Everydaycarry.se :: Ficklampor m.m (Av 28ds moderatorer godkänd reklamtråd)

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Hur stort är det i datorn? :rolleyes: Mitt i min lilla är på 33W ca så
du bör klara dig där också. Skall nog till lite kraftigare doningar innan man blir strandad för ett batteri. [/quote]

Kommer inte åt batteriet i min Laptop, är inbyggt... :mad:

Batteriet i min eldrivna rullator är dock ruggigt fett, 500w... :o

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Kommer inte åt batteriet i min Laptop, är inbyggt... :mad:

Batteriet i min eldrivna rullator är dock ruggigt fett, 500w... :o

/B[/quote]

Ok, ingen löstagbar kassett under den då...
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""benkar""]Batteriet i min eldrivna rullator är dock ruggigt fett, 500w... :o [/quote]

Då får du inte ta med den varken som incheckat eller handbagage! ;)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Satte mig och räknade lite på effekt och vikt på ackar.

En relativt modern LiOn-ack från en mobil, 3.7 V och 1000mA -> effekten således 3.7 Wh, väger ca 20 g.
Obs, jag skriver Wh, det korrekta sättet att definiera kapaciteten på en ack.

En ack som har 160 Wh kan lämna 160W på en timme eller 16W på 10 timmar osv.
Det ger då en sammanlagd vikt på ca 8-900 gram beroende på utformning.
Mycke ack blir det..... ;) :D

Min gamla brutalmobil, Ericsson 250s Pro, (det finns även andra fabrikat) :p ,
väger totalt 540 gram med skogsantenn och väska/fästen.
Den går lätt att använda som tillhygge, stryktålig som få, jag har kört över den med skotaren 2 ggr... :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Inlägg av Andreas@EDC »

[quote=""bunkrologen""]Riskerna med Li-ion batterier finns där oavsett antal anser jag så det känns lite tunt som argument tycker jag. MEn det går isär lite där om åsikter med de batterierna. Jag har lampor som är betydligt kraftigare som går på AA samt AAA.[/quote]

Bra ficklampor med endast ett Li-ion batteri är ju väldigt säkra tack vare säkerhetsåtgärder både i ficklampa och på batteri (skyddskrets). Om de däremot har flera batterier i serie så måste man vara väldigt uppmärksam på att alla batterier man stoppar i är matchade. Är de inte det så ökar ju risken markant för att de ska brinna.

Så mitt argument utgår helt enkelt från att risken minskar - om risken för att göra fel minskar :) . Så givetvis handlar det om att hantera dem rätt. Gör man det, så är ju risken obetydlig.

[quote=""bunkrologen""]En pannlampa går aldrig att prioritera bort i min värld, hur navigerar man med en handlampa med stativet med monterad kamera i ena handen och annan utrustning i den andra? Jag vet att jag inte är speciellt extrem elelr ensam att släpa runt på prylar i underjorden.[/quote]

Nej precis, att ha händerna fria är ju många gånger nödvändigt oavsett vilken mörkeraktivitet man sysslar med. Ficklampa + pannband för ficklampan är det jag tycker är en bättre kompromiss, än enbart pannlampa (eller enbart ficklampa för den delen).

Alla synpunkter är noterade och vi kommer kolla på lampor i de större segmenten. Jag får be att återkomma med ett mer lockande erbjudande så snart vår nuvarande ficklampskampanj är avslutad :cool: .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

den där BC25 ficklampan, är det ställbar fokus på den? och isåfall ska huvet vridas eller skjutas fram/åter för att ställa focus?
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
Andreas@EDC
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 06 sep 2012, 11:51

Sv: Everydaycarry.se :: Ficklampor m.m (Av 28ds moderatorer godkänd reklamtråd)

Inlägg av Andreas@EDC »

BC25 har ingen ställbar fokus, utan man vrider på huvudet för att växla mellan de två ljuslägena 650 lumens/100 lumens.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""jpkrax""]Obs, jag skriver Wh, det korrekta sättet att definiera kapaciteten på en ack.[/quote]

På vilket sätt är Wh mer korrekt än Ah, som är betydligt vanligare.?
Informationen är ju trots allt exakt densamma. Iallafall om spänningen är känd, vilket den givetvis måste vara eftersom inget av måtten säger något annars och spänningen trots allt är det allra viktigaste måttet.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]På vilket sätt är Wh mer korrekt än Ah, som är betydligt vanligare.?
Informationen är ju trots allt exakt densamma. Iallafall om spänningen är känd, vilket den givetvis måste vara eftersom inget av måtten säger något annars och spänningen trots allt är det allra viktigaste måttet.[/quote]

I det fallet vi diskuterade var det effekten det handlade om.

Men visst Ah är också användbart.
Ampere är strömstyrkan i ledningen, enkelt översatt så är det antalet elektronen som passerar en viss punkt i ledningen per sekund, ungefär som antalet liter vatten som passerar genom en vattenslang per sekund. Ergo: flödet.
Spänningen är då motsvarande trycket i vattenledningen.

Effekten är som jag skrev tidigare UxI=P.
Wh eller Wattimmar är det arbete, över en viss tid som acken kan producera.
Eftersom spänningen och strömmen kan variera mellan olika typer av ackar
får man en mer korrekt bild av energiinnehållet när man använder Wh som referens.
I detta fallet med flyg, är förmågan att avge en viss effekt tydligen den springande punkten.
Dessutom använder jag ordet ackumulator eller ack, en sådan kan man ladda. Det som vi normalt kallar batteri är en "one way street", du kan ta ut energi men inte tillföra energi.
Hoppas förklaringen är tillfredsställande.... ;)

( ja jag är lite messerschmitt ibland) ;) :D
JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Andreas@EDC""]BC25 har ingen ställbar fokus, utan man vrider på huvudet för att växla mellan de två ljuslägena 650 lumens/100 lumens.[/quote]

tråkigt, hade den haft liknande focusfunktion som ledlenser så hade jag slagit till, det hjälper inte med en massa lumen om man inte kan rikta strålen, och i nästa ögonblick vill man ha en helhetsbild av rummet man nyss kommit in i, och då vill man snabbt närfokusera.
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Skriv svar