Everydaycarry.se :: Ficklampor m.m (Av 28ds moderatorer godkänd reklamtråd)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Everydaycarry.se :: Ficklampor m.m (Av 28ds moderatorer godkänd reklamtråd)

Inlägg av Andreas@EDC »

Hej 28ds! Mitt namn är Andreas och jag representerar e-butiken Everydaycarry.se.

Vår målsättning är att handplocka de mest prisvärda EDC-prylarna från runtom i världen och göra dem enkelt tillgängliga för våra svenska kunder. Med gratis frakt, korta leveranstider (allt finns i lager i Sverige) och solid kundservice nöjer vi oss inte med något annat än 100% nöjda kunder!

I denna tråden kommer jag framförallt posta exklusiva erbjudanden för 28ds medlemmar. För att ta del av dessa behöver ni med andra ord PM:a mig varpå jag skickar en rabattkod till er. Denna använder ni sedan på sista sidan i kassan innan ni betalar.

Hoppas vi kan vara någon till glädje! Om ni har några funderingar så får ni gärna skriva här, eller maila mig på: [email protected].
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Inlägg av Andreas@EDC »

Vi har för närvarande en kampanj på våra ficklampor i AA-, CR123- och 18650-formaten med sänkt pris och nylonficka på köpet.

Därför tänkte jag erbjuda er något annat:

20% rabatt på Thrunite Ti, 1xAAA:

"Thrunite Ti är så nära en optimal EDC-ficklampa man kan komma! Stryktålig, vattentät och inte mycket större än ett AA batteri, samtidigt som den använder lättillgängliga AAA batterier."

Ljuslägen: Högt (60 Lumen), Lågt (3 Lumen)
Batteritid: Högt - 75 min, Lågt - 35 timmar
Batterityp: Ett AAA Batteri, inbyggt polaritetsskydd mot felaktigt installerade batterier
Storlek: 14mm x 72mm
Vikt: 20g (utan batteri)
Finish: HAIII Hårdanodiserad Mil-Spec Finish
Glas: Glas med antireflekterande beläggning
Reflektor: Bearbetad aluminiumreflektor, LOP, god kombination av användbart spill-ljus med en starkt fokuserad ljuskägla
LED: CREE XP-G R4 LED, 50.000 timmars brinntid, vitt ljussken
Vattentät: IPX-8 Standard (2 Meter)
Stötsäker: Upp till 1,5 meters fall
Medföljande tillbehör: Extra o-ringar och manual.


Erbjudandet gäller tills 1:a december och är exklusivt för 28ds medlemmar, PM:a mig här på forumet för att erhålla rabattkod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Hur är det med lite mer "feta" lampor, tex Solarforce och Beemoth?

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Andreas@EDC""]Vi har för närvarande en kampanj på våra ficklampor i AA-, CR123- och 18650-formaten med sänkt pris och nylonficka på köpet.

Därför tänkte jag erbjuda er något annat:

20% rabatt på Thrunite Ti, 1xAAA:

"Thrunite Ti är så nära en optimal EDC-ficklampa man kan komma! Stryktålig, vattentät och inte mycket större än ett AA batteri, samtidigt som den använder lättillgängliga AAA batterier."

Ljuslägen: Högt (60 Lumen), Lågt (3 Lumen)
Batteritid: Högt - 75 min, Lågt - 35 timmar
Batterityp: Ett AAA Batteri, inbyggt polaritetsskydd mot felaktigt installerade batterier
Storlek: 14mm x 72mm
Vikt: 20g (utan batteri)
Finish: HAIII Hårdanodiserad Mil-Spec Finish
Glas: Glas med antireflekterande beläggning
Reflektor: Bearbetad aluminiumreflektor, LOP, god kombination av användbart spill-ljus med en starkt fokuserad ljuskägla
LED: CREE XP-G R4 LED, 50.000 timmars brinntid, vitt ljussken
Vattentät: IPX-8 Standard (2 Meter)
Stötsäker: Upp till 1,5 meters fall
Medföljande tillbehör: Extra o-ringar och manual.


