Ficklampor (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

Nu har jag tagit måtten på den lilla rackaren, batterilådan är:

11 X 8.5 X 6.5cm stor och som synes nedan så verkar kontaktblecken vara i framkant på lådan. Nu vette sjutton vilka batterier som skall passa i den.
IMG_2037.jpg
IMG_2039.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Själv hade jag lödat fast sladdarna till en batterihållare för LR14 eller LR20 på kontaktblecken...
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Nu har jag tagit måtten på den lilla rackaren, batterilådan är:

11 X 8.5 X 6.5cm stor och som synes nedan så verkar kontaktblecken vara i framkant på lådan. Nu vette sjutton vilka batterier som skall passa i den.

[/quote]

Ta och skicka ett mail till Telemuseet vet jag.

Sveriges Telemuseum, Kyrkogatan 34, 57080 Virserum
Tel: 0495-31515 // E-post: [email protected]

De kan säkert ge dig svar på vilket/vilka batterier som var original.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Tjabo
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 sep 2009, 07:39

Inlägg av Tjabo »

[quote=""jpkrax""]Stopp. Spola bandet. KUBFORMAT?
Inte det klassiska 4.5 V med tungor alltså MN 1203+?
Har du märkspänningen?

JP[/quote]

Stopp. Ja, kubformat. Har en SJ-version av lampan och där sitter det ett fyrkantigt batteri. Svart klump med limmad etikett. Ska se om jag hittar lampan i källarförrådet vid tillfälle. Men det är definitivt inte det vanliga 4,5 V-batteriet
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Precis "snickrat" ihop en liten UE-hjälm bestående av ett stycke actionkamera samt en pannlampa med 3x Cree XML T6 (faktiskt förvånansvärt bra ljus kontra pris), monterat på en "kepshjälm" från Jula.

Ska bli kul att testa detta i något mörkt utrymme i vårat fantastiska avlånga land.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""jonaskungsman""]Precis "snickrat" ihop en liten UE-hjälm bestående av ett stycke actionkamera samt en pannlampa med 3x Cree XML T6 (faktiskt förvånansvärt bra ljus kontra pris), monterat på en "kepshjälm" från Jula.[/quote]
Ser roligt ut. Hur är ljusbilden med tre led? Jag har en cykel/pannlampa med en led och reflektor, men ljusbilden är så tajt att den är inte särskild användbar. Har mer eller mindre gått över till handhållna lampor med zoom som jag moddat, i alla fall för klättring (med pannband och lampfäste) och fotografi.

Sen har jag ju byggt ihop någon enstaka lampa som får mig att fnittra när jag sätter på den, men det är en annan femma, finns egentligen ingen praktist användning för den :D
Användarvisningsbild
jonaskungsman
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 16:12

Inlägg av jonaskungsman »

Den är faktiskt förvånansvärt bred, det var det enda kravet jag hade när jag köpte den. Kan nog plocka ihop en hel kartong med gamla pannlampor som bara blir en prick på väggen :-) .
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Jag köpte Julas laddbara arbetsstrålkastare i miniformat. Inget att ha med på repet, men det är mot alla odds riktigt bra ljus (färgskala ) för både foto och film, kan jag starkt rekomendera, nästan 180 graders spridnind, noll spottar, kastar dock inte så långt.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Beställde en Olight S10R som jag precis fått hem, ska lysa som ett jävla as men håller på att ladda den för tillfället. Den är mindre än vad jag trodde och den här lilla rackaren kastar 400lumen rakt in i vintermörkret. Ska bli kul att testa den. :eek:

Bild
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Det har inte blivit så mycket utforskning i år för min del. När jag inte är ute och klättrar har jag mest grävt mig ned i ficklampsbyggen. Jag har just slutfört mitt första bygge med egen designad styrkrets. Det är en SupFire M6, ombyggd med egen styrkrets för att driva 3 st MT-G2 LEDar i ca 5 ampere per LED. En MT-G2 ger runt 2100 lumens vid 3 ampere, så man kan lungt säga att den lyser på rätt bra nu. Tänkte ha den till gruv och grottfotografi.

Den hettar upp ganska fort på max läget, men då den är programmerad med min egen programvara kan jag programmera in de lägen jag vill som växlas med en snabb tryckning av knappen. Förrutom en 60 sekunders timeout på max läget har den även låg spänning vakt och avslaging vid kritiskt spänning (li-ion celler bör inte tömmas ur under en viss nivå).
BildBild

M6:an är en ganksa stor och tung pjäs. Jag har byggt ett par mindre pocket rockets för "normalt" bruk, bl a en liten MT-G2 lampa på kanske 2500 lumens (med en XM-L LED bredvid för jämnförelse):
Bild

Och några tripla XP-G2 på ca 1200 lumens:
Bild

De här små är riktigt bra för nedstigningar i mörkret efter långa klättringar. Det är bra att ha en liten händig lampa som lyser på som bara f*n i korta stunder, det hjälper när man letar firningsankare.

Nu har jag delar på ingång för ett par tripla XP-L byggen och håller även på med att designa en egen pannlampa... jag är nog sysselsatt ett tag framöver :D
Senast redigerad av 2 Akrylamid, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Skriver som en kratta...
Skriv svar