Nikon objektiv?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Nikon objektiv?

Inlägg av syrgas »

Tjena,
Lyckades idag förstöra mitt tredje objektiv (andra i år), den här gången var det ett 18-70 som helt plötsligt hakade upp sig, går att zooma men inte hela vägen ut till 18 plus att det låter läskigt :confused:
Så frågan är ifall man ska satsa på ett billigt fast objektiv eller försöka få det här lagat... Vad tycker ni? Några rekommendationer? :confused:
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Förmodligen har jag haft tur efter behandlat mina objektiv och kamera väldigt ovarsamt, men vill ändå fråga hur du lyckats?

Sen är väl det relevanta i samanhanget vad du vill ersätta det med så att säga. Har du några andra objektiv? Vilken bränvidd du användt mest?
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Mirage""]Förmodligen har jag haft tur efter behandlat mina objektiv och kamera väldigt ovarsamt, men vill ändå fråga hur du lyckats?

Sen är väl det relevanta i samanhanget vad du vill ersätta det med så att säga. Har du några andra objektiv? Vilken bränvidd du användt mest?[/quote]

Fattar inte heller hur jag lyckas :confused:
Nu har det iofs varit ganska billiga objektiv men de har behandlats ganska väl :rolleyes:

Det första var ett tamron 70-300 hade haft det av kameran ett bra tag och sen en dag när jag skulle använda det så kände kameran inte igen objektivet kvittade hur mycket jag putsade eller rengjorde.

Objektiv nummer två gick i sönder under en liten tur i en övergiven fabrik i typ 10-°.
Det var ett Nikon 18-55, skulle zooma helt plötsligt blir det motstånd i zoomen och jag vrider lite hårdare *KRIKSCJ* så lossnade någon stor plastring i objektivet och fokusen la av och det gick inte att zooma.

Sista objektivet som gick sönder idag blev bara helt plötsligt trögt att zooma på vissa brännvidder så jag försökte inte mer rädd för att det ska hända samma som med 18-55 gluggen. Plus att det inte ficka att zooma hela vägen ut till 18mm :(

Så nu står man här utan fungerande objektiv :eek:

Kan det vara värt att laga telet och 18-70? Gillade verkligen 18-70 både omfånget, snabbheten och skärpan ;)

Min ekonomi klarar tyvärr inte av några objektivköp för tillfället...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Svårt det där. Jag tycker att Nikons billiga kit objektiv 18 -55 och 55-200 leverarar riktigt bra bilder ( jag har iofs inte haft möjlighet att testa mot dyrare). Men allt är plast och de är troligen inget att använda om man skall fota väldigt mkt. Plast slits dessutom och tror att det blir glapp etc med tiden.

I vårt fall har båda gått på lunch genom fallskador. Det sista hoppas jag går att rädda. Här bröts plastbajonetten och jag har beställt en ny på Ebay för 25 kr inkl frakt. Enligt Nikonforum så klarar ofta optiken sig då bajonetten tar hela stöten. Vi får se när jag bytt bajonett.

Har man råd och intresse är det säkert bättre att satsa på dyrare saker direkt. Å andra sidan kan man förstöra ganska många kitlinser innan man är uppe på ett dyrt

edit

skall köpa ett Nikon 35/1.8G. Inte den mest spännande brännvidden på en D5100 men litet, ljusstarkt och troligen lite tåligare
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Rent generellt brukar zoomarna vara lite känsliga. Vet från egen erfarenhet att relativt små kompressioner kan göra att det inte går att zooma eller att det går trögt på vissa omfång. I mitt fall lyckades ja dra och slita det rätt men ibland känns det ändå. Laga kan tyvärr bli dyrt, så ofta är de köpa nytt som gäller. Jag har träffat andra som råkat ut för samma sak men med sämre utgång och då handlar det om nikons finoptiker.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fan vad tråkigt... du har otur med objektiven, det är inte kamerorna som "äter upp" dem? Dags att köpa nytt, då har du i alla fall en garanti att luta dig bakåt mot ifall även den börjar krångla. Finns hyfsat billiga objektiv där ute.
[quote=""Elagabalus""]skall köpa ett Nikon 35/1.8G. Inte den mest spännande brännvidden på en D5100 men litet, ljusstarkt och troligen lite tåligare[/quote]
Bra tips, har en sådan som jag använde då och då. Ljusstark, mycket bra skärpa och hög kvalité -trots priset, ligger runt 1500-1600 kr. Har inte haft några problem med det objektivet heller.

Hjallle: Vill du låna mitt innan du bestämmer dig för vilket du ska ha så får du gärna göra det. Har ju ändå det nya objektivet som jag använder till 95%.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Tackar för alla tips och funderingar, lutar mot att det blir ett fast 35mm efter sommaren (när man har pengar:rolleyes :) ...

Funderar också på att försöka laga det själv, såg en halvdålig guide på något engelskt kameraforum så vi får se ;)

Saddam:Jag kan ju testa det på nästa tur ;)
bengtb
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 06 jan 2010, 17:31

Inlägg av bengtb »

Ring Nikon eller Lasses Kamera-service och fråga vad det skulle kunna tänkas kosta och om det är värt det. Annars ser jag fortfarande 18-70 på Blocket då och då.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lasses har lagt ner. Tyvärr är Nikons priser ofta i den klassen att reparation inte lönar sig. Vet inte hur de lägger upp det. Min 18-55 hade fått en smäll så en av tre "stödpunkter" längst fram var trasig. Säkert rätt enkelt.

Skulle kosta 800 kr. Alterntivt 350 (?) att hämta ut det trasigt. Annars behåller de det och skrotar. Fick de göra. Köpte ett i princip helt nytt på Tradera för 600 inkl ett roligt filter, Uv filter och motljusskydd
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""bengtb""]Ring Nikon eller Lasses Kamera-service och fråga vad det skulle kunna tänkas kosta och om det är värt det. Annars ser jag fortfarande 18-70 på Blocket då och då.[/quote]

Läste på fotosidan att det skulle kosta ungefär en 1000-lapp hos nikon vilket var vad jag gav för det... :(

[quote=""Elagabalus""]Lasses har lagt ner. Tyvärr är Nikons priser ofta i den klassen att reparation inte lönar sig. Vet inte hur de lägger upp det. Min 18-55 hade fått en smäll så en av tre "stödpunkter" längst fram var trasig. Säkert rätt enkelt.

Skulle kosta 800 kr. Alterntivt 350 (?) att hämta ut det trasigt. Annars behåller de det och skrotar. Fick de göra. Köpte ett i princip helt nytt på Tradera för 600 inkl ett roligt filter, Uv filter och motljusskydd[/quote]

Får kika runt lite på blocket och tradera och se till att skaffa lite pengar nu ;)
Skriv svar