Fel på kameran. Något som kan göras?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Fel på kameran. Något som kan göras?

Inlägg av Akrylamid »

Jag tänkte att jag skulle ta och sälja av min gamla D70 med glugg. Anledningen till att jag bytte ut den var för att den har ett fel som stör mig. När jag tar långa slutartider på minuten och över när det är riktigt mörkt så får jag någon slags färg störning uppe i vänstra hörnet. Jag har bifogat en bild där jag skruvat upp ljuset lite så det blir lite tydligare. Det är inte objektivet då jag har prövat med flera, och det är inget ljus som släpps in då jag testat detta i total mörker och med locket på, och vid normal användning och kortare slutartider märker man inte röken av detta.

Någon som vet vad det är för knas? Något som går att fixa för en billig peng? D70 huset är ju inte värt så mycket idag, så kostar det en slant så är det ju lönlöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förtydligande av felbeskrivning
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Akrylamid""]Jag tänkte att jag skulle ta och sälja av min gamla D70 med glugg. Anledningen till att jag bytte ut den var för att den har ett fel som stör mig. När jag tar långa slutartider på minuten och över när det är riktigt mörkt så får jag någon slags färg störning uppe i vänstra hörnet. Jag har bifogat en bild där jag skruvat upp ljuset lite så det blir lite tydligare. Det är inte objektivet då jag har prövat med flera, och det är inget ljus som släpps in då jag testat detta i total mörker och med locket på, och vid normal användning och kortare slutartider märker man inte röken av detta.

Någon som vet vad det är för knas? Något som går att fixa för en billig peng? D70 huset är ju inte värt så mycket idag, så kostar det en slant så är det ju lönlöst.[/quote]

Vid långa slutartider och varm sensor kan man få fula fält och ränder men det där är nog något annat. Utbredningen ser "naturligt fysikalisk" ut (ljus avtar med kvadraten på avståndet). Kan det vara en intern lysdiod som är dåligt avskärmad, kanske projiceringen av information i sökaren som läcker in ljus på fel ställe? Spegeln eller mattskivan kanske sitter snett? Det skulle stämma med att det blir tydligare vid långa slutartider då mer av en svag ljuskälla hinner ackumuleras. (Att öka slutartiden och istället blända ner är ett sätt att favorisera en svag rörlig ljuskälla som en svepande ficklampa kontra rummets "globala" ljus, med samma bibehållna totala exponering).

Prova att ta ett antal minutlånga bilder i följd och se om det förvärras. Isåfall är det sensorn, som blir varmare. Jag sätter en slant på att det inte gör det!
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag är rätt säker att jag sett liknande bilder från ett känt problem på Nikonsidan men minnet säger minnet säger mig inte mer än så. Om så är fallet kan man ha tur att få det åtgärdat utan större kostnad men mest troligt är att det är bättre att skaffa ny kamera, det ger ju fler vinster på andra sätt med.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Pro_Monkey
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 09:20

Sv: Fel på kameran. Något som kan göras?

Inlägg av Pro_Monkey »

Om jag inte är helt fel ute så har jag för mig att det är exponering mot direkt solljus eller tex laser som har orsakat en skada på sensorn.

I äldre kameror så blev just det felet när epoxytätningen runt sensorn släppte och fukt kom in i den.

Två fel som jag stött på iallaf. :)
Bättre att hålla käft och vara misstänkt idiot, än att öppna munnen och undanröja all tvivel...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Aseabarn""]Prova att ta ett antal minutlånga bilder i följd och se om det förvärras. Isåfall är det sensorn, som blir varmare. Jag sätter en slant på att det inte gör det![/quote]
Tackar för tipset. Jag ska testa.

[quote=""kristofer""]Jag är rätt säker att jag sett liknande bilder från ett känt problem på Nikonsidan men minnet säger minnet säger mig inte mer än så. Om så är fallet kan man ha tur att få det åtgärdat utan större kostnad men mest troligt är att det är bättre att skaffa ny kamera, det ger ju fler vinster på andra sätt med.[/quote]
Jag ska säka lite på det. Annars är kameran utbytt mot en D90 så det är ingen störra sak, men det vore trevligt om man kunde få en liten slant för gamla D70 och gluggen men detta är lite trist då det lär sänka värdet på något som redan knappt är värt något.

[quote=""Pro_Monkey""]Om jag inte är helt fel ute så har jag för mig att det är exponering mot direkt solljus eller tex laser som har orsakat en skada på sensorn.

I äldre kameror så blev just det felet när epoxytätningen runt sensorn släppte och fukt kom in i den.[/quote]
Hmm, skada mot direkt solljus? Jag har tagit någtra sånna bilder med min nyare D90, det kanske inte är så bra.
Skriv svar