Erbjudandet gäller tills 1:a december och är exklusivt för 28ds medlemmar, PM:a mig här på forumet för att erhålla rabattkod.[/quote]

Instämmer med föregående talare. Har ni något större? Ser mest ut som något till ungarna det där.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

de flesta här inne skulle nog vara mer intresserade av denna: http://www.everydaycarry.se/collections ... 23-1x18650 eller något ännu kralligare!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Vill man kunna ta "vettiga" fotografiska bilder i mörker så är "ficklampor" med halogenljus mer intressant än LED-ficklampor.

Men LED-ljus är bra för navigering, speciellt i form av pannlampor, finns det några bra sådana i butiken?

/B
Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Inlägg av Andreas@EDC »

[quote=""benkar""]Hur är det med lite mer "feta" lampor, tex Solarforce och Beemoth?

/B[/quote]

Vår största modell, som Swedediesel har länkat, JETBeam BC25, drivs med 1x18650 eller två CR123 batterier och ger maximalt 650 lumens.

Vi har tidigare valt att inte ta in modeller som tar fler än 1x18650 batteri, då det kräver en del aktsamhet från användaren (riskerna med Li-Ion batterier ökar avsevärt om de är fler än ett).

Men det är ju precis sånt här vi vill höra! Finns det en efterfrågan så gör vi ju något åt det :) .

[quote=""bunkrologen""]Instämmer med föregående talare. Har ni något större? Ser mest ut som något till ungarna det där.[/quote]

Don efter person ;) . Om jag spontant hittar ett hål som ser lockande ut att krypa in i så är det tacksamt att alltid ha något som levererar på nyckelknippan. Men jag förstår vad du menar. Hur stor lampa skulle du önska?

[quote=""swedediesel""]de flesta här inne skulle nog vara mer intresserade av denna: http://www.everydaycarry.se/collections ... 23-1x18650 eller något ännu kralligare![/quote]
Noterat!

[quote=""benkar""]Vill man kunna ta "vettiga" fotografiska bilder i mörker så är "ficklampor" med halogenljus mer intressant än LED-ficklampor.

Men LED-ljus är bra för navigering, speciellt i form av pannlampor, finns det några bra sådana i butiken?

/B[/quote]
Är det värmen på ljuset du syftar på från en LED? Man brukar dela in LED i cool white, neutral white, och warm white. Warm white ger ett gult sken som påminner väldigt mycket om tex glödlampssken. Alla färger återges då bättre och naturligt, till skillnad från tex cool white som är den vanligaste LED-färgen och som ger ett mer vitt/blått sken. Att cool white förekommer mer är att den dels kan leverera fler lumens, och dels är billigare. Vi jagar just nu en leverantör som kan leverera warm white ficklampor till oss så prisvärt som möjligt.

Är detta gångbart för dina ändamål istället för pannlampa?: Pannband

Jag föredrar ficklampa över pannlampa av den enkla anledningen att ficklampan enligt mig är en bättre kompromiss. Tillsammans med ett pannband får den då pannlampans fördel utan att förlora sin mångsidighet. En pannlampa får ju ofta en ganska flat/kort reflektor och får då svårt att leverera annat än flödande ljus (som inte når så långt alla gånger).



Tack alla ni som svarat mig här och kommit med synpunkter! Fortsätt gärna så, så får vi en möjlighet att leverera upp till era förväntningar.
Senast redigerad av 6 Andreas@EDC, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Svarat flera i samma post.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Vill man kunna ta "vettiga" fotografiska bilder i mörker så är "ficklampor" med halogenljus mer intressant än LED-ficklampor.

Men LED-ljus är bra för navigering, speciellt i form av pannlampor, finns det några bra sådana i butiken?


[quote=""Andreas@EDC""]
Är det värmen på ljuset du syftar på från en LED? Man brukar dela in LED i cool white, neutral white, och warm white. Warm white ger ett gult sken som påminner väldigt mycket om tex glödlampssken. Alla färger återges då bättre och naturligt, till skillnad från tex cool white som är den vanligaste LED-färgen och som ger ett mer vitt/blått sken. Att cool white förekommer mer är att den dels kan leverera fler lumens, och dels är billigare. Vi jagar just nu en leverantör som kan leverera warm white ficklampor till oss så prisvärt som möjligt.

