Förslag till utrustning/Vad har ni för utrustning?

Vad använder ni för kameror, stativ etc?

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Cthulhu
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 17:18

Förslag till utrustning/Vad har ni för utrustning?

Inlägg av Cthulhu »

Som ny,
Vad har ni för utrustning?
Själv kan jag tänka mig en hel del, men intressant att höra vad andra använder, efter några kamrater varit ned i ärligt talat vet jag inte vad det är, men det var under jord, så saker jag direkt såg, var behovet av
kemdräkt
skyddsmask pga svart mögel
hjälm
gummistövlar
lampor då det var mörkt mörkt
ev
stege,ar
klätter utrustning
dörrstoppar, så man inte går igenom ngn dörr som kan slå igen.
snöre, så man hittar ut
samt kofot, inte för att ta sig in, men skulle man bli instängd är det en chans att ta sig ut.
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

[quote=""Cthulhu""]Som ny,
Vad har ni för utrustning?
Själv kan jag tänka mig en hel del, men intressant att höra vad andra använder, efter några kamrater varit ned i ärligt talat vet jag inte vad det är, men det var under jord, så saker jag direkt såg, var behovet av
kemdräkt
skyddsmask pga svart mögel
hjälm
gummistövlar
lampor då det var mörkt mörkt
ev
stege,ar
klätter utrustning
dörrstoppar, så man inte går igenom ngn dörr som kan slå igen.
snöre, så man hittar ut
samt kofot, inte för att ta sig in, men skulle man bli instängd är det en chans att ta sig ut.[/quote]

Ficklampor med massa batteri och kamera är allt, inga skyddssaker här inte (även om det kanske hade behövts?) :rolleyes: ;)
Cthulhu
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 17:18

Sv: Förslag till utrustning/Vad har ni för utrustning?

Inlägg av Cthulhu »

ja, mögel är inget att leka med.
Det finns mögelsporer som påverkar inte bara hälsan utan vårt beteende, går att kolla upp, men för ett antal år sen vara det ett jord skred i USA, där efteråt folk började ta större risker, vilket sedan visade att det frisätts stora mängder sporer av ngn jordartsmögel, som påverkade oss genom att binda till receptorer som hämmade vår självbevarelsedrift, vilket ökade risk tagande beteenden.
Sen mardrömmen.. http://www.youtube.com/watch?v=ZmHkC2JM53c
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Skyddsmask kan va bra att ha (endast haft användning av den en gång) nån mcgyver utrustning har jag aldrig haft behov av, varken stegar, rep eller kemdräkter men beror ju helt på vad man utforskar (+ att jag inte gillar höjder). Behöver du en kemdräkt så kanske du istället bör ifrågasätta om det faktiskt är värt det ?????

Annars är min standutrustning jeans, vindjacka, sneakers, kamera, stativ, 2 ficklampor och det har funkat rätt bra hittils.
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Jag har haft användning av mitt rep vid några tillfällen. Det har varit optimalt att hissa upp/ner utrustning och väskor i när man varit på vissa ställen. :D

Annars har jag personligen tre lampor, extrabatterier, kamerautrusningen, handskar, bra dojjor och repet (m. karbinhake) då.

Och en palestinasjal, alltid! Den funkar lite som liftarens handduk för mig... haha. ;)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Viper84
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 20:28

Inlägg av Viper84 »

Mitt gear:

Sjyssta vattentäta kängor och slitstarka klätterbyxor.
Kamera + 2 objektiv
En led ficklampa av större modell + pannlampa
Extra batterier
1liter vatten
Mindre förstahjälpen kudde

Extra gear som ligger i bilen som tas med i väskan vid behov:
klättersele, karbinhakar + 30m rep
Skyddshandskar
Andningsmask, mot damm och mögelsporer
Kofot (Om det finns risk att bli instängd)
Liten skogsyxa (om det är långt in i skogen/vildmarken och man kan behöva övernatta)


Men det viktigaste: Tar alltid med mig en polare! :)
Användarvisningsbild
mindwrench
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 17 jul 2013, 13:48
Kontakt:

Inlägg av mindwrench »

Systemkamera + 2 objektiv och en liten Nikon V1 med ett fast 10 mm 2,8 ifall Systemkameran skulle falera.

Kraftiga kängor, en flaska vatten, ficklampa och mobilen. Om jag drar själv så vet alltid min sambo vart jag tagit vägen. Jag brukar också ha lite extra kläder i bilen.

Jo snus är också viktigt! :)
http://andersplassgard.prosite.com

"I adore the things you ignore"
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Kamerautrustning inklusive stativ.
Pannlampa samt ficklampa och extra batterier.
Mobil med "ficklampsapp".
Kraftiga kängor, mest för att minska risken med spik i foten men även för att kunna gå i lite vatten.
Handskar och oömma kläder.

Har även en teleskopstege som får följa med ibland.

Mögel och asbest "hanterar" jag genom att inte rota runt bland saker utan stillsamt röra mig i miljöerna. Inget garanterat sätt på något sätt...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Vad jag tar med mig beror på vad jag ska göra, men oftast räcker det med lite kläder på kroppen och ett par skor på fötterna...
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Det nyfunna intresset av håligheter under jord kräver samma prylar som ovan fast lite mer hardcore vad gäller rep. Förra helgen gick vi bet då vi "endast" hade 60m rep var. Vi kände att dubbla system var ett krav för att komma upp igen så det är bara att shoppa loss :D Nästa gång har vi över 120m var. Det finns häftiga platser häromkring :cool:
Skriv svar