Kalibrera skärm. Tips

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Kalibrera skärm. Tips

Inlägg av Elagabalus »

Jo vet att det finns en tråd om skärmar men skärmar köps kontinuerligt av forummedlemmar och nya tips och kanske program kommer upp


Köpte en Samsung 24A350h ( 24"/HDMI/LED/Full HD). Först tyckte jag att den gav ganska bleka och fattiga färger. Laddade sen ner deras "Magic Tune premium". Vet inte riktigt vad jag gjorde men det var fem steg man skulle följa. Jag klickade och drog håglöst i en list till olika lägen. Nu strålar skärmen av färger och kontraster. Det ser väldigt bra ut.

Frågan är om det ser "för" bra ut? Svårt att ställa in och kalibera. Skulle behöva se en skärm bredvid som ger en erkänt bra bild och ställa mot den.

Skärmen skall väl visa bilden som på systemkameran? Tycker att Nikons bakdisplayer visar rätt bra hur bilden blev. Kanske kameran man skall hålla bredvid skärmen när man kalibrerar?

Några goda råd kanske någon har?
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Jo vet att det finns en tråd om skärmar men skärmar köps kontinuerligt av forummedlemmar och nya tips och kanske program kommer upp


Köpte en Samsung 24A350h ( 24"/HDMI/LED/Full HD). Först tyckte jag att den gav ganska bleka och fattiga färger. Laddade sen ner deras "Magic Tune premium". Vet inte riktigt vad jag gjorde men det var fem steg man skulle följa. Jag klickade och drog håglöst i en list till olika lägen. Nu strålar skärmen av färger och kontraster. Det ser väldigt bra ut.

Frågan är om det ser "för" bra ut? Svårt att ställa in och kalibera. Skulle behöva se en skärm bredvid som ger en erkänt bra bild och ställa mot den.

Skärmen skall väl visa bilden som på systemkameran? Tycker att Nikons bakdisplayer visar rätt bra hur bilden blev. Kanske kameran man skall hålla bredvid skärmen när man kalibrerar?

Några goda råd kanske någon har?[/quote]

Prova denna, den fungerar hyfsat.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Vide ... zard.shtml
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack så mycket. Skall testa. Samsung skriver i manualen att " justera en skärm är bland det svåraste man kan göra...". Ärligt i alla fall och de är väl vana vid att folk ringer och har frågor
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

De har rätt i att det är svårt, med hjälp av ögat kan man ställa in en hyffsad ljusinställning vilket är viktigt som grund och sedan även en skaplig gråbalans men sedan att gå in i detalj som hårdvarukalibrering gör är omöjligt. Jag kör spyder hårdvara och det blir bra, med en modern skärm ändras inte värdena märkvärt heller med tiden.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det som gör mig lite frågande är att de olika förinställda lägena som film, standard och spel osv gav ganska bleka färger. Nu lyser skärmen av brilljans och mättade fina färger. Ja ja bara jag är nöjd men tänkte bjuda över några nerdvänner som får bedöma den. Alltid bra med olika åsikter
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det är alltid svårt att bedöma vad som är bra eller inte när man kommer till färgen precis som du säger. Ett större omfång i skärmen kan dock ge en något blackare visning men det är ju när du visar material i mindre färgrymder. Rent generellt så är dagens skärmar ganska bra bara man ställer in rätt "ljusstyrka", ofta ner ganska mycket.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Jag rekommenderar dig att köpa en skärmkalibrator. De kostar från 1000-lappen och uppåt. Jag har den billigaste varianten och den klarar jobbet bättre än vad jag själv kan åstadkomma. Jag kan också vara ganska säker på att min skärm ligger nära standardfärgåtergivningen.

Om du ska trycka pappersbilder, göra en fotobok el.dyl. är det ju bra att veta att din skärm inte visar felaktiga färger. Seriösa tryckerier har full koll på sina grejer, så får du konstiga nyanser på papperskort eller böcker, är det sannolikt din skärm som är boven. (Jag förutsätter att du skickar in bilder som ser bra ut på din skärm.)

Du ska inte kalibrera efter skärmen på baksidan av kameran.

Ser färgerna på dina bilder inte bra ut på en kalibrerad skärm, så får du ändra dina bilder i ett bildbehandlingsprogram. En kamera avbildar INTE verkligheten exakt.

Du ska väl egentligen sträva efter att dina bilder ska se "rätt" ut inte bara på just din skärm, utan på alla skärmar. Det är en utopi, men ju fler som kalibrerar sina skärmar desto närmare det målet kommer man. Skärmarna blir också bättre och bättre. Om du har en kalibrerad skärm, vet du att dina bilder kommer att se (nästan) likadana ut på din och alla andra kalibrerade skärmar. Hur de visas på övriga skärmar kan du inte göra mycket åt, det är bara att gilla läget.

Om du däremot inte har en en kalibrerad skärm, har du ingen aning om hur din bild ser ut på någon annan skärm över huvud taget.