Är detta gångbart för dina ändamål istället för pannlampa?: Pannband

Jag föredrar ficklampa över pannlampa av den enkla anledningen att ficklampan enligt mig är en bättre kompromiss. Tillsammans med ett pannband får den då pannlampans fördel utan att förlora sin mångsidighet. En pannlampa får ju ofta en ganska flat/kort reflektor och får då svårt att leverera annat än flödande ljus (som inte når så långt alla gånger).

[/quote]

Har en kamrat som är mer tekniskt bevandrad än jag, som förklarat allt kring LED-ljus, och att ljusfrekvensen någonting gör att bilder tagna med LED-ljus blir väldigt mycket "plattare" är bilder tagna med tex halogen-ljus, och jag har kämpat mig grön med att försöka rädda bilder tagna med LED-ljus, blir OK, men inte kanon.

Jag har en "ljus-ramp" till kameran med Warm white LED, blir givetvis bättre, men ändå inte riktigt så sköna strukturer och skuggor som halogen ger. Men det går framåt, har numera riktigt varmvita LED-lampor i spotlights här hemma och ger riktigt härligt ljus, inom 1 år finns det troligen riktigt bra Warm white LED med hög ljusstyrka och låg energiåtgång.

Men, belysning för foto är en sak, halogen äter batteri, och belysning för att navigera säkert, en annan sak :)

Pannlampa, undrade mest, kanske kunna se en prisjämförelse. Använder en Ledlenser H14 med zoombar ljuskägla, bred kägla att rikta mot marken när man går, för att inte ramla ned i avgrunden, och sedan lätt zooma in till lång stark ljuskägla, för att se vad som döljer sig långt in i den smala tunneln :D


EDIT/ Diskussion kring LED-ljus vs Halogen, för fotografering, fortsätter HÄR!

/B
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Mina önskemål på belysning ligger på det större segmentet och gärna halogen.
Men det skall vara de större storlekarna. :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Andreas@EDC""]
Vi har tidigare valt att inte ta in modeller som tar fler än 1x18650 batteri, då det kräver en del aktsamhet från användaren (riskerna med Li-Ion batterier ökar avsevärt om de är fler än ett).

Don efter person ;) . Om jag spontant hittar ett hål som ser lockande ut att krypa in i så är det tacksamt att alltid ha något som levererar på nyckelknippan. Men jag förstår vad du menar. Hur stor lampa skulle du önska?

Är det värmen på ljuset du syftar på från en LED? Man brukar dela in LED i cool white, neutral white, och warm white. Warm white ger ett gult sken som påminner väldigt mycket om tex glödlampssken.

Jag föredrar ficklampa över pannlampa av den enkla anledningen att ficklampan enligt mig är en bättre kompromiss.[/quote]

Riskerna med Li-ion batterier finns där oavsett antal anser jag så det känns lite tunt som argument tycker jag. MEn det går isär lite där om åsikter med de batterierna. Jag har lampor som är betydligt kraftigare som går på AA samt AAA.

Led har en extremt ovänlig frekvens för foto. Skuggor mm plattas ut ordentligt, därav så föredrar jag halogen, men det är min åsikt.

En pannlampa går aldrig att prioritera bort i min värld, hur navigerar man med en handlampa med stativet med monterad kamera i ena handen och annan utrustning i den andra? Jag vet att jag inte är speciellt extrem elelr ensam att släpa runt på prylar i underjorden.

Om jag spontant skulle hitta ett hål att krypa in i så skulle jag göra det med belysning och inte en ask tändstickor. Det finns alldeles för mycket att göra sig illa på i mörkret för att chansa med en miniatyrlampa som inte ger det ljus som krävs för att kunna upptäcka faror.


Mina 5 minuter i debatten. :)
Skriv svar