Stativ

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Inlägg av wroomlars »

[quote=""jasifil""]De flesta hade nog inte märkt detta problem ens med min kulled men jag är som sagt kräsen. [/quote]

Sluta med det då :D Skämt å sido, verkligen irriterande när ens utrustning inte funkar. Skriv en rapport när du har testat din kompisars stativ, kan vara intressant att se om du upplever det med andra stativ.
Användarvisningsbild
Martin O
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 nov 2008, 12:45

Inlägg av Martin O »

Kula är inte min favorit på huvud. Det beror att jag även använder stativet till en stor 25x100-kikare med en vikt bortåt 5 kg. Jag valde ett Manfrotto #115 till mitt Manfrotto 055 CLB.

En annan tillverkare som fått gott omdöme är Stabil
anzon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:26

Inlägg av anzon »

Manfrotto hit och dit, för stadiga och relativt lätta stativ är det velbon som brukar göra de vassaste grejorna. Till och med med nikons tunga 80-200 kan jag inte klaga på instabiliteten på mitt velbon i aluminium som farsan köpte ngn 80-talet. Saknar dock ngn form av axelrem eller annan bärfunktion.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""anzon""]Manfrotto hit och dit, för stadiga och relativt lätta stativ är det velbon som brukar göra de vassaste grejorna. Till och med med nikons tunga 80-200 kan jag inte klaga på instabiliteten på mitt velbon i aluminium som farsan köpte ngn 80-talet. Saknar dock ngn form av axelrem eller annan bärfunktion.[/quote]

Trodde det var Gitzo som gjorde riktiga kvalleprylar. Velbon i mina öron är budget. Fast jag kan ju ha fel. Det har faktiskt hänt en gång tidigare ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""anzon""]Manfrotto hit och dit, för stadiga och relativt lätta stativ är det velbon som brukar göra de vassaste grejorna. Till och med med nikons tunga 80-200 kan jag inte klaga på instabiliteten på mitt velbon i aluminium som farsan köpte ngn 80-talet. Saknar dock ngn form av axelrem eller annan bärfunktion.[/quote]

I vilken prisklass ligger Velbon-stativ i dagsläget?

/B
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""benkar""]I vilken prisklass ligger Velbon-stativ i dagsläget?

/B[/quote]

Mitt 300CXultrasuperbudget kostade ca 300 riksdaler.
Men det till trots så funkar det alldeles ypperligt de ggr jag använder det.
Köpte det pga den låga vikten.
Användarvisningsbild
Martin O
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 nov 2008, 12:45

Inlägg av Martin O »

Till mina fotovänner brukar jag säga "köp ett betydligt dyrare stativ än du har råd med". Anledningen är att ett kvalitetsstativ har man, om än inte hela livel, så under många år. I dagsläget har jag nio stativ, inklusive enbensstativ, i olika prisläge. Ett Velbonstativ i 300kr klassen var så "stadigt" att det fär göra tjänst som stativ till fågelbordet :D

En detalj som jag tycker är viktig är agenturen i Sverige. Jag fick problem med ett billigt Manfrottostativ. En gänga var felaktig. Jag mailade Tura Scandinavia och talade om mitt problem. Nästa dag låg reservdelar i brevlådan. Inget snack om kvitto eller att jag skulle gå till inköpsstället och reklamera. Med sådan service är det lätt att bli märkestrogen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Skaffade för 3,5 år sedan mitt första stativ, ett enkelt/billigt för 400 kr, åkte ganska omgående in i en skrubb, bla för att det hade/har "mellanstag" som gör att det inte går hänga utanpå min ryggsäck på ett enkelt sätt.

Istället så blev det för ca 3 år sedan ett Manfrotto 725B, ett "mittemellan-stativ", kanske 1.400 kr inklusive huvud (kul-led).

Är helt klart en kompromiss, egentligen för lätt/instabilt, men pengarna var rätt, går bra hänga utanpå ryggsäcken min, och har överlevt en hel del utflykter, förvånandsvärt bra kvalité.

/B
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Vad otroligt dyra stativ ni köper! De är säkert kanonbra, men priset...
Själv tyckte jag jag lade ner en förmögenhet när köpte ett sånt här http://www.expansys.se/p.aspx?i=137474 för en femhundring. Det är inte superstabilt men å andra sidan blir det otroligt kompakt och går ner *i* min (inte särskilt stora) kameraryggsäck. Guld värt om man är på resa och inte vill släpa på för mycket utrustning eller inte vet om man kommer behöva stativ. Häromveckan köpte jag ett skrangligt Hama för hundra kronor där benen går att låsa, till skillnad från mitt vanliga, men det tar lite mer plats också. Så länge kameran står still tillräckligt länge för att bilden ska tas så... Skratta ni, men det kanske kan vara tips till mindre bemedlade iaf :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Inlägg av Markkanen »

Syrran hade ett jag fick låna, var ett Hama OmegaPro 58. Det tycker jag fungerar riktigt bra :)
Skriv svar