Skillnaderna i färger är inte jättetsora idag, men ändå väl synliga.

Det finns mer som krånglar till det. Mellan 5 och 10% av alla män har defekt färgseende (jag t.ex.). De flesta har ingen aning om det, för det märks sällan i vardagen. Det handlar ofta om en oförmåga att skilja på nyanser med grönt inblandat. Sån't är viktigt när det gäller att ställa in skärmar. Här finns ett test för färgseende:
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Rutger""]Jag rekommenderar dig att köpa en skärmkalibrator. De kostar från 1000-lappen och uppåt. Jag har den billigaste varianten och den klarar jobbet bättre än vad jag själv kan åstadkomma. Jag kan också vara ganska säker på att min skärm ligger nära standardfärgåtergivningen.

Om du ska trycka pappersbilder, göra en fotobok el.dyl. är det ju bra att veta att din skärm inte visar felaktiga färger. Seriösa tryckerier har full koll på sina grejer, så får du konstiga nyanser på papperskort eller böcker, är det sannolikt din skärm som är boven. (Jag förutsätter att du skickar in bilder som ser bra ut på din skärm.)

Du ska inte kalibrera efter skärmen på baksidan av kameran.

Ser färgerna på dina bilder inte bra ut på en kalibrerad skärm, så får du ändra dina bilder i ett bildbehandlingsprogram. En kamera avbildar INTE verkligheten exakt.

Du ska väl egentligen sträva efter att dina bilder ska se "rätt" ut inte bara på just din skärm, utan på alla skärmar. Det är en utopi, men ju fler som kalibrerar sina skärmar desto närmare det målet kommer man. Skärmarna blir också bättre och bättre. Om du har en kalibrerad skärm, vet du att dina bilder kommer att se (nästan) likadana ut på din och alla andra kalibrerade skärmar. Hur de visas på övriga skärmar kan du inte göra mycket åt, det är bara att gilla läget.

Om du däremot inte har en en kalibrerad skärm, har du ingen aning om hur din bild ser ut på någon annan skärm över huvud taget.

Skillnaderna i färger är inte jättetsora idag, men ändå väl synliga.

Det finns mer som krånglar till det. Mellan 5 och 10% av alla män har defekt färgseende (jag t.ex.). De flesta har ingen aning om det, för det märks sällan i vardagen. Det handlar ofta om en oförmåga att skilja på nyanser med grönt inblandat. Sån't är viktigt när det gäller att ställa in skärmar. Här finns ett test för färgseende:
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77[/quote]

Där fick jag min färgblindhet bekräftad igen. Anledningen till att jag inte blev tredje generationens elektriker.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""albin""]Där fick jag min färgblindhet bekräftad igen. Anledningen till att jag inte blev tredje generationens elektriker.[/quote]

Vi kanske ska förtydliga att färgblindhet inte behöver betyda att man inte ser några färger alls. Helt färgblinda personer, som i stort sett bara ser grått, är mycket ovanliga. Däremot är de här mindre defekterna vanliga hos män (8%), men mycket mer ovanliga hos kvinnor. Defekten ärvs tydligen från morfar till dotterson.

Jag hade en arbetskamrat som inte kunde plocka lingon, för lingonen hade samma färg som bladen tyckte han. Han var röd-grön-blind.

Det finns alltså hela skalan, från helt färgblind till bara en knappt märkbar defekt.

(nu är vi lite OT)
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Jona
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 08:55

Inlägg av Jona »

Själv har jag värdens konstigaste ögonfel, så jag behöver oftast kalibrera skärmar till både dator och mobiltelefonen osv.

Jag blir lite små-yr första gången jag sitter vid en ny skärm, då mina ögon inte kalibrerats sig. Sitter kanske 5 min högst första dagen.
Dag 2 sitter jag lite längre och nu börjar jag kalibrera skärmen grovt, ändrar ljusstyrka kontrast och dylikt.
Sedan lämnar jag datorn för denna dag.

Dag 3, då gör jag småjusteringar tills yrseln försvinner, sedan får skärmen ha dessa inställningar oavsett hur det blev, oftast blev det riktig bra.

På min nya benq var t.ex standard bättre val för mina ögon och utgå ifrån en photo.

Alla mina datorskärmar, och jag har många har jag gjort denna behandling på. Skulle jag inte göra så, eller sitta för mycket vid ny skärm första dagarna blir jag liggande i migrän länge.

Som tur är har jag inga kompisar numera som ändrar skärminställningarna för att göra bilden bättre.
Hade sådana tidigare som kunde ställa om skärmen och bilden blev snäppet bättre, säg 5% men jag fick yrsel och blev illamående och förstod inte varför.

Köpte en led-skärm senast, den hade i alla fall mycket bättre bild än vad man är van med dom äldre plattskärmarna, så där krävdes det större ändringar en vanligt.

Glas-ögon, nej tack, fick yrsel av dom också.
Skriv svar