Jag kan ingenting alls om externa blixtar. Nu ska jag vara bröllopsfotograf om någon månad och börjar svettas och tänka att för att kunna ta "mingelbilder" kanske jag också måste krypa till korset och skaffa en blixt till min Canon (stativ och några sekunders slutartid funkar ju bättre med trygg och hederlig betong än bröllopsgäster...

Recensionerna är blandade men verkar på det hela taget positiva om man kan leva med plastighet och ojämna exponeringar. Någon som har erfarenhet av den?
Jag undrar också, med risk för att framstå som en idiot, om det är en normal funktion att det finns en knapp på blixten som gör att den blixtrar även om den inte är kopplad till kameran? Då skulle den ju kunna ha ett framtida användningsområde för belysningsexperiment i mörka miljöer tänker jag. Eller är det sånt som kallas fjärrstyrning och kostar en massa extra? Jag är alltså inte ute efter någon sofistikerad koppling till kamerans slutare, utan att kunna blixtra lite manuellt från en annan ände av rummet oberoende av kameran. Jag vet helt enkelt inte vad funktionen kallas så det är svårt att googla...