Stativ

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Stativ

Inlägg av Markkanen »

Jag har inom en framtid tänkt mig att införskaffa mig ett stativ till kameran. Den kamera som stativet ska vara till är en Nikon D50. Och min fråga är:
Vilket/vilka är de(t) mest prisvärda stativet/stativen?

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 Markkanen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

manfrotto gör i regel bra stativ.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Mest prisvärda vet jag inte men jag använder Manfrotto 055XPROB med kulled 488 RC4. Denna kombination är klockren. Enda minuset är att kulleden inte nyper så exakt som jag förväntat mig. Alltså när man hittat rätt läge och sedan låser leden så nickar kameran en aning oavsett vilket objektiv jag använder. Jävligt irriterande men jag tror att alla kulleder beter sig likadant. Möjligen undantaget de kulleder som kostar 4 000 kr och uppåt.
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Inlägg av wroomlars »

[quote=""jasifil""]Mest prisvärda vet jag inte men jag använder Manfrotto 055XPROB med kulled 488 RC4. Denna kombination är klockren. Enda minuset är att kulleden inte nyper så exakt som jag förväntat mig. Alltså när man hittat rätt läge och sedan låser leden så nickar kameran en aning oavsett vilket objektiv jag använder. Jävligt irriterande men jag tror att alla kulleder beter sig likadant. Möjligen undantaget de kulleder som kostar 4 000 kr och uppåt.[/quote]


Har samma fast 468 RC2 kulled. Fast min kulled nickar inte till. Stabilt stativ.
Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Inlägg av Markkanen »

Tackar för de snabba svaren ^^, Ska kolla upp manfrotto stativen :)
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag var precis och kikade på Manfrottos stativ 055 och 190 och insåg att det nog blir 055. 190 är för kort, även med kulled monterat, och jag tror det är något man irriterar sig på i längden.

055XPROB med 488RC2 känns som en mycket bra kombination för den normala hobyfotografen som vill ha bra grejer till hyfsat pris.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""wroomlars""]Har samma fast 468 RC2 kulled. Fast min kulled nickar inte till.[/quote]
Det beror säkert på den högre prislappen. Vad gäller kulleder är det säkert så att man får vad man betalar för. Vad gäller stativet så är jag väldigt nöjd med det.
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Inlägg av wroomlars »

[quote=""jasifil""]Det beror säkert på den högre prislappen. Vad gäller kulleder är det säkert så att man får vad man betalar för. Vad gäller stativet så är jag väldigt nöjd med det.[/quote]

Har du klagat där du köpte den ? Kan ju vara så att "mojängen" som du skruvar fast kulan med kan vara trasig, eller så kan du ju prova att "modda" den med en annan "mojäng" från Manofrottostativ. Låter lite för konstigt att det ska vara så...
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""wroomlars""]Har du klagat där du köpte den ? Kan ju vara så att "mojängen" som du skruvar fast kulan med kan vara trasig, eller så kan du ju prova att "modda" den med en annan "mojäng" från Manofrottostativ. Låter lite för konstigt att det ska vara så...[/quote]

Alltså den sitter stadigt och fint när jag dragit åt men att kameran nickar en aning tror jag de flesta lider av. Läs t.ex. recensionerna på Fotosidan. Detta gäller dock inte enbart 488 som är en av de större kullederna från Manfrotto. Förmodligen beror det på att jag är för petig. De flesta hade nog inte märkt detta problem ens med min kulled men jag är som sagt kräsen. Eftersom jag håller i kameran när jag ställer in den så blir ju tyngdpunkten lite förflyttad i förhållande till själva kulan. Håller jag i själva kameraplattan när jag vrider runt kameran så uppstår inte problemet men detta sätt är väldigt besvärligt att arbeta på. Har dock aldrig testat någon annan kulled men nästa gång vi åker ut på fotosession ska jag testa någon av polarnas pjäser. Ett par av dem kör med rejäla doningar. De är åtminstone jävligt dyra :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Stativ, inte bara en prisfråga, utan även en vikt/storleksfråga.... ;)

Ett riktigt rejält/tungt/stort stativ är givetvis bäst ur fotografisk synvinkel, men ack så tungt släpa på, ett alltför lätt stativ är inte bra ur fotografisk synvinkel, även om det är lätt släpa runt på.

Jag har ett Manfrotto i "mellanklass", egentligen lite för lätt, men får plats i/utanpå ryggsäcken för det mesta, även om man ska in i något tajt ställe, får duga tills vidare.

Har kollat på Kalle Anka på julafton, lite imponerad över hans stativ, ett sådant vill jag ha, men inte hittat ett sådant ännu :(

/B
Skriv svar