Ficklampor (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Helsingborgare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 12 jan 2009, 19:35

Inlägg av Helsingborgare »

Har kollat runder och blivit lite kär i den här ficklampan http://www.friluft.se/product_info.php? ... ts_id=3734 . Någon som testat ?
Man kan beställa billigare från USA men sen vet man ju inte hur lång tid det tag, och sen kanske tullen vill ha skatt osv.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Nu ska vi se, så att man inte postar i fel tråd... :eek:

För mig är "ficklampa" en mindre lampa som man har för att orientera sig med i mörka utrymmen med.

Då jag oftast har med mig "fotobelysning" så tycker jag det räcker med en mindre ficklampa (någon 300 -kronors med LED-ljus från Teknikmagasinet) och en mindre MAG-Lite som "backup" och så en pannlampa med både LED-ljus och glödljus, för att ta mig fram/sätta fötterna rätt.

Skulle detta vara den enda belysningen, så skulle jag nog satsa på lite bättre grejor, men då jag har med mig annan belysning för foto, så nöjer jag mig, och plockar fram stora foto-ljus-artelleriet om jag behöver mer ljus för att orientera mig.

/B
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Vad består ditt foto-ljus-artelleri av benkar?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Vad består ditt foto-ljus-artelleri av benkar?[/quote]

Numera 2 st. Silwa-halogen-pannlampor (10/20w) ombyggda till handhållna lampor/strålkastare. Labbar även med lite andra lampor att koppla in på samma batteripacks.

Använder ovanstående i rejält mörka utrymmen, men ibland får det bli stora blixten istället.

Men, bättre fortsätta foto-ljus-diskussion här och låta den här tråden stanna vid ficklampor:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=115&page=4

/B
Vederbörande
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 12:07

Sv: Ficklampor

Inlägg av Vederbörande »

Jag har 3st Fenix; TK10, TK11 och en P3D. Toknöjd med alla, men P3Dn är nog mest grejer för pengarna, med sina flera ljuslägen och smidiga storlek.

Dessutom har jag en Petzl Tactikka som jag haft stor användning av till mycket.

Nackdelen med alla Fenixlampor jag har är att det är CR123A batterier, vilket är ganska kostsamt att bruka (TK11an kan iof köra på 18500-accar(??) vilket får ner kostnaderna). Annars har ju Fenix såpass starka lampor som drivs av AA eller AAA så dessa är nog att föredra om budgeten inte tillåter några större utsvävningar.
Användarvisningsbild
cliffak
Inlägg: 70
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 12:29

Inlägg av cliffak »

Jag kör på en Surefire M2 moddad med en Cree LED-insats som jag köpte via någon på ett inte helt okänt militärforum.

M2:an köpte jag i USA för några år sedan, den är rätt så (ok, väldigt) dyr men tål också extremt mycket omild behandling. Jag har dängt runt den i pjästorn, tappat den i vatten, avsiktligt använt den under vatten, haft den i jobbet i 2 år, osv. I jobbet har jag den fastclipsad i benfickan, använder den nästan varje pass och den brukar dänga in i saker ofta vilket syns på det kosmetiska skicket. Har även lyckats sätta en djup repa i glaslinsen, men vad gör det, lampan fungerar fortfarande utmärkt.

Prestandan med LED-insats är mycket bra, original P60-glödlampa gav 1h batteritid @ 60 lm, Cree-dioden ger 8-10h @ ca 170 lm. Ljusbilden är anpassad för taktisk användning med en smal lob med mycket starkt ljus och runt denna bedömt 45 graders "orienteringsljus". P60 hade en tendens att inte lysa när batterierna blev för svaga, dioden fortsätter fungera fast svagare ett bra tag. CR123A-batterier tål dessutom kyla betydligt bättre än alkaliska.

Kan fixa ett par produktbilder när jag har tid :)
lazerlink1020
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 21:31

Ficklampor

Inlägg av lazerlink1020 »

Hej skulle ni kunna ge mig en bra affär som säljer ficklampor, inte affärer såsom clas ohlson, kjell etc.
PawsofthePanda
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 sep 2009, 01:45

Inlägg av PawsofthePanda »

D-Gear (http://www.d-gear.se) är en bra svensk butik som säljer riktigt bra lampor (och även annan vettig utrustning) via nätet. Där kan man bl.a. köpa grejor från PentagonLight, Blackhawk och Insight. Om man nu inte gärna pyntar flera tusen för en lampa finns det dock gott om billiga men fortfarande bra alternativ.

Surefire har en hel drös riktigt bra och prisvärda lampor, billigast är modellerna G2 och 6P. Bägge finns med en uppsjö tillbehör typ förlängda kroppar med plats för uppladdningsbara celler, switchar, olika glas, combat rings, LED-huvuden med mera.

Vill man spara ytterligare lite cash men ändå få en nice lampa som likt t.ex. Surefires modeller inte tar en massa plats finns det riktigt prisvärda LED-lampor på Naturkompaniet (http://www.naturkompaniet.se). Köpte en jämförelsevis sjukt stark och mycket liten alulampa (LED) där förra sommaren för cirka 300 spänn.
Skriv svar