Everydaycarry.se :: Ficklampor m.m (Av 28ds moderatorer godkänd reklamtråd)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

den största fördelen med li-ion är att dom inte självurladdas, man kan alltså lägga ifrån sig ficklampan för att om en månad eller 2 åka ut på nästa UE-objekt och ha lika bra batteristyrka som när man lade ifrån sig lampan. själv använder jag en Led lenser P14 och en hemmagjord 70W xenon-strålkastare, dock är jag inte nöjd med ledlensern, glapp i knappen och ojämn focus i "mellanläget" minns inte hur många lumen P14 har men jag skulle vilja ha lite mer, men gärna i samma storlek som P14, och gärna högre kvalitet.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""swedediesel""]den största fördelen med li-ion är att dom inte självurladdas, man kan alltså lägga ifrån sig ficklampan för att om en månad eller 2 åka ut på nästa UE-objekt och ha lika bra batteristyrka som när man lade ifrån sig lampan. själv använder jag en Led lenser P14 och en hemmagjord 70W xenon-strålkastare, dock är jag inte nöjd med ledlensern, glapp i knappen och ojämn focus i "mellanläget" minns inte hur många lumen P14 har men jag skulle vilja ha lite mer, men gärna i samma storlek som P14, och gärna högre kvalitet.[/quote]

Har ingen erfarenhet av Ledlenser P14 (ficklampa?) Men pannlampan Ledlenser H14 har som skrivet verkligen motsvarat förväntningarna.

Li-ion -batterier, om man bara ser till att hålla ett öga på de när de ligger på laddning, och inte, på flyget, checka in lampor med sådana batterier, istället ta ut batterierna och lägga i handbagaget, så är de riktigt bra/ingen fara, hög kapacitet osv.

/B
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Edit: Det finns visst en separat tråd om LED/Halogen och foto här: http://28dagarsenare.se/showthread.php?p=70240
Senast redigerad av 1 Tobbe Arnesson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""benkar""]inte, på flyget, checka in lampor med sådana batterier, istället ta ut batterierna och lägga i handbagaget[/quote]

Varför ska LiIon-batterier åka handbagage istället för incheckat? Lastutrymmet är precis lika trycksatt som kabinen, om det är vad du syftar på...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Varför ska LiIon-batterier åka handbagage istället för incheckat? Lastutrymmet är precis lika trycksatt som kabinen, om det är vad du syftar på...[/quote]

Troligtvis för att flygbolagen inte tillåter batterier som kan självantända i ett oövervakat lastutrymme.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Troligtvis för att flygbolagen inte tillåter batterier som kan självantända i ett oövervakat lastutrymme.[/quote]

Jo

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13420644.ab

Funderar just nu på om jag ens får ta med mig mina ficklampbatterier i handbagaget...

-"Litium-batterier med större styrka än 160 watt är helt bannlysta från att tas med ombord"

Hur många watt är ett 3.7 Volt -batteri som kan laddas till 2400 mAh på?

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Jo

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13420644.ab

Funderar just nu på om jag ens får ta med mig mina ficklampbatterier i handbagaget...

-"Litium-batterier med större styrka än 160 watt är helt bannlysta från att tas med ombord"

Hur många watt är ett 3.7 Volt -batteri som kan laddas till 2400 mAh på?

/B[/quote]

U x I = P. -> 3.7 x 2,4 = 8,88 W

JP (messerschmit)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jpkrax""]U x I = P. -> 3.7 x 2,4 = 8,88 W

JP (messerschmit)[/quote]

Alla dessa sköna trianglar som man skakade på huvudet åt i skolan...
25 år senare så använder man formlerna nästan dagligen. :cool:
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]U x I = P. -> 3.7 x 2,4 = 8,88 W

JP (messerschmit)[/quote]

Tack :)

Tänker inte avslöja, eller gör jag det nu..... :p att jag gick 2-årig el-tele för 30 år sedan, och nu uppenbarligen mögelsnortat bort allt jag lärde mig då... :D

Då kan jag, precis som tidigare, stoppa ner mina farliga batterier i ryggsäcken när jag ska flyga. Blir inte mer än max 30w.

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Tack :)

Tänker inte avslöja, eller gör jag det nu..... :p att jag gick 2-årig el-tele för 30 år sedan, och nu uppenbarligen mögelsnortat bort allt jag lärde mig då... :D

Då kan jag, precis som tidigare, stoppa ner mina farliga batterier i ryggsäcken när jag ska flyga. Blir inte mer än max 30w.

/B[/quote]

Hur stort är det i datorn? :rolleyes: Mitt i min lilla är på 33W ca så
du bör klara dig där också. Skall nog till lite kraftigare doningar innan man blir strandad för ett batteri.
Skriv svar