Light painting i sammanband med ue

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Aseabarn""]Puh![/quote]
Ja, ibland är det mycket mera jobb än vad man kan tro. Min mest "avancerade" bild tog nästan en hel dag att ta och fem kvällar framför datorn för att få ihop... Det hade jag inte räknat med :o
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Akrylamid""]Ja, ibland är det mycket mera jobb än vad man kan tro. Min mest "avancerade" bild tog nästan en hel dag att ta och fem kvällar framför datorn för att få ihop... Det hade jag inte räknat med :o [/quote]

Jösses. Nog för att jag stått fyra timmar på fläcken i nästan meditativt tillstånd och fotat ett panorama, och ett antal kvällar kan gå åt till efterbehandling enligt diverse komplicerade scheman. Men för EN bild - det är saftigt. Hur ser den bilden ut?
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Hur lyser man bäst upp så man kan förflytta sig i mörkret utan att sabba bilden?

Experimenterade med liten pannlampa i "lågläge" fäst runt benet vinklad bort från kameran. Det blev nästan bra.

Bäst vore kanske att ha en ljuskälla på ryggen riktad nedåt att ta till när man går tillbaka till kameran?
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hur lyser man bäst upp så man kan förflytta sig i mörkret utan att sabba bilden?[/quote]

Mina tre budord:
* Dölj alltid lampan med kroppen från kameran.
* Skym inte ljusfläcken där den landar. Dvs gå inte längs en tänkt linje mellan kameran och det du vill belysa.
* När du lyser åt vänster, stå till höger - och tvärt om. Ljus avtar proportionellt mot kvadraten av avståndet! Dvs ju längre från en yta man håller lampan, desto homogenare blir belysningen av ytan. (Vill man få riktigt ful belysning så lyser man direkt på en vägg och får en gräslig vit fläck och resten svart. Dvs det klassiska "UE-ljuset" man ser alltför ofta när fjortismaffian varit i farten med mobilkameran... :p )

Edit: Kanske inte var riktigt det här du syftade på som jag skrev om ovan. Kanske en bra idé med "rygglampa" som du säger, om den kan fjärrkontrolleras utan att vrida sig runt? Själv brukar jag bara röra mig framåt och invänta klicket (eller att en minut gått). Brukar inte köra med bulbläge.
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hur lyser man bäst upp så man kan förflytta sig i mörkret utan att sabba bilden?[/quote]
Jag gör som Aseabarn beskriver. Dock hade min pannlampa en liten diod på backsidan som indikerar batteristyrka. Jag sabbade några bilder innan jag kom på det.

[quote=""Aseabarn""]Jösses. Nog för att jag stått fyra timmar på fläcken i nästan meditativt tillstånd och fotat ett panorama, och ett antal kvällar kan gå åt till efterbehandling enligt diverse komplicerade scheman. Men för EN bild - det är saftigt. Hur ser den bilden ut?[/quote]
Det är denna. Mest fick klätterkamraten slita dock... Det var ett antal gånger han fick klättra upp och ned och spreja med blixten innan jag var nöjd :)
Bild
Into the abyss by Akrylamid, on Flickr
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hur lyser man bäst upp så man kan förflytta sig i mörkret utan att sabba bilden?[/quote]
Eller så håller du lampan i rörelse hela tiden, samma teknik som man använder vid fotande av "eldflugor"... :rolleyes:

Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hur lyser man bäst upp så man kan förflytta sig i mörkret utan att sabba bilden?

[/quote]

Om man kan tänka sig att snubbla lite i kolmörkret, och tycker det är kul att ha med sig själv på bild flera gånger, utan att tycka att det sabbar bilden, så är långa slutartider, blixt och snabba förflyttningar av sig själv/blixten en variant :o

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]Om man kan tänka sig att snubbla lite i kolmörkret, och tycker det är kul att ha med sig själv på bild flera gånger, utan att tycka att det sabbar bilden, så är långa slutartider, blixt och snabba förflyttningar av sig själv/blixten en variant :o [/quote]
Här är en variant på samma tema:
Bild
Finns mer lyckade bilder med detta var den enda jag kunde komma på för tillfället.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Att röra sig bort från kameran är ju ingen direkt konst, det är när jag ska tillbaka som det blir besvärligt. Kör i bulbläge så man hinner måla klart utan att exponera onödigt länge.

Dessutom gick jag flera varv sist med olikfärgade filter på blixten.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Att röra sig bort från kameran är ju ingen direkt konst, det är när jag ska tillbaka som det blir besvärligt. [/quote]

Hoppas på det bästa och vandra tillbaka i kolmörker? Alternativt köra på en tid + bländare, så är det bara att tända belysningen när exponeringen är färdig?

Alternativt, samarbete, en som sköter kamerorna, och en som springer runt och lyser?

/B
Skriv svar