Ficklampor (Sammanfogade trådar)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

Jag har ett gäng lampor från Dealextreme, och det tips jag kan ge är att kolla på recensioner innan ni köper. Alltså inte bara på DXs sida, utan på t ex youtube, candlepower etc. Jag hade inte köpt utan att läsa recensioner först.
Jag har köpt en lampa där som jag blev ordentligt nöjd med, TrustFire TR-801. Gick på 95 SEK.

Annars är ju min absolut bästa lampa en Fenix TK11, men den kostade ju 7 gånger så mycket.
Användarvisningsbild
Saltakatten
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:34

Inlägg av Saltakatten »

[quote=""Akrylamid""]Tjoa gärna till när du har fått den, jag är intresserad av hur bred ljusbilden är i sitt bredaste läge och hur jämn den ljusbilden är.
[/quote]

Tjo!

Här kommer ett kort klipp med ficklampan. Jämnheten ser man, men bredden görs inte rättvis på film. Jag skulle säga att den ligger på ungefär 80 grader av 180 teoretiskt möjliga grader.

View My Video
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Saltakatten""]Tjo!

Här kommer ett kort klipp med ficklampan. Jämnheten ser man, men bredden görs inte rättvis på film. Jag skulle säga att den ligger på ungefär 80 grader av 180 teoretiskt möjliga grader.

View My Video[/quote]
Tackar för den videon, det visar precis det jag är intresserad av och inget annat :)

I den mest inzoomade läget gillar jag inte ljusbilden men det är inte därför jag är intresserad av lampan, utan för den halv breda till breda ljusbilden. Den ser ut fixa det riktigt bra, i alla fall för det priset man får betala för den.

Hur lång var leverandstiden?
Användarvisningsbild
Saltakatten
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:34

Inlägg av Saltakatten »

[quote=""Akrylamid""]Tackar för den videon, det visar precis det jag är intresserad av och inget annat :)

I den mest inzoomade läget gillar jag inte ljusbilden men det är inte därför jag är intresserad av lampan, utan för den halv breda till breda ljusbilden. Den ser ut fixa det riktigt bra, i alla fall för det priset man får betala för den.

Hur lång var leverandstiden?[/quote]

Håller fullt med.

Det tog exakt 2 veckor och 6 dagar från beställning tills jag hade den i handen. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Köpte just en Asaklitt från "Clas i sjön" och jag får säga att det är en mycket imponerande lampa. Funderade först på en Led Lenser, men vid jämförelse i affären så vann den första klart....

Ok för att Asaklitt (ska väl associera till norska bergstoppar) är Clas eget märke, men nu börjar det handla om riktig kavlitet också... :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Sv: Ficklampor

Inlägg av wildhack »

(Asaklitt är ett litet berg straxt utanför Insjön :-)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""wildhack""](Asaklitt är ett litet berg straxt utanför Insjön :-) [/quote]

Ahhh, tack då vet jag och då förstår jag ännu klarare kopplingen till Clas... :)
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Köpte en Led Lenser P7 efter att ha skummat denna tråd, verkar vara en rätt trevlig och gedigen lampa. Har dock inte hunnit fälttesta den särskilt många sekunder än och inte alls för foto.

Det är tydligen skitsvårt att göra bra reflektorer för LED och belysningscirkeln är imponerande jämn från denna i utzoomade läget. Inzoomat blir det ganska "spottigt" men det lär inte användas som fotoljus så ofta.

Blev förvirrad vid beställningen och trodde det var AA och inte AAA-batterier till den, det var P14 jag skulle ha köpt. Har AA till blixtarna så jag tänkte förenkla för mig själv och inte behöva ha med flera olika batterityper i väskan. Oh well...

Nu ska jag bara snickra mig en hållare till gorillapoden så den blir lättare att placera ut där i mörkret...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Blev förvirrad vid beställningen och trodde det var AA och inte AAA-batterier till den, det var P14 jag skulle ha köpt. Har AA till blixtarna så jag tänkte förenkla för mig själv och inte behöva ha med flera olika batterityper i väskan. Oh well...[/quote]

P14 vet jag inte vad det är, men antagligen funkar alla "14"-batterier till den dvs. R14, C etc...

[EDIT] Första bokstaven eller bokstäverna (ofta 2) brukar ange typen av batteri, dvs. de kemiska ingredienserna, i övrigt så är det siffrorna efter som anger storlek och i viss mån kapacitet. Så alla batterier med samma siffror brukar vara "utbytbara"...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Du missförstod mitt missförstånd. :cool:

Jag köpte en Led Lenser P7 som ska ha AAA (R3) batterier i tron att den gick på AA (R6). Den lampa jag istället skulle ha köpt är Led Lenser P14.
Skriv svar