Stativ

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Om jag får lägga mig i debatten om stativ så är min högst personliga uppfattning att Gitzo hade varit mitt val om det hade rymts i budgeten där dock ett nytt kamerahus står på prio.
Har ett Manfrotto idag och föraktar Velbon då jag tycker att det är skräp.
Har haft ett Velbon, men det går inte att jämföra med Manfrottos kvalitet.

Velbonstativet jag hade gick sönder när jag fällde ut det under ett besök i en Hc vilket förstörde den dagen ganska bra.
Stabiliteten går inte att jämföra med mitt idag klenare Manfrotto, samt att Velbon har förkärlek till "mellanstaget" som bara är i vägen när man är i trånga utrymmen.
Anderzon
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 08:25
Kontakt:

Inlägg av Anderzon »

[quote=""anzon""]Manfrotto hit och dit, för stadiga och relativt lätta stativ är det velbon som brukar göra de vassaste grejorna. Till och med med nikons tunga 80-200 kan jag inte klaga på instabiliteten på mitt velbon i aluminium som farsan köpte ngn 80-talet. Saknar dock ngn form av axelrem eller annan bärfunktion.[/quote]

Mycket möjligt att Velbon gjorde bra grejjer på 80-talet... men idag kan vi bortse från den leverantören om vi skall räkna in kvalitets stativ och tillbehör!

Att rekommendera stativ är riktigt svårt, många punkter att ta hänsyn till:
Material | Vikt | Storlek | Stabilitet | Kvalité | Pris

Jag anser (mina personliga åsikter)
Material: Aluminium eller kolfiber.
Vikt: Köp ett så tungt stativ som du orkar bära under dina fotograferingar, skall du ut och vandra i en vecka kanske man inte väljer en 7kilos pjäs...
Storlek: Helt beroende på om du vill stå med krökt rygg eller ej. Vad du än väljer så använd aldrig mittpelaren i utskjutet läge, det är det värsta man kan göra och bör endast användas i nödfall då stabiliteten försvinner helt.
Stabilitet: Prova dig fram i en välsorterad butik, slit i grejjerna kolla glapp, spännen och fästen. Ett stabilt stativ bör klara din egen vikt utan att benen ger vika...
Kvalité: Återigen, kolla glapp, spännen och fästen samt finish!!
Pris: Lägg hellre pengarna på ett dyrt stativ istället för att byta tex. en fungerande kamera. Du kommer att byta kamerahus många gånger under ditt fotograferande men köper du ett bra stativ från början så slipper du tänka på detta mer.

Själv har jag ägt många stativ (den hårda skolan) Allt ifrån kolfiber till tunga i aluminium. Nu kör jag nu alu igen, ett kolfiber stativ blev för dyrt i den klassen jag vill ha. Ca. 4kg väger det utan kulled.

Efter att du har köpt ett stativ behöver du en kulled eller ett trevägshuvud, här är det lika svårt att välja. Kula eller trevägshuvud är en smaksak, jag föredrar kulleden pga. smidigheten och snabbheten.

Tipps på bra stativ: Manfrotto | Gitzo | Sachtler
Tipps på bra kulleder: Manfrotto | RRS | ARCA Swiss

Har man en snäv budget så är manfrottos paket billiga (runt 2000kr) och funkar ok. Vill du ha ett bra paket som du kan ha resen av ditt liv så får vi nog räkna med minst 10-15000kr...

Givetvis så är detta personligt, tyngre kamera + längre optik kräver stabilare stativ om man vill ha vass skärpa.

Cheers // Anderzon
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har ett Hama-stativ... den duger, inte mer... har funderat på en lite dyrare.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt ... 3635.jpg?0
Anderzon
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 08:25
Kontakt:

Inlägg av Anderzon »

Saddam, det är ju ett videohuvud på bilden... hur löser du problemet om horisonten är sne? Sänker/höjer ett ben antar jag :rolleyes:

Givetvis är det upp till var och en, det finns ju inga inga regler gällande stativ och fotografering. Men ett tyngre stativ brukar vara ett bra alternativ då det blir stabilare.

Cheers // Anderzon | http://www.figjam.se
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious!
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Anderzon""]Ett stabilt stativ bör klara din egen vikt utan att benen ger vika...
[/quote]
Jag skulle nog inte hoppa upp på mitt stativ i alla fall. ;)
Anderzon
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 08:25
Kontakt:

Inlägg av Anderzon »

[quote=""jasifil""]Jag skulle nog inte hoppa upp på mitt stativ i alla fall. ;) [/quote]

Om du skall testa så ring mig innan så jag kan vara på plats och dokumentera :D
It's fun until someone get's hurt, then it's hilarious!
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Saddam""]Har ett Hama-stativ... den duger, inte mer... har funderat på en lite dyrare.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt ... 3635.jpg?0[/quote]

Haha, så ser ett av mina ut med. Heja Kjell & co-lösningar! :)
Det är väl inget fel att höja och sänka ben...mummel...mummel...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Anderzon""]Saddam, det är ju ett videohuvud på bilden... hur löser du problemet om horisonten är sne? Sänker/höjer ett ben antar jag :rolleyes:
. . .[/quote]

Om horisonten är sne? Vet inte... men om marken är ojämn(och stativet står snett) så brukar jag trycka ner en av fötterna... om det är gräs under.

;)

Har inte använt den så ofta, har haft turen att fotografera på platser med plan mark eller mjuk terräng, t.ex. mossa...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Var har du köpt ditt stativ?
Funderar på att införskaffa ett vettigare nu när det dykt upp lite pengar på kontot igen.
Var i en butik nyligen och pillade på ett stativ som verkade vettigt, bra kvalitetskänsla och allt utom ostabil... kommer dock inte ihåg vad det var för märke på den.
Butiken hette i alla fall Allfoto.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

fyndade ett stativ på Mediamarkt, bara 90:- det jag fastnade för var att det var litet o smidigt, dessutom väger det i stort sett ingenting så man kan plocka med sig det på strapatsrika utflykter, funderar dock på att montera en krok i mittstapeln för att kunna hänga fotoväskan dör för att på det sättet öka stabiliteten
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Skriv svar