Ny kamera, tips på vettiga objektiv?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Ny kamera, tips på vettiga objektiv?

Inlägg av kdm »

Jag har åter köpt en digital systemkamera efter ett halvårs uppehehåll (trodde jag kunde klara mig längre) ;)

Valet föll på en lätt begagnad Nikon D300.
Objektivet som satt på är ett fast 50mm.

Tips på objektiv som kan passa i tex mörka utrymmen? :o
Mycket ljusinsläpp är väl att föredra?

Jag känner verkligen att jag har mycket att lära ännu. Den förra kameran körde jag nästan bara på "autoläge" :mad:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""kdm""]Jag har åter köpt en digital systemkamera efter ett halvårs uppehehåll (trodde jag kunde klara mig längre) ;)

Valet föll på en lätt begagnad Nikon D300.
Objektivet som satt på är ett fast 50mm.

Tips på objektiv som kan passa i tex mörka utrymmen? :o
Mycket ljusinsläpp är väl att föredra?

Jag känner verkligen att jag har mycket att lära ännu. Den förra kameran körde jag nästan bara på "autoläge" :mad: [/quote]

Finns många duktiga här som säkert kan tipsa.Mina något mer amatörmässiga kommentarer:

D300 anses väl hålla riktigt bra trots några år på nacken. Vädertätat etc. Men har väl DX sensor = 50 mm blir snudd på oanväntbart. Blir ett kort tele.

Vilka objektiv som förordas får andra svara på
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

Jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Ger mig ut i morgon och tar lite bilder på en gammal timrad gård som är i närheten. Får se hur bra objektivet fungerar i dagsljus under ganska ordnade förhållanden.

Ska även försöka mig på att laborera lite i ett mindre skyddsrum/bergrum i närområdet. Kör lite med stativ, utan blixt, med blixt, lampor osv och ser efter om objektivet är användbart i huvud taget. Och vad det i sådant fall bör användas till.

Tack för svar iaf! Huset känns väldigt kompetent. Sju miljarder inställningar som man måste få kläm på bara. :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Vad har du för budget?
Kan ge tips när jag vet det. Ett 50mm blir inge roligt i trånga utrymmen.
Funkar bättre som porträttglugg. Motsvarar 75mm i Fx
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Vad har du för budjet? Själv har jag lite dåligt med cash, men tänker satsa på en Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X när det finns lite pengar över. Den lovordas av rätt många.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Är du helt nybörjare och inte vet hur fotointresset kommer att utvecklas köp kitzoomen 18-55. Gärna utan vr. Billigare, lite mindre och har dyra ED glas mot VR versionen. Men visst den med VR är i princip likvärdig.

Då får du ca 27-90 mm på en FX. Rent optiskt och bildmässigt håller den god klass. Inte lika bra hållbarhetsmässigt med plastbajonett. Men undrar hur många som slitit ut den?

Knäckte min för 2 v sedan då jag föll utför ett stup ( is under mossa) och fick kameraväskan under mig (jag landade på kameraväskan). Huset klarade sig men en av tre "plattor" i nosen på 18-55 kraschade så optiken är rörlig i toppen nu. Ett dyrare objketiv hade nog klarat fallet. Å andra sidan kan man köpa tre fyra stycken nya mot en dyrare.

Så rådet är börja lite försiktigt. Är det kul -gå på mer avanacerade objektiv
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

[quote=""bunkrologen""]Vad har du för budget?
Kan ge tips när jag vet det. Ett 50mm blir inge roligt i trånga utrymmen.
Funkar bättre som porträttglugg. Motsvarar 75mm i Fx[/quote]


Budget för tillfället är i runda slängar 0kr. ;)
Men det är snart den 25e igen och då borde väl budget ligga på cirka 3000kr. Kollar runt på en del begagnade då jag har fått för mig att fotointresserade (de som är riktigt inbitna) gillar att byta objektiv mot värre och värre hela tiden. :)

Är också rädd för att ett 50mm blir lite snävt i trängre utrymmen.
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

[quote=""Elagabalus""]Är du helt nybörjare och inte vet hur fotointresset kommer att utvecklas köp kitzoomen 18-55. Gärna utan vr. Billigare, lite mindre och har dyra ED glas mot VR versionen. Men visst den med VR är i princip likvärdig.

Då får du ca 27-90 mm på en FX. Rent optiskt och bildmässigt håller den god klass. Inte lika bra hållbarhetsmässigt med plastbajonett. Men undrar hur många som slitit ut den?

Knäckte min för 2 v sedan då jag föll utför ett stup ( is under mossa) och fick kameraväskan under mig (jag landade på kameraväskan). Huset klarade sig men en av tre "plattor" i nosen på 18-55 kraschade så optiken är rörlig i toppen nu. Ett dyrare objketiv hade nog klarat fallet. Å andra sidan kan man köpa tre fyra stycken nya mot en dyrare.

Så rådet är börja lite försiktigt. Är det kul -gå på mer avanacerade objektiv[/quote]

Jag är i princip nybörjare. Finns mycket kvar att lära. Och som du är inne på - man kan aldrig veta hur mycket man vill lära och utveckla sig innan man tröttnar och "nöjer" sig med en viss nivå.

Jag har kontaktat en säljare på blocket ang ett 18-55mm kitobjektiv, samma som för övrigt satt på min förra D3000. Får se om han vill släppa det hyfsat billigt.

Tur att DU klarade fallet åtminstone. Utrustning går att byta ut. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Beror på vad du vill fotografera. Är det trånga utrymmen så är ett vidvinkelobjektiv att rekommendera.
Själv har jag ett tokina 11-16 som jag är ruskigt nöjd med. Finns ju även till Nikon. Denna har även en bländare på 2,8 vilket gör att den även går att använda i lite mörkare situationer.
Vet dock inte vad dessa går lös på begagnade.

Annars kan nog ett kitobjektiv vara att rekommendera som många andra sagt här, mångsidigt och är hyggligt i de flesta avseenden.

Om du känner att du vill lära dig kameran så skippa automatläget helt. Jag har knappt prövat det över huvud taget, jag gick på manuellt direkt och det gick förvånansvärt snabbt att lära sig hur det fungerade bara man gav sig fasen på det :)
Tror det är bättre att lära sig manuellt först så att man vet vad alla reglagen gör, efter du lärt dig det så kan du börja utforska de olika automatiklägena för att kunna använda dessa på bästa vis och spara lite tid.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Jag har ett 16-85 till min300s, det tycker jag funkar kanon. Har även ett 70-300 till den, och jo helt oanvändbart i trånga utrymmen, men bra till annat, jävligt fina bilder blir det. Båda är Nikons Nikkor med VR. De fick väldigt bra lovord i DigitalFoto. Kostar 5000 spänn styck.


Stefan
Skriv svar