
Där kan du välja kameratyp, objektivtyp och se resultaten samt all foto data.
Perfekt när man ska köpa nytt.

Kanske ska starta en ny "foto" tråd under utrustning där vi kan sväva ut?[/quote]

Tack så hemst mycket för den länken.
Den va värdefull för mej som ska införskaffa mej min första systemkamera innan semestern :)
Skriv svar