Belysning för fotografering LED vs Halogen/Glödljus

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Belysning för fotografering LED vs Halogen/Glödljus

Inlägg av Aseabarn »

Har flyttat dessa inlägg från en annan tråd eftersom diskussionen om LED vs Halogen för fotografering såg ut börja dominera den andra tråden

/benkar -Moderator


[quote=""benkar""]Vill man kunna ta "vettiga" fotografiska bilder i mörker så är "ficklampor" med halogenljus mer intressant än LED-ficklampor.[/quote]

Tips på sådana?

Efter moget övervägande är det numera Led Lenser som gäller för mig. Men man kan ju ändra sig. :)
Med råformat kan man i efterhand justera vitbalansen så att det faktiskt blir oskiljbart mot glödljus (enligt mig).
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Aseabarn""]Tips på sådana?

Efter moget övervägande är det numera Led Lenser som gäller för mig. Men man kan ju ändra sig. :)
Med råformat kan man i efterhand justera vitbalansen så att det faktiskt blir oskiljbart mot glödljus (enligt mig).[/quote]

Det skiljer en hel del, jag lovar dig. :)
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""bunkrologen""]Det skiljer en hel del, jag lovar dig. :) [/quote]

Jaså det lovar du? :) Jag har tagit flera testbilder av samma motiv likartat belysta från samma punkt med olika ljuskällor. Jag kan i alla fall konstatera att jag kan justera dem så att jag omöjligen skulle kunna avgöra vilken som är glödljus i ett blindtest. Om inte detta var off-topic skulle jag posta några exempel men avhåller mig, får väl leta reda på någon lämplig tråd att avhandla det i.

Skillnaden är (eller var) att glödljus ger ett kontinuerligt spektrum medan LED och fotografens skräck lysröret haft problem med det. Vad jag förstår börjar det bättras så det är mer en omfördelning än att vissa frekvenser saknas.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:White_LED.png
(Värstingarna är gamla lysrör (kan göra det mesta grådaskigt pga usel färgrespons) och gamla lågenergilampor (en värld av illrött - nej tack))

Mer on-topic så har jag personligen som princip att undvika ficklampor med "ostandardiserade" batterier dvs allt annat än AAA, AA, C, D går bort för min del (utom inbyggda ackumulatorer) efterom jag inte vill lägga en förmögenhet på icke laddningsbara batterier. I övrigt håller jag med om att det som fanns på websiten idag nog var i klenaste laget.
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Aseabarn""]Jaså det lovar du? :) Jag har tagit flera testbilder av samma motiv likartat belysta från samma punkt med olika ljuskällor. Jag kan i alla fall konstatera att jag kan justera dem så att jag omöjligen skulle kunna avgöra vilken som är glödljus i ett blindtest.

Skillnaden är (eller var) att glödljus ger ett kontinuerligt spektrum medan LED och fotografens skräck lysröret haft problem med det. Vad jag förstår börjar det bättras så det är mer en omfördelning än att vissa frekvenser saknas.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:White_LED.png
Om inte detta var off-topic skulle jag posta några exempel men avhåller mig, får väl leta reda på någon lämplig tråd att avhandla det i.


Mer on-topic så har jag personligen som princip att undvika ficklampor med "ostandardiserade" batterier dvs allt annat än AAA, AA, C, D går bort för min del (utom inbyggda ackumulatorer) efterom jag inte vill lägga en förmögenhet på icke laddningsbara batterier.[/quote]

Det börjar bättras ja, men det är en lång resa innan det blir bra.
Om du detaljstuderar bilderna ordentligt så lär du upptäcka en del stora skillnader såvida du inte försöker efterlikna ett ljustält utan t.e.x skuggor. :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

För foto, LED vs Halogen.

Inte exakt samma plats, men samma tunnel, båda bilderna tagna i rå-format, och en liten stunds arbete med vitbalans.

Tycke och smak skiljer, men jag tycker halogen är bättre än LED för foto.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

En liten del av min ökända filmmusiksamling i två sorters ljus. Den ena är Led Lenser M14, den andra 60 W glödlampa för hembelysning. Någon som vågar sig på en gissning? :D

[quote=""bunkrologen""]såvida du inte försöker efterlikna ett ljustält utan t.e.x skuggor[/quote]

I skuggorna finns ju inget ljus så varför studera dem? :) Mitt recept är att svepa med lampan för att få mjuka skuggor. Därmed kan utbredningskarakteristiken avföras som signalement på endera ljuskälla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Aseabarn""]En liten del av min ökända filmmusiksamling i två sorters ljus. Den ena är Led Lenser M14, den andra 60 W glödlampa för hembelysning. Någon som vågar sig på en gissning? :D



I skuggorna finns ju inget ljus så varför studera dem? :) Mitt recept är att svepa med lampan för att få mjuka skuggor. Därmed kan utbredningskarakteristiken avföras som signalement på endera ljuskälla.[/quote]

Har du auto ISO där? Den högra bilden brusar väldigt mycket mer än den vänstra.
Jag kan ha fel, men den mer brusiga bilden är tagen med glödljus. Sedan som jag eftersökte i tidigare inlägg så var det just ljuset under jord som jag försökte eftersträva. Att ta bilde4r inomhus med möbler och andra attiraljer kan man göra med blixt,lampor, led whatever. Där komemr inte skillnaderna fram lika tydligt.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""bunkrologen""]Har du auto ISO där? Den högra bilden brusar väldigt mycket mer än den vänstra.
Jag kan ha fel, men den mer brusiga bilden är tagen med glödljus. Sedan som jag eftersökte i tidigare inlägg så var det just ljuset under jord som jag försökte eftersträva.[/quote]

Nä, ingen är skarp och vacker men båda är ISO 100 och jag ser ingen brusskillnad även om jag gör dem ljusare och zoomar in skuggorna.

Här kommer facit (lite dolt för er som vill gissa vidare). LED är nedanstående.
FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT
FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:2.jpg:FACIT:FACIT:FACIT
FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT:FACIT
Alltså faktiskt tvärt om. Jag hade aldrig sett det. Jo, blåtoner är lite klarare med LED.

Apropå underjord, här kommer ett par till - från ett skyddsrum (helt utan UE-klass). Vilken är LED, vilken är glödlampa? ;)

Jag gjorde mina tester i "klinisk miljö", dvs i skivhyllan och cykelrummet i källaren. :) Hade inte stativet med mig så lade kameran på en pakethållare. Fult som stryk är det men det handlar bara om huruvida alla färger återges bra eller om någon blir onaturligt mörk. Jag hade väntat mig att kunna ropa "Ha! LED duger inte för färgåtergivning" men fick erkänna att det faktiskt gör det.

Ber dock att få återkomma i ämnet. När jag tog ett 360-graders sfäriskt panorama i Tuna Hästbergs gruva tog batteriet i halogenlampan slut halvvägs och resten gjordes med LED. Jag tror mig kunna sätta ihop dem utan spår av vad som är vad men har inte gjort det än. Det kan bli intressant som skarpt test (inte för att jag tror mörka bergväggar svarar specifikt bättre på halogen än något annat..). Föreslår också att diskussionen flyttas till tråden om Ficklampor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag, podden och gzx har testad denna arbetslampa på en bergrumsrunda.
http://www.jula.se/stralkastare-led-ip54-1800lm-427569
Vi var mer än nöjda med både funktion, ljusstyrka och färgtemperaturen.


JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""jpkrax""]Jag, podden och gzx har testad denna arbetslampa på en bergrumsrunda.
http://www.jula.se/stralkastare-led-ip54-1800lm-427569
Vi var mer än nöjda med både funktion, ljusstyrka och färgtemperaturen.


JP[/quote]

Tja. Resultatet syns här. Bilderna är helt oredigerade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar