Blixtfrågor

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Blixtfrågor

Inlägg av riddar m »

Tänker att många av er är bra på kameror och utrustning så jag testar med en nybörjarfråga delvis utanför ruinsfären...
Jag kan ingenting alls om externa blixtar. Nu ska jag vara bröllopsfotograf om någon månad och börjar svettas och tänka att för att kunna ta "mingelbilder" kanske jag också måste krypa till korset och skaffa en blixt till min Canon (stativ och några sekunders slutartid funkar ju bättre med trygg och hederlig betong än bröllopsgäster... :( ). Dyra märkesblixtar är uteslutna, så jag funderar på den här, Dörr DAF 42/480: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C
Recensionerna är blandade men verkar på det hela taget positiva om man kan leva med plastighet och ojämna exponeringar. Någon som har erfarenhet av den?
Jag undrar också, med risk för att framstå som en idiot, om det är en normal funktion att det finns en knapp på blixten som gör att den blixtrar även om den inte är kopplad till kameran? Då skulle den ju kunna ha ett framtida användningsområde för belysningsexperiment i mörka miljöer tänker jag. Eller är det sånt som kallas fjärrstyrning och kostar en massa extra? Jag är alltså inte ute efter någon sofistikerad koppling till kamerans slutare, utan att kunna blixtra lite manuellt från en annan ände av rummet oberoende av kameran. Jag vet helt enkelt inte vad funktionen kallas så det är svårt att googla... :rolleyes:
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag har inget svar på dina frågor, men jag skulle personligen inte kunna klara mig utan en blixt där huvudet är både vridbart och vinklingsbart.

Blixtljus "rakt på" är oftast riktigt trist. Kan du däremot ha blixten på kameran och vrida och vinkla den så kan du studsa ljuset via tak och väggar och få en mycket bättre ljussättning. För att det ska funka både i liggande och stående läge för kameran så måste blixten kunna både vridas och vinklas.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ha ha, jag känner igen mig. Vet heller inte vad den funktionen/knappen heter: [ länk ] :D

På vissa blixtrar så står det TEST och på andra FLASH, knappen har dock samma funktion.

Det där med plastighet kommer du inte ifrån så lätt. Har en Nikon SB-700 som kostar 2500-2700 kr och även den är plastig, t.ex. batteriluckan känns sådär jämfört med resten av blixten. Den presterar jättebra men det är verkligen där Nikon satsat utvecklingspengarna och inte på skalet...

Precis som Erro redan skrivit så blir bilderna mycket bättra om dy blixtrar upp i taket, speciellt när du ska fota folksamlingar inomhus. Fotar sällan på AUTO-läge men just mingel/fastbilder går riktigt bra att fotografera på kameran inställd på BLIXT/AUTO, har man en bra blixt så blir ljussättningen riktigt bra då.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej

Jag rekomenderar Nissins blixtar Di866 är fullt jämnförbar i prestanda som Nikon SB900.
Bra mkt billigare dock.

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""erro""]Jag har inget svar på dina frågor, men jag skulle personligen inte kunna klara mig utan en blixt där huvudet är både vridbart och vinklingsbart.[/quote]
Tack för tipset! Ska se till så den jag köper går att vrida. Men, eh, de blixtar du har träffat, har de gått att fyra av själv sådär som jag är ute efter?

[quote=""Saddam""]Ha ha, jag känner igen mig. Vet heller inte vad den funktionen/knappen heter: [ länk ] :D
På vissa blixtrar så står det TEST och på andra FLASH, knappen har dock samma funktion.
[/quote]

Haha, skönt att jag inte är den enda... :D men, eeeh, det brukar alltså finnas en sån knapp? Man vet inte vad man ska leta efter i de tekniska specifikationerna liksom... jag ser en röd "ready/test"-knapp på bilder på dörr-blixten, det verkar ju lovande...
Plastigheten gör mig egentligen inte så mycket, jag är ju total-noob och vill mest testa lite, samt helst få liite bättre bilder på folk än vad jag hade fått utan... känner mig lite peppad nu iaf!

[quote=""coolhand""]Hej
Jag rekomenderar Nissins blixtar Di866 är fullt jämnförbar i prestanda som Nikon SB900.
Bra mkt billigare dock.
/ C[/quote]

Tack tack! Di866 verkar dock lite dyrare än jag tänkt mig även den...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""riddar m""]Haha, skönt att jag inte är den enda... :D men, eeeh, det brukar alltså finnas en sån knapp? Man vet inte vad man ska leta efter i de tekniska specifikationerna liksom... jag ser en röd "ready/test"-knapp på bilder på dörr-blixten, det verkar ju lovande...[/quote]
Det enklaste är nog att leta upp en butik som säljer önskad modell och kontakta dem, de kan ju packa upp ett exemplar och testa den åt dig.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej igen

Jag har en Nissin Di622 mk1 å den är tokenkel men har gett mkt bra bildmässiga
resultat. Di622 mk2 är troligen bra mkt bättre och går lös på ca 1150:-

Mitt tips är att ringa cyberphoto och fråga dem, De är väldigt bra att göda att göra med och kan garanterat leda dig rätt.

/ C
...en plats av vackert förfall...
erro
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 16:00

Inlägg av erro »

Jag gissar att de flesta blixtar har nån sorts test-knapp som gör att man kan utlösa blixten med ett knapptryck. Ursprungligen är väl den knappen till för att just bara kunna testa att blixten fungerar. Men man kan ju använda den lite kreativt, t.ex. sätta kamera på stativ och med lång slutartid (eller bulb-läge) och sen gå omkring med blixten i handen och utlösa den lite här och där. Paint-with-light med en blixt typ.

På min blixt (Nikon SB-900) kan man dessutom välja om testknappen ska funka som en vanlig testknapp (en full utlösning) eller som modelleringsljus där blixten "strobar" ut ljuset med ett antal korta ljuspulser. Syftet med det är att imitera ett konstant ljus under nån sekund så att man kan få en uppfattning om hur skuggor faller o.s.v. Även detta kan användas kreativt genom att man med blixten i handen då kan röra på blixten under den sekund som den blinkar och då få olika stroboskopeffekter eller kanske lite utjämning av skuggor.

Men om det är äkta fjärrstyrning man är ute efter så vill man ju att en blixt på kameran ska kunna utlösa den externa blixten, från lite håll. Det kan, beroende på blixt, lösas på olika sätt. Simplast är förstås vanlig slavtändning där en puls från en blixt utlöser en annan, med manuella inställningar. Och i andra änden av skalan finns de olika kameramärkenas egna system för trådlös blixtstyrning. Vet inte hur det funkar hos Canon, men hos Nikon så kan man låta kamerans inbyggda blixt styra en eller flera externa (individuellt eller i grupper), antingen manuellt eller med automatik och ljusmätning.

Kort sagt: externa blixtar öppnar upp en helt ny värld inom fotografering.
http://erro.se

Spår av människor - Traces of mankind
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""erro""]Men man kan ju använda den lite kreativt, t.ex. sätta kamera på stativ och med lång slutartid (eller bulb-läge) och sen gå omkring med blixten i handen och utlösa den lite här och där. Paint-with-light med en blixt typ.[/quote]

Ja, precis, det är det jag är ute efter (när väl bröllopsstöket är över...)! Känns som jag kan leka ganska länge med den där eventuella test-knappen innan jag eventuellt (fast troligen inte) går vidare till tyngre grejer med slavblixtar och så... :)

Tack för era tips, jag ska grunna lite till, kolla begagnatmarknaden och kanske slå en signal till cyberphoto!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Här har du mycket bra läsning om blixtfoto: http://strobist.blogspot.se/2006/03/lighting-101.html
Skriv svar