WB2000. fläck i bild? Vad göra?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

WB2000. fläck i bild? Vad göra?

Inlägg av svenne1985 »

Köpte en Samsung WB2000 för lite mer än ett år sedan men har ett tag noterat finns en fläck i bilden, har rengjort lins på alla konstens sätt... men finns kvar så börjar tro det hamnat något invändigt.
Om det nu är så finns skit på insidan, tillverkarna av kompaktkameror, garanterar dem detta inte skall kunna hända så att säga eller jag får stå ut med det?

Förövrigt tycker jag den tar väldigt bra bilder, även lekt lite med ISO1600/3200 i mörker = har sett långt värre...

Kör mest ISO 80 oavsett om dag/natt mest, nu drog jag upp ISO utav h-e för se om det var kvar..

http://www.ansv.org/SAM_0630.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Sv: WB2000. fläck i bild? Vad göra?

Inlägg av jpkrax »

För H-e.
Ta mystiska sk "UFO-bilder", sälj dom till något obskyrt magasin och köp en ny glugg/hus...... ;-)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

damm på sensorn, händer alltid förr eller senare. tror inte den går att komma åt på kompaktkameror.. Lämna in den och hoppas dom byter ut den ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""svenne1985""]Köpte en Samsung WB2000 för lite mer än ett år sedan men har ett tag noterat finns en fläck i bilden, har rengjort lins på alla konstens sätt... men finns kvar så börjar tro det hamnat något invändigt.
Om det nu är så finns skit på insidan, tillverkarna av kompaktkameror, garanterar dem detta inte skall kunna hända så att säga eller jag får stå ut med det?

Förövrigt tycker jag den tar väldigt bra bilder, även lekt lite med ISO1600/3200 i mörker = har sett långt värre...

Kör mest ISO 80 oavsett om dag/natt mest, nu drog jag upp ISO utav h-e för se om det var kvar..

[/quote]

Smuts på sensorn är väl närapå "vardag" för oss med systemkamera, blir ibland lite "plåster-lagning" i Photoshop, men måste säga att min nuvarande kamera är riktigt bra på att städa av sensorn.

Men, hursomhelst, om -"tillverkarna av kompaktkameror, garanterar dem detta inte skall kunna hända", är något som Samsung sagt, så är det uppenbarligen ett fabrikationsfel?

Då bör du kunna prata med Samsung....

-"Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början"

Orkar dom inte bråka med dig, så borde dom med lite good-will ge dig en ny fläckfri kamera, eller rengöra sensorn åt dig utan kostnad.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/

/B
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Det var en generell fråga det du skrev inom "" inte påstående.

Anledning till postade här var ju för att det är ganska kameratätt här :eek:
Nån som vet hur samsung är med garantier och kameror?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""svenne1985""]Det var en generell fråga det du skrev inom "" inte påstående.

Anledning till postade här var ju för att det är ganska kameratätt här :eek:
Nån som vet hur samsung är med garantier och kameror?[/quote]

Mig veterligen har Samsung, precis som alla andra, 1 års garanti.

Utöver det...

-"Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början"

Så...

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/

/B
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

24 månaders garanti på digitalkameror !

Håller på skicka ett ärende dit, får väl se vad dem svarar... skickar med 2 av bilderna.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""svenne1985""]24 månaders garanti på digitalkameror !
[/quote]

Du ser, det löser sig! :)

/B
svenne1985
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 12 aug 2010, 03:44

Inlägg av svenne1985 »

Får se om dem leverarar uppmuntrande svar när / om dem svarar.. live chat var stängd.. :o

Men men hoppas dem ej skiter i detta... den gamla Olympusen fick inget damm i sig på 4 år så kompakter brukar vara dammtäta, iallafall dem jag haft. Möjligt kommit i under tillverkning...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag har ju samma kompakt men den har alltmer blivit liggande och har behållit den mest för filmningen men med D5100 så har jag "filmkamera" också. Annars en trevlig kompetent liten kamera med hög kvalitetskänsla

Över till frågan: tyvärr jag jag läst att flera drabbats av detta på denna modell. Man tycker inte det borde kunna ske på ett hus som inte går att skifta optik på. Har aldrig hänt mig på någon kompakt.

Är det så att samsung ger 24 mån garanti är det bara att gratulera. Enligt lag har man egentligen bara 6 månaders full garanti men de flesta ger frivilligt 12 mån. Sony(Ericsson) och Nokia ger också 24 mån garanti. Man kan reklamera i upp till 3 år men bevisningen på ursprungligt fel skjuts mer och mer över på dig. I praktiken kanske det mest gäller kända fel som drabbat en hel serie. Men visst skall man försöka !

Utan Samsungs generösa garanti tror jag du hade haft svårt att få det åtgärdat utan kostnad. Det lilla jag sett och hört av stenhårda Nikon tex är att de bara skulle skrattat och sagt att du haft den i dammiga miljöer. Får skylla dig själv. Lämna in den och betala
Skriv svar