Ficklampor (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Akrylamid""]Det har inte blivit så mycket utforskning i år för min del. När jag inte är ute och klättrar har jag mest grävt mig ned i ficklampsbyggen. Jag har just slutfört mitt första bygge med egen designad styrkrets. Det är en SupFire M6, ombyggd med egen styrkrets för att driva 3 st MT-G2 LEDar i ca 5 ampere per LED. En MT-G2 ger runt 2100 lumens vid 3 ampere, så man kan lungt säga att den lyser på rätt bra nu. Tänkte ha den till gruv och grottfotografi.

Den hettar upp ganska fort på max läget, men då den är programmerad med min egen programvara kan jag programmera in de lägen jag vill som växlas med en snabb tryckning av knappen. Förrutom en 60 sekunders timeout på max läget har den även låg spänning vakt och avslaging vid kritiskt spänning (li-ion celler bör inte tömmas ur under en viss nivå).
BildBild

M6:an är en ganksa stor och tung pjäs. Jag har byggt ett par mindre pocket rockets för "normalt" bruk, bl a en liten MT-G2 lampa på kanske 2500 lumens (med en XM-L LED bredvid för jämnförelse):
Bild

Och några tripla XP-G2 på ca 1200 lumens:
Bild

De här små är riktigt bra för nedstigningar i mörkret efter långa klättringar. Det är bra att ha en liten händig lampa som lyser på som bara f*n i korta stunder, det hjälper när man letar firningsankare.

Nu har jag delar på ingång för ett par tripla XP-L byggen och håller även på med att designa en egen pannlampa... jag är nog sysselsatt ett tag framöver :D [/quote]


Imponerande!


Skulle man inte kunna beställa en lampa av dig? Du verkar ha en del spännande funktioner i dina egna styrkort.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Grishnac""]Imponerande!


Skulle man inte kunna beställa en lampa av dig? Du verkar ha en del spännande funktioner i dina egna styrkort.[/quote]
Absolut, jag har byggd lampor åt kompisar och har inget emot att bygga flera. Skicka ett pm och speca lite vad det är för typ du vill ha. När man bygger lampor har man ganska många val, t ex storlek, ljusterbar eller fast ljuskägla, färg temperauture, antal lägen osv osv.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Akrylamid""]Absolut, jag har byggd lampor åt kompisar och har inget emot att bygga flera. Skicka ett pm och speca lite vad det är för typ du vill ha. När man bygger lampor har man ganska många val, t ex storlek, ljusterbar eller fast ljuskägla, färg temperauture, antal lägen osv osv.[/quote]

Du har PM
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Imponerande färdigheter akrylamid, blir ständigt imponerad av forumets medlemmars olika kunskaper.

I brist på såna hightech lösningar vill jag bara slå ett slag för en billig LED-variant som iofs inte är en ficklampa. Jag köpte för några dagar sen en uppladdningsbar arbetslampa på JULA för ca 200kr. Rätt smidig även om den var lite bred med en styrka som imponerade på mig fantiskt. Laddas på ca 3-4 timmar och brinntiden är väl ungefär detsamma, finns två lägen men inte jättestor skillnad. Den kallas "anslut, 450 Im, 5w, 4000K" för er som är nyfikna. Den med en ljuskänslig kamera räckte väldigt långt, blev t.o.m. hyfsade bilder med en iphone 4s vid dagens underjordiska besök.
Det följer med en vanlig laddare men även en laddare till bilen vilket kan vara bra att ha. Nåt att spana in på mellandagsrean kanske.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""DMT""]Imponerande färdigheter akrylamid, blir ständigt imponerad av forumets medlemmars olika kunskaper.

I brist på såna hightech lösningar vill jag bara slå ett slag för en billig LED-variant som iofs inte är en ficklampa. Jag köpte för några dagar sen en uppladdningsbar arbetslampa på JULA för ca 200kr. Rätt smidig även om den var lite bred med en styrka som imponerade på mig fantiskt. Laddas på ca 3-4 timmar och brinntiden är väl ungefär detsamma, finns två lägen men inte jättestor skillnad. Den kallas "anslut, 450 Im, 5w, 4000K" för er som är nyfikna. Den med en ljuskänslig kamera räckte väldigt långt, blev t.o.m. hyfsade bilder med en iphone 4s vid dagens underjordiska besök.
Det följer med en vanlig laddare men även en laddare till bilen vilket kan vara bra att ha. Nåt att spana in på mellandagsrean kanske.[/quote]

Om det är samma serie som min lampa jag köpte, så lär den dö inom ett år tyvärr..... Vi var tre som köpte värstingen i serien och bara en funkar fortfarande... :(

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""DMT""]Imponerande färdigheter akrylamid, blir ständigt imponerad av forumets medlemmars olika kunskaper.[/quote]
Tackar! Ska försöka få till nå bild med den innan nyår ock skicka in den som bidrag. Har inga varit nå aktiv i år, men tycker att årsboken är en fin tradition.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""jpkrax""]Om det är samma serie som min lampa jag köpte, så lär den dö inom ett år tyvärr..... Vi var tre som köpte värstingen i serien och bara en funkar fortfarande... :(

JP[/quote]

Hmm, då får jag återkomma när jag testat den lite till, JULA:s grejer är ju inte nåt jag förväntar mig stordåd från kvalitetsmässigt men ibland har man tur.

Bara den inte lägger av när man är på ett mörkt ställe.....

Akrylamid: ett bidrag till boken är alltid uppskattat så det ser jag fram emot i så fall.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Om det är samma serie som min lampa jag köpte, så lär den dö inom ett år tyvärr..... Vi var tre som köpte värstingen i serien och bara en funkar fortfarande... :(

JP[/quote]

Jag har haft en sådan där "självdöende julalampa" också och jag skruvade isär och tittade lite i min när den hade lämnat jordelivet. Min hade en liten (nåja) blyackumulator som verkade ha ganska hög självurladdning (eller också gick det någon krypström någonstans) och eftersom blyackar inte tål att stå oladdade eller med för låg laddning så var det förmodligen det som hade hänt. Jag lät ju liksom glatt lampan ligga ett par månader lite då och då utan att använda den, väl förvissad om att den även borde förbruka ett minimum av ström under denna tid. Men förmodligen så tömdes batteriet trots detta och den lilla elektrolytcellen (cellerna?) klappade ihop. Så om man sätter lampan på typ underhållsladdning lite då och då så håller den kanske längre. Med en modern någotsånär intelligent laddare så borde man dessutom kunna ha den ipluggad konstant också utan några problem.

Kanske skulle detta avhjälpa problemet och jag har funderat på att köpa en ny lampa och prova, för det var en trevlig lampa till bra pris. Men än så länge så har det inte blivit av...
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Här är mitt "lilla" lampsortiment, har även en mindre LED-handlampa i fickformat, men den ligger bra där den ligger ute i bilen för tillfället.

Trustfire-lampan kastar en helt ofantlig mängd ljus, och tillhandahåller en förvånansvärt bra batteritid (3-4h på full styrka, dock måste den "vila" emellanåt då den blir fruktansvärt varm efter 45min-1h).

"Jula-lampan" såg jag nämnd här tidigare, och mitt ändamål med denna är just detsamma (för fotografering). Den har även dimmerfunktion vilket jag värderar mycket.

Pannlampan består av 3xCree och kastar gott och väl tillräckligt med ljus för den ovansittande filmkameran, Även denna kommer med en fruktansvärt bra batteritid med sina 8x18650(!).

Tillvaron kan aldrig bli för ljus.

Aja, thats my kit!

/K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar