Light painting i sammanband med ue

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Stativ är givetvis en förutsättning. Hur man sedan lyser upp är väl en smaksak, man kan ju uppenbarligen t.ex ha en liten eldkastare... :D

http://www.pbase.com/jakobe/image/73420113

/B
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Sådan får man nog inhandla. Kanske får man hålla det till grottor. Ödehus blir kanske lite farligt :)

[quote=""benkar""]Stativ är givetvis en förutsättning. Hur man sedan lyser upp är väl en smaksak, man kan ju uppenbarligen t.ex ha en liten eldkastare... :D

http://www.pbase.com/jakobe/image/73420113

/B[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Stativ är givetvis en förutsättning. Hur man sedan lyser upp är väl en smaksak, man kan ju uppenbarligen t.ex ha en liten eldkastare... :D

http://www.pbase.com/jakobe/image/73420113

/B[/quote]

Några burkar med startgas eller eller annan eldfängd spray funkar bra. :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

ÅÅÅÅhhhhh! Framkallar minne från ungdomen. När man sprang runt med burkar och tändare. :)

[quote=""jpkrax""]Några burkar med startgas eller eller annan eldfängd spray funkar bra. :D [/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

[quote=""Skåningen""]Sådan får man nog inhandla. Kanske får man hålla det till grottor. Ödehus blir kanske lite farligt :) [/quote]

Såg skitbra ut, det är nog lite över min förmåga hehe
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag glömde ju tala om hur man sätter fokus, det finns två alternativ:

1) Lys med en stark lampa där du vill ha fokus, eller lägg en lampa riktad mot kameran på samma ställe. Låt kamerans autofokus hitta stället, slå sedan över objektivet till manuellt läge.

2) Som ovan men slå om till manuellt från start, slå igång live view och zooma in max på displayen. Nu är det ganska enkelt att ratta in skärpan.



Apropå att måla med handhållen blixt, jag dödade min Canon 430EX i helgen. Höll på med målning av ett rätt stort rum och hade kört två exponeringar med ungefär 20 blixtar på full effekt vardera.

Tredje exponeringen köttade jag på ännu mer och var nog på 30 blixtar någonstans när blixten dog. Hade känt att den börjat bli lite varm, men att jag skulle bränna på mig skållheta batterier var en överraskning.

Efter att blixten fått svalna ordentligt testade jag med nya batterier men den var fortfarande stendöd. Skruvade isär (jösses vad fullproppat) men såg inget som var uppenbart sönder så det fick bli skrotbingen.


Är nu på jakt efter en ny blixt som antingen överlever ett mindre kärnvapenkrig alternativt har en termosäkring inbyggd. Några förslag?
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""podden""]Fotar du i RAW format så kan allt utom oskärpa rättas till.[/quote]

Mja, överexponering och underexponering där det saknas bildinfo är rätt svårt att åtgärda. Generellt finns det mer bilddata ju längre åt höger histogrammet hamnar, men knuffar man histogrammet helt över kanten är det kört. En någorlunda vettig exponering krävs alltså, raw kan rädda en hel del men det är ingen mirakelkur. :)

Fast det är ju ganska irrelevant information för just ljusmålning, så jag sätter en liten OT-varning här i slutet. ;)
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Mja, överexponering och underexponering där det saknas bildinfo är rätt svårt att åtgärda. Generellt finns det mer bilddata ju längre åt höger histogrammet hamnar, men knuffar man histogrammet helt över kanten är det kört. En någorlunda vettig exponering krävs alltså, raw kan rädda en hel del men det är ingen mirakelkur. :)

Fast det är ju ganska irrelevant information för just ljusmålning, så jag sätter en liten OT-varning här i slutet. ;) [/quote]


Naturligtvis har du rätt i det. Lite fel utryckt av mej :o
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

Akrylamid --> Grymt fina bilder, gillar nog faktiskt bilden av lagerhallen med kontoret bättre...kanske pga. att det är liknande bilder jag vill ta.
Tack för ännu ett bra tips, denna tråden har varit mycket givande
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Akrylamid""]Det är kul att experimentera. Bilden nedan var bara ett experiment taget helt ur luften efter jag hade tagit bilderna jag ville. Det blev min favorit av dem alla:
Bild
Factory 12 by Akrylamid, on Flickr

Fotot nedan är tagen med endast en handhållen blixt som jag sprang omkring med.
Bild
Factory 03 by Akrylamid, on Flickr[/quote]

Snyggt. Jag har experimenterat med "ljusmålning" i några år. Jag brukar eftersträva "transparens" dvs så homogen belysning som möjligt så att fototekniken inte syns. Enligt den devisen skulle den översta bilden Factory 12 antagligen vara mindre lyckad än den andra, Factory 03. Samtidigt är nog den första mer spännade med de tydliga ljuseffekterna. Konst och teknik går olika vägar ibland... Och lite snopet kan det ju kännas när man sett till att ingen märker hur mycket jobb som ligger bakom en bild...

Ett av mina mer ambitiösa försök tillkom en sen kväll i Lapplands vildmark. Jag vet inte om resultatet blev så bra egentligen. Hursomhelst är det flera timmars redigering bakom bilden för att krama ur all kvalitet ur bruset.

Den består av tre enminutsexponeringar där jag sprang med handlampan längs järnvägsspåret i vänsterkanten utanför bild, plus en till. Jag tog dubletter eftersom jag fick använda lite högre ISO än jag gillar. Gjorde sedan flera versioner av varje bild, färg- och exponeringsjusterade uppåt med +2, +3 och +4 exponeringsteg och tonemappade bilderna med sig själva. (Ju högre ljusökning desto mer brusreducering fick delbilden). Av den fusk-gafflingen fick jag alltså tre "exponeringsfusioner". Tog sedan medelvärdet av dem med ett eget program för att minimera bruset. Det visade sig att träden vajade i vinden så jag klonade tillbaka en mängd grenar och gräs från den mest stabila delbilden. Tyckte också att huset blev för ljust så jag gjorde om det i en mörkare version och ersatte huset. Ljuset i fönstren tog jag separat med en medhjälpare som riggade upp en lampa i huset med resten svart och tonade in det som ett lager. (Gjorde också en mask som ersatte himlen utifrån alla 4 istället för 3 exponeringar för att minska bruset lite till där). Puh!

Under arbetet dundrade ett ett tåg fram längs rälsen. Jag fick då snilleblixten att sätta kameran på självutlösning och försöka tima in hur många sekunder jag hade tills tåget skulle vara framme. Stod nervöst och väntade, tryckte på knappen och sprang undan. Tyvärr visade det sig att jag väntat för länge så kameran hade gått ned i sömnläge och min tryckning väckte bara upp den och tog ingen bild. Jag ligger nästan sömnlös och fantiserar om hur bra det hade kunnat bli i ljuset från tågets strålkastare. Nu är det för sent. Huset jämnades med marken av Trafikverket samma vecka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar