Ny kamera, tips på vettiga objektiv?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

[quote=""Faniskogen""]Beror på vad du vill fotografera. Är det trånga utrymmen så är ett vidvinkelobjektiv att rekommendera.
Själv har jag ett tokina 11-16 som jag är ruskigt nöjd med. Finns ju även till Nikon. Denna har även en bländare på 2,8 vilket gör att den även går att använda i lite mörkare situationer.
Vet dock inte vad dessa går lös på begagnade.

Annars kan nog ett kitobjektiv vara att rekommendera som många andra sagt här, mångsidigt och är hyggligt i de flesta avseenden.

Om du känner att du vill lära dig kameran så skippa automatläget helt. Jag har knappt prövat det över huvud taget, jag gick på manuellt direkt och det gick förvånansvärt snabbt att lära sig hur det fungerade bara man gav sig fasen på det :)
Tror det är bättre att lära sig manuellt först så att man vet vad alla reglagen gör, efter du lärt dig det så kan du börja utforska de olika automatiklägena för att kunna använda dessa på bästa vis och spara lite tid.[/quote]

Automatläget tror jag inte finns, har inte hittat det än iaf :p
Kör bara manuellt för att lära mig. Tror man har igen det i slutändan faktiskt :)

Jag har fått tag på ett beg 18-55 objektiv till en rimlig summa som jag får hämta i morgon. En bra start iaf.

Tack för alla tips, det spar jag i minnesbanken tills det är dags att köpa nytt objektiv. :D
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

[quote=""lortopalt""]Jag har ett 16-85 till min300s, det tycker jag funkar kanon. Har även ett 70-300 till den, och jo helt oanvändbart i trånga utrymmen, men bra till annat, jävligt fina bilder blir det. Båda är Nikons Nikkor med VR. De fick väldigt bra lovord i DigitalFoto. Kostar 5000 spänn styck.


Stefan[/quote]

Toppen, kollar upp dom. Tack för tipset. :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""kdm""]Automatläget tror jag inte finns, har inte hittat det än iaf :p
Kör bara manuellt för att lära mig. Tror man har igen det i slutändan faktiskt :)

Jag har fått tag på ett beg 18-55 objektiv till en rimlig summa som jag får hämta i morgon. En bra start iaf.

Tack för alla tips, det spar jag i minnesbanken tills det är dags att köpa nytt objektiv. :D [/quote]

Det närmaste du kommer automatläge på det huset är (P)rogramautomatik.
Ett automatläge i det närmaste förutom att du inte får blixten uppfälld automatiskt.

Att köra helmanuellt behöver inte innebära att man lär sig snabbare såvida man inte har full kolla på varför det ändrar för att man ändrade en specifik inställning.
Tror mer på andra metoder om man inte läser in stenhårt hur de olika prylarna hänger ihop i ett kamerahus.

Bara ett tips på vägen. :)
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""bunkrologen""]Det närmaste du kommer automatläge på det huset är (P)rogramautomatik.
Ett automatläge i det närmaste förutom att du inte får blixten uppfälld automatiskt.

Att köra helmanuellt behöver inte innebära att man lär sig snabbare såvida man inte har full kolla på varför det ändrar för att man ändrade en specifik inställning.
Tror mer på andra metoder om man inte läser in stenhårt hur de olika prylarna hänger ihop i ett kamerahus.

Bara ett tips på vägen. :) [/quote]

Nu när saker och ting är utrett tänkte jag passa på att låna tråden för att fråga dig Bunkrologen!

Vad rekommenderar du för metoder för att utvecklas i sin fotografering? En fråga som också är intressant är om du först och främst rekommenderar att lära sig att bli bättre på att hitta vinklar eller att bemästra kamerans inställningsmöjligheter.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Om jag får svara så kan jag berätta om vad som hjälpt mig.

Det första är ganska självklart, ta mycket bilder. Med tiden kommer du se vilka bilder du gillar bättre, vad som funkar och vad som funkar mindre bra.
För mig har det också varit lärorikt att få vara med när andra mycket tekniskt och estetisk kunnande personer tar bilder. Se hur andra gör med andra ord men tillämpa gärna din egen stil på dina bilder.
Sen finns givetvis den rena tekniska biten med bland annat ljussättning, slutartider och annat. Det kan man ganska snabbt lära sig grunderna i genom att leta på internet, läsa en bok eller kanske fråga om nån annan mer kunnig person kan guide'a en.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Titta på andras bilder, fundera på vad som gör dem bra eller inte. Fundera på hur du skulle ha gjort det annorlunda och om det varit bättre eller sämre.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Köpte ett 10-24 Nikkor här i somras , jag har nästan bara använt det, sen köpet.
Jag läser tidningar , och provar mig fram så gott jag kan, går sakta ( men säkert )framåt.........

Stefan
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Mirage""]Om jag får svara så kan jag berätta om vad som hjälpt mig.

Det första är ganska självklart, ta mycket bilder. Med tiden kommer du se vilka bilder du gillar bättre, vad som funkar och vad som funkar mindre bra.
För mig har det också varit lärorikt att få vara med när andra mycket tekniskt och estetisk kunnande personer tar bilder. Se hur andra gör med andra ord men tillämpa gärna din egen stil på dina bilder.
Sen finns givetvis den rena tekniska biten med bland annat ljussättning, slutartider och annat. Det kan man ganska snabbt lära sig grunderna i genom att leta på internet, läsa en bok eller kanske fråga om nån annan mer kunnig person kan guide'a en.[/quote]

Tack för tipset! Jag gör det i möjlig mån och ska försöka göra det mer :)

Även er andra.

Får vi se om Bunkrologen säger sitt också!
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Skriv svar