Belysning för fotografering LED vs Halogen/Glödljus

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag har en billig kina LED lampa med "zoom" funktion. Den är hyffsat stark, har jämn och bred ljusbild i sitt utzoomade läga och är riktigt smidig. Bilden neden tog jag genom att stå och måla på tre ställen, och med så bred ljusbild behövdes det inte mer än ett par svep på varje ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Vad som senaste åren blivit standard i resten av Europa har varit moduler likt denna:
http://farm9.staticflickr.com/8206/8192 ... 2709b9.jpg

Små, lätta och återuppladdnignsbara. en 2-3st sådana plus vad man själv har för lampa ev.

(Gräv inte för mycket i bilden, det finns en uppsjö av olika varianter av olika rang och pris såklart. Lampa på bilden vara bara "första bästa"...)

Så hur vida led eller halgoen är bättre har aldrig varit riktigt frågan. Vitbalansen om du nu så vill ställer du iaf efterhand...
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Idag skulle jag säga att det finns lika bra ledlampor som halogen, men en halogenlampa har oavsett pris försumbart lika färgtemperatur och ljusspektra, där styr alltså bara effekten och spridningen resultatet mellan olika lampor.
När det kommer till led så finns det några bra och många dåliga just då dioden och konstruktionen bakom är väldigt olika även om de verkar identiska. Speciellt problematiskt är det med billigare från asien där varje diod kan ha avvikelser och reflektorn kan vara dåligt riktad eller faktiskt saknas helt. Jag har en diodlampa jag är riktigt nöjd med och likaså en halogen som jag är riktigt nöjd med.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]Jag, podden och gzx har testad denna arbetslampa på en bergrumsrunda.
http://www.jula.se/stralkastare-led-ip54-1800lm-427569
Vi var mer än nöjda med både funktion, ljusstyrka och färgtemperaturen.[/quote]
Har funderat på att bygga en lampa själv men jag är helt grön när det gäller el...

Det där ser ut att vara ett prisvärt alternativ till ett hemmabygge, dessutom mycket säkrare! :D

Tror ni att denna är bättre eller sämre? Kostar lika mycket iaf: [ länk ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Saddam""]Har funderat på att bygga en lampa själv men jag är helt grön när det gäller el...

Det där ser ut att vara ett prisvärt alternativ till ett hemmabygge, dessutom mycket säkrare! :D

Tror ni att denna är bättre eller sämre? Kostar lika mycket iaf: [ länk ][/quote]

Har ingen koll på den länkade, men det skiljer 600 lumen. Om det spelar någon roll vet jag inte. tycker nog ljusbilden är viktigare.
Den vi handlade har dessutom dimmer. Om man har nytta av det får visa sej när man använt den lite mer. har ju bara använt den två gånger än så länge.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Denna kanske http://youtu.be/qsEz1mIDMFM
Ligger endast på ca 20 000:- :)

[quote=""Saddam""]Har funderat på att bygga en lampa själv men jag är helt grön när det gäller el...

Det där ser ut att vara ett prisvärt alternativ till ett hemmabygge, dessutom mycket säkrare! :D

Tror ni att denna är bättre eller sämre? Kostar lika mycket iaf: [ länk ][/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Skriv svar