Light painting i sammanband med ue

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns nog inget vinnande recept när det gäller mörkerfoto. Alla har olika preferenser och smak. Jag har testat både led samt halogen lampor och återkommer alltid till halogen. Tycker halogen ger ett mer levande ljus, särskilt när du plåtar underjord och det är mycket rått berg. Här lite exempel på bilder med halogen. Bilden i korsningen är tagen med 1 exponering och 3 ljuskällor. Trappen är också 1 exponering 1 ljuskälla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

En annan variant på belysning. Här har jag gått med en lampa genom orten under hela exponeringen, rör man sig lite i sidled och inte lyser mot kameran så fastnar man inte på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

Mycket nöjd med responsen och de fina bilderna
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""slagskott""]Mycket nöjd med responsen och de fina bilderna[/quote]

Mycket handlar om "testa och prova". Man kan ju inledningsvis labba och testa hemma i en mörklagd lägenhet. Upp med kameran på stativ och sedan testa sig fram.

Jag kör till stor del på magkänsla, har svårt beskriva hur jag gör. Och jag gör på ett sätt, mina utflyktskamrater på ett annat sätt. (Framförallt vad det gäller inställningar på kameran)

/B
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Samma uppställning som ovan, men annat ljus....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

Jag drog hem " CreativeLive - Ben Willmore - Light Painting.wmv " , tror det är min femte eller sjätte "tutorial" så nu har jag ett hum om inställningar, gäller bara att få sambofritt ett par timmar på fredagskväll men det borde gå bra eftersom hon ska på fest på lördag hehe.

Som med allt så gäller det ju att testa sig fram, det som drog för mig med light painting är at kunna belysa lokaler, hus, fordon mfl. utan att behöva bryta för att det blivit för mörkt utan fotograferingen får en helt ny dimension.

Ska försöka ladda upp bilder på fredag kväll när jag varit ute
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""rjd2""]Trappen är också 1 exponering 1 ljuskälla.[/quote]

Ursäkta för OT men... Den där trappen skulle jag kunna bo resten av mitt liv i. Skitsnyggt! :eek:

Slagskott: Lycka till på fredag. Ett tips för sambofritt är att polislåset på ytterdörren går även att låsa från insidan... ;)
Skall bli kul att se bilderna!
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Skriv